מגזין אולפן ביתי / חדשות הסאונד / EQ: לפני או אחרי קומפרסור ?

EQ: לפני או אחרי קומפרסור ?

מדובר בשאלה מעניינת ורלוונטית שעולה לעיתים תכופות כשאנו מתלבטים מהו הסדר שבו נבחר עבור השרשור כשאנו עובדים על עיצוב הסאונד והמיקס. השימוש באיקיו וקומפרסיה נחשב לנפוץ ביותר ולכן נתמקד בהם בכתבה הבאה. יש לציין שאין חוקים ברורים בנושא והדבר תלוי בסגנון העבודה האישי שכל אחד בוחר לעבוד בו. כדי ללמוד ולהבין איך הסדר משפיע, יש לבצע שינויים דרמטיים באיקיו ולבדוק כיצד זה בא לידי ביטוי עבורך, שכן שינויים קלים באיקיו לא ישנו בהרבה את ההבדל.

איקיו לפני קומפרסור

במקרה הזה נבחר כאשר תגובת הקומפרסור תהיה בלתי סבירה בהתאם לאופי הסיגנל שאותו נרצה לעבד. זה מתאפיין בעיקר בתדרים נמוכים. דוגמא קלאסית היא ערוץ בס שנרצה לשמור גדול, אוורירי ונושם. לשם כך נצטרך תגובה עדינה במקומות הנכונים כשהמטרה היא להדק את הבס מבלי לפגוע בדינמיקה שלו. לכן כדאי לפלטר קודם את הנמוכים ולשם כך נשתמש ב-HPF  לפני הקומפרסור שירסן את תגובת הקומפרסור ונקבל פרוסס שקוף וטבעי יותר.

מקרה נוסף הוא למשל גיטרה אקוסטית שהוקלטה עם מיקרופון קרוב לתיבת התעודה ובכך נכנסו תדרים נמוכים להקלטה שאינם שמיעים ביחס לשאר התדרים בפריטה בגיטרה. אלה ישפיעו באופן דרמטי על הקומפרסור ויגרמו לתגובה בלתי יציבה עם הופעתם של תווים מסוימים ובפריטות ספציפיות לעומת כאלה שלא ישפיעו כמעט כלל. גם כאן נפלטר את הנמוכים לפני הקומפרסור כדי למתן את התגובה הבלתי רצויה בדומה למה שהוזכר בדוגמת הבס.

 

איקיו אחרי קומפרסור

בקומפרסור מומלץ להשתמש קודם בערוצים שנשמעים טוב. כאלה שהטונאליות שלהם ״מאוזנת״ ומספקים את הטון וההרמוניות הדרושות. בד״כ יהיו אלה ערוצים שיגיעו מספריות סמפלים או הקלטות ממקור מהימן שאינם צריכים טיפול מקדים של איקיו.  כשנפתח את הערוצים בסשן נגלה שהמיקס הראשוני שנקבל יהיה כאוטי בגלל הדינמיקה השונה של כל ערוץ ואיחודם במיקס הכללי. דבר שעלול לגרום למיסוך (masking) של הערוצים וכתוצאה מכך לאבד מהנוכחות והפאנץ׳ – מצב שלא ניתן לפתור ע״י שינויי ווליום. שימוש בקומפרסור יאזן את הדינמיקה/אנרגיה של כל ערוץ בנפרד ובאופן הזה נוכל לקבוע מה תהיה ההיררכייה באנרגיה בין הערוצים. עכשיו מגיע תורו של האיקיו שידגיש את הערוצים במקומות שנרצה להבליט במיקס. דוגמא לזה היא למשל קיק שאנו רוצים לקמפרס כדי שיהיה פאנצ׳י ומפוקס יותר. בגלל שרוב האנרגיה בקיק קיימת בנמוכים, יונחתו גם תדרי האמצע והגבוהים, כך שאיקיו אחרי הקומפרסור יבליט את הנוכחות שלהם במידה הרצויה.

 

לשמור על סאונד צלול

אז בפעם הבאה שנתלבט מה קודם למה, נשאל ״האם הסיגנל בערוץ דומה לסאונד שנרצה לקבל ?״. בכל מקרה לפני שניגשים לצד היצירתי שבמלאכת המיקס יש לעשות עבודה טונאלית על הערוצים שאינם דומים ברעיון לאותו הסאונד שאנו מחפשים. הקו המנחה הוא סדר הפעולות הבא –

  1. תיקונים / טונאליות
  2. קומפרסיה
  3. צבע

כשהמטרה היא להשיג סאונד ברור וצלול. הדבר תלוי באיכות האודיו שאיתו עובדים וערוצים שנקליט בד״כ לא יהיו מספיק נקיים בהתחלה כפי שנרצה, כך שנדרש פה זמן.

 

בסרטון נדב מסביר כיצד איקיו לפני קומפרסור בא לידי ביטוי גם בשלב המאסטרינג –

 

על נדב כץ שאחראי על הסרטונים המצורפים:

במקביל לקריירה שלו כמוזיקאי בתחום ההפקה והעיבוד נדב פועל כטכנאי מיקסים משנת 1999 וכטכנאי מאסטרינג משנת 2005. הוא השתתף בפרויקטים מוזיקליים רבים עבור חברות תקליטים מובילות בארץ ובחו"ל וכן עבור לייבלים ואמנים עצמאיים. כיום נדב מלמד שיעורים פרטיים במיקס ומאסטרינג באולפנו הממוקם במרכז הארץ.

לאתר של נדב : www.nadavkatz.com

לדף הפייס של נדב : https://www.facebook.com/nadavcuts/

אודות ברק רוזן

יוצר, מפיק ומעצב סאונד. מלמד יצירה והפקת מוזיקה בסביבת Ableton. מנהל את LFO.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*