מגזין אולפן ביתי / איך יוצרים מוזיקה? ראיונות עם יוצרים / ראיון עם יניב שחורי על יצירת המוסיקה לאלבומו החדש
יניב שחורי - גיטריסט ויוצר מוזיקה

ראיון עם יניב שחורי על יצירת המוסיקה לאלבומו החדש

יניב שחורי, בוגר עשר שנות קונסרבטוריון ובית הספר למוזיקה רימון, מורה למוזיקה, מרצה במכללות למוזיקה בתחום יצירה והפקת מוזיקה המבוססת מחשב, אבל בראש וראשונה אומן ייחודי של כלי מיתר, זמר ויוצר מוסיקת עולם.

אלבומו הראשון "Instrumental Moods" יצא בשנת 2005 וגילה יוצר בשל ומוכשר במיוחד אשר משלב ביצירתו מגוון סגנונות וכלים מוזיקליים מהמזרח ומהמערב. לרגל יציאתו הקרובה של אלבומו השני מעורר הציפיות, יניב מספר לנו על אופן הכנת האלבום, כלי העבודה שלו, עבודה באולפן ביתי, ושיתופי הפעולה שלו עם אומנים אחרים במהלך היצירה. תקראו את הראיון ובמיוחד תקשיבו למוסיקה של יניב, ותגלו קול חדש מעניין וייחודי בשמי המוסיקה המקומיים!האולפן הביתי של יניב

איך החלטת להקליט בעצמך את המוסיקה שלך?
תחילת דרכי בעולם הסאונד והאולפן החלה כאשר התחלתי לעבוד על אלבומי הראשון. לאחר כמה ניסיונות באולפנים שונים למדתי להבין שהמוזיקה שלי דורשת תשומת לב נוספת וחיבור עז לקול הפנימי, דבר המצריך שעות מוזיקה ואולפן רבות ובעלות גבוהה מאוד. אי לכך החלטתי לפנות לעבודה עצמאית ובניית אולפן ביתי  אישי אשר אפשר לי חופש יצירה וניצול נכון של זמן ומעבר לכל תוצר ופרי, אלבום הבכורה שיצא כבר ב 2005 בשם Instrumental Mood.

עם ציוד אתה עובד? תוכל לתת לנו פרטים על כרטיס קול, מוניטורים סביבת עבודה?
בכיף, הנה כמה פרטים:
מחשב: Mac Book  Pro
תוכנת סקוונסר והקלטה: logic studio pro 9
כרטיס קול: MOTU mk3 828
פרה אמפ מובנה של הכרטיס, ובנוסף  T.L AUDIO 5051 5050
מוניטורים:  Event

מה לגבי גיטרות וכלי מיתר?
K4 -Taylor
מחברת הגיטרות טיילור  אשר נבנה במיוחד ע"י ניב היוצר האגדי עטור הפרסים .
גיטרות נוספות שאני משתמש בהן: Taylor 814, Admira, Manuel Rodriguez, Fender Stratocaster
ועוד כלי מיתר רבים ושונים כגון : לאוטה ספרדית , עוד , מנדולינה , צ'ארנגו, ועוד..
הכלים נאספו עם השנים ואיתם גם המנגינות.

מה היחס שלך לתחום המידי? מהו המידי קונטרולר שלך?
כאומן כלי מיתר הצלחתי להביא את עצמי בסגנונות רבים על הכלים , אך גיליתי במהלך העבודה שתפקידי המידי אשר יצרתי אינם מיישרים קו עם רמת הביצועים החיים , על הכלים החיים- מה גם שאינני פסנתרן או קלידן והיכולות שלי מוגבלות על המקלדת ביחס ליכולותיי על כלי המיתר. המנח של הידיים שונה לגמרי בנגינה על מקלדת ובנוסף כנראה מהעבודה המאומצת על המקלדת התפתחה לי דלקת ביד ולא היה באפשרותי לנגן אפילו לא על המנדולינה. במקביל התחלתי להתעניין בעולם המידי על הגיטרה ורכשתי את הממיר GI-20 של Roland ומאז הכל היסטוריה, יכולות הביצוע שלי בתפקדי המידי יישרו קו עם יכולות הנגינה החיה ואפשרו לי לבצע תפקידים מורכבים ומסובכים יותר. אני חייב לומר ולציין שזה לא כמו נגינתו של פסנתרן מוכשר או קלידן החי את עולם הסינטזה המביא את עושרו ההרמוני של הכלי ובצורה טבעית מאוד וגם נכונה יותר. ועדיין הקונטרולר הזה הוא עולם ומלואו, מדויק ביותר ובעל רמת איחור אפסית למדיי ודרכו מצאתי פתרונות רבים ביצירה והפקת מידי כגיטריסט.אולפן ביתי - שחורי

איך עובד שיתוף הפעולה שלך עם אמנים נוספים באלבום ?
שיתוף פעולה בעיניי הוא מרכיב חשוב בהצלחתה של יצירה . שיתוף פעולה מביא אנרגיה נוספת אל תוך היצירה ויוצר איזון חשוב במקום בו היוצר עצמו נמצא . חבריי בתחום המוזיקה מגוונים ומוכשרים מאוד הן בנגינתם והן ביכולתם\ן הווקלית . חברות זו של הערכה ופרגון יוצרת בסופו של דבר גם מפגש ולעיתים קרובות גם פרי.

באלבום החדש שלך שיתפת פעולה עם הזמרת האלג'ירית פסקל. אתה יכול להרחיב קצת על שיתוף הפעולה איתה?
על השיתוף פעולה הזה ארחיב מעט ואספר שהוא יוצא דופן בהפקתו, הוא נוצר במקרה אחרי שהוזמנתי להופיע בפסטיבל בין לאומי לנגני מוזיקת עולם שנערך בכפר עין הוד. לאחר מספר הופעות עלתה לבמה אורחת בשם פסקל  מאלג'יר מלווה במספר נגנים אשר יחד סחפו את הקהל. הקהל היה מהופנט לחלוטין מהופעתה של פסקל, כך גם הייתי אני. לאחר ההופעה פניתי לפסקל והחמאתי לה על הופעתה והיא השיבה לי באנגלית ובמבטא צרפתי  "אתה נחמד, בוא ניפגש וננסה ליצור משהו יחד"
כך נוצרה היצירה  ,Gypsy Queen מתוך האלבום השני שלי שמתמקד גם הוא במוזיקת עולם גם כן ועומד לראות אור בקרוב.

אתה יכול לספר לנו קצת על סגנון ה-Fingerstyle  על האקוסטית ?
לאחר שנים רבות של נגינה מוסיקה קלאסית, הכרות מעמיקה בנבכי מוסיקת ה- Bossa Nova הברזילאית ,מוסיקת הג’אז, המוסיקה הארמנית ונגינת העוד, נחשפתי לנגינת ה-Fingerstyle  סגנון נגינה המגיע מאמריקה הצפונית, סגנון סוחף ואצילי המעניק תחושת שמחה וסיפוק בנגינתו ובהאזנה לו.
נגינת עבורי והדרך בה התחלתי לנגן מוסיקה זו פתחה צוהר לעולם ללא גבולות מוזיקליים!
הטכניקה פותחה בתחילת שנות העשרים ע”י העבדים השחורים באמריקה. עם השנים הטכניקה השתכללה וקיבלה את צביונה החדש ע”י מספר נגנים בולטים בתחום כגון  Chat Atkins, Jarry Reed, Tommy Emmanuel, Ande Mckee ועוד רבים טובים אחרים .הרעיון העומד מאחורי השיטה הינו היכולת לשלב מספר תפקידים במקביל. תפקיד הבס, תפקיד הליווי הקשות למינן על הגיטרה והמנגינה כמובן. כל התפקידים הללו נעים במקביל ויוצרים אווירה “כאילו” מספר נגנים מנגנים במקביל.
לפני כמה שנים צפיתי בסרטון של  Tommy Emmanuel אומן הגיטרה האוסטרלי אשר זכה וזוכה להכרה בין לאומית בעקבות הופעתו באירועי פתיחת אולימפיאדת סידני נגינתו מעוררת ההשראה, עיבודיו הקולחים לשירי הביטלס ויצירותיו המקוריות מלאות הטכניקה, תחכום ויצירתיות מיקמו אותו כאחד הגיטריסטים המובילים והמשפיעים ביותר בתחום. המוסיקה הזו כמגע קסם שאבה אותי אליה ועוררה בי את הרצון לחקור ולהתפתח.אלבום של יניב שחורי Instrumental Mood
למען האמת הייתה לי תחושה אחרי שהטבתי להכיר יצירות נוספות ונגנים נוספים בתחום ה- Fingerstyle שכל מה שלמדתי וחשבתי שאני יודע לאחר כל שנות לימודיי המוסיקליים קטן ופעוט לעומת הסגנון הרחב מלהכיל בתחום ה Fingerstyle.

בשיחות עם קולגות בתחום נגינת ה-) Fingerstyle ואין הרבה כאלה בארץ), קיבלתי את התחושה שגם הם כמוסיקאים חוו תחושה דומה .הדבר גרם לי להבין שניתן להגיע עם עבודה מרובה להישגים יפים ואין משמעות לזמן אלא לעשייה עצמה .לאחר עבודה מרובה בתחום אימונים ולמידה אוטודידקטית התחלתי להלחין יצירות Fingerstyle  פרי עטי .עבודה זו וההשקעה הביאו אותי למסקנה ולרכישת הTAYLOR 814 דגם נבחר מהחברה המיועד לנגינת פינגרסטייל.
בארץ פועלים מספר אומנים מצומצם בתחום, הבולט  והוותיק ביותר בארץ הינו אבנר שטראוס, מומלץ להיחשף ולהכיר!סוף סוף הגעתי למקום שיש לי בו טווח רחב ללמוד ולהתפתח. הידיעה שיש תמיד דבר נוסף ללמוד יוצרת אצלי ביטחון ורצון ליצור שיתוף מידע, ולחלוק את המידע שרכשתי במהלך שנות עמלי בתחום, דרך הוראת שיעורי הגיטרה. כמו כן מומלץ להתעדכן באתר שלי על הופעות בתחום זה ועל הוצעה לאור של חוברת  ה-Fingerstyle  אשר אני עומד להוציא בקרוב- חוברת בעברית המלמדת צעד אחר צעד כיצד לנגן בסגנון הזה. טכניקת ה-Fingerstyle  היא ללא ספק מיצוי כל יכולותיו של הנגן!

יש לך עצה ליוצרי מוסיקה בתחילת דרכם?
העולם הדיגיטאלי והכפר הגלובלי בוא אנו חיים היום מאפשר ללמוד נושאים רבים בעולם המוזיקה ובהחלט כדאי ורצוי לנצל מקור ידע זה . אך חשוב בהחלט לציין ולהבין שיצירה טובה או שיר נמדדים על פי אופן ביצועה ועיבודה של היצירה- שם הכול מתחיל ונגמר. עצתי לכל מוזיקאי מתחיל היא להקפיד על השכלה מוזיקלית רחבה וכך ליצור מטען מוזיקלי אישי המאפשר פתח ליצירה עצמאית ומקורית,  וגם האזנה רבה לאלה שעשו ויצרו קודם.

קישורים לאתרים וחומרים על יניב:

האתר של יניב שחורי
יניב שחורי ביוטיוב

 

צילום תמונה ראשית: יוסי שליו

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*