מגזין אולפן ביתי / סאונד / 8 טיפים להקלטת שירה באולפן הביתי שלכם
הקלטת שירה באולפן

8 טיפים להקלטת שירה באולפן הביתי שלכם

הקלטת שירה הינה אמנות בפני עצמה. שירה אחד מהאלמנטים החשובים ביותר במוסיקה שלנו, ואולי האלמנט המרכזי, סביר להניח, "שיתפוס" את המאזין.

"אבל מה עם הגיטרות?", אתם שואלים. "התופים, הבס, החצוצרה, הקסטנייטות?". כל אלה הם אלמנטים חשובים, אך ללא שירה (במידה והשיר הוא אינו קטע אינסטרומנטלי) תמיד השיר יישמע חסר.

מפיקים מוזיקליים לא מנוסים נוטים לעיתים "להמעיט" בערכה של הקלטת השירה, או ליתר דיוק להשתמש במכשירים ותכנות חיצוניות על מנת לשפר את רמת הקלטת השירה ואיכותה. דבר זה מאפשר אמנם ליותר אמנים, מוכשרים יותר ומוכשרים פחות לעשות מוסיקה כמו "הגדולים", אך לעיתים זה פשוט נשמע לא טוב ולא טבעי מול הקלטת שירה טובה באמת.

מכשירים כמו Autotune ו- Vocoders למיניהם עושים מניפולציה לקול האנושי ברמה כזו, שלעיתים קרובות השירה נשמעת "פלסטיקית", או לא טבעית ולא נעימה לאוזן. אמנים מסויימים, כמו Daft Funk ו- Cher עשו שימוש אמנותי במכשירים אלה, כלומר- תיקנו בכוונה את השירה בקיצוניות כזו כך שבעצם נוצר סאונד שירה חדש ומיוחד.

בשביל להקליט שירה איכותית, לא צריך ציוד של מליון דולר (אבל זה בהחלט יעזור…) וגם לא צריך תואר בכימיה, הנדסה אטומית ומדעי החלל. צריך אוזניים וידע בסיסי.

הנה כמה טיפים שיעזרו לכם או לזמר/ת שאתכם להוציא טייק מכובד, נעים ואיכותי:


1. 
הכירו את ציוד ההקלטה שלכם

הכירו לעומק את הציוד איתו אתם מקליטים את הזמר/ת.

הכיר את נקודות החולשה ואת נקודות החוזק של המיקרופון שלכם, כמו את קדם-המגבר שאיתו אתם עובדים. בדקו את עוצמות השירה המקסימליות והמינימליות הרלוונטיות לשיר הספציפי שאתם מקליטים – פשוט בקשו מהזמר/ת לשיר הכי חזק שהם מסוגלים ובדקו את העצמה בקדם המגבר/בתכנה.

לאחר מכן, בקשו לשיר חלש ובדקו את העצמה. הרעיון בבדיקה זו היא לראות את הטווח הדינמי המקסימלי של הזמר/ת, כדי שנדע למה להתכונן בהקלטה. אם נוח לכם יותר, אפשר להקליט טייק חלש וטייק חזק, כדי שיהיה לכם רפרנס ויזואלי של איך נראה סאונד חזק ואיך נראה סאונד חלש.


2. התכוננו
 לסשן הקלטת השירה

וודאו שהזמר/ת מוכנים לסשן, כלומר:

הם עשו חזרות בבית, מרגישים נוח פיזית, לא צפוף להם מדי או בלחץ היסטרי.

רוב הזמרים מבצעים הכי טוב בעמידה בחדר לא חם מדי ולא קר מדי, לא גדול מדי ולא קטן מדי.

נכון, זה נשמע כמו יום ספא בים המלח, אבל זה חשוב להצלחת הטייק ולתחושה הכללית בסשן.

אם דעת הזמר/ת מוסחת על-ידי גורמים חיצוניים כמו טלפון, חברי להקה או הכלב של השכנה, פשוט הוציאו אותם מהחדר.

 

3. מיקס האזניות לזמר

קחו את הזמן והשקיעו במיקס שהזמר/ת שומעים באוזניות. כלומר: חשוב שהאיזון בין הפלייבק, ואפילו אלמנטים בפלייבק, כמו גיטרה, תופים ואפילו אפקטים יהיו בדיוק בעצמה הנכונה לזמר/ת. זה כמובן דורש תקשורת שוטפת עם הזמר/ת.

אם יש לזמר/ת אפשרות לשלוט על עצמת הווליום של האזניות בעצמו, דבר זה יוסיף מאוד לתחושת השליטה שלו בשיר והתאמה נכונה של עצמת המוסיקה.

 

4. פופ- פילטר לפנים!

תמיד, אבל תמיד השתמשו בפופ פילטר, גם אם הזמר אומר שזה "מפריע לו לראות את המיקרופון".

הוא לא צריך לראות. הוא צריך להתעסק בלשיר כמו שצריך. במידה ואין לכם פופ פילטר, אפשר לאלתר משהו כמו גרביון מתוח על קולב מתכת, או שלל פתרונות יצירתיים הפזורים ברחבי האינטרנט.

מיקום הפופ פילטר צריך להיות במרחק קצר של כ- 8 ס"מ מהמיקרופון והזמר/ת קרובים אליו, אך עם מרחב תמרון לשליטה טובה יותר בווליום השירה(פירוט בהמשך).

 

5. בחירת מיקרופון להקלטת שירה

פה, לעיתים קרובות, אנו נופלים.

יש מן קונצנזוס בתחום הקלטת השירה בשוק. כמעט כל אולפן גדול מחזיק מספר יחידות מהמיקרופונים שהפכו ל"סטנדרט" בתעשייה, לדוגמה:

  • U87 של חברת Neumann
  • 414 של AKG
  • השפירית (Dragonfly) של חברת Blue.

מיקרופונים אלה נחשבים לקצה עליון בתחום ההקלטות האולפניות, ובצדק. אלה הם מיקרופונים מעולים המספקים תוצאה איכותית מאוד. זה לא אומר שאתם לא יכולים לקבל תוצאה איכותית לא פחות על-ידי שימוש במיקרופונים שעולים חלקיק מהמחיר של הדגמים שהזכרתי למעלה.

 בכל הנוגע למיקרופונים, אני פועל לפי כלל אחד: אין כללים.

אם יש לכם מיקרופונים דינמיים, בדקו אותם. אם יש לכם קונדנסרים, בדקו גם אותם והחליטו על-פי האוזניים בלבד! לכל מיקרופון יש את ה"שטנץ" שלו, את האופי והצבע שלו ולכן הוא לא מתאים לכל כלי/זמר. בחרו את המיקרופון לפי האוזן שלכם.

אישית, לא הייתי ממליץ להקליט עם המיקרופון של המחשב שלכם, אבל אולי זה יביא לתוצאות מעניינות.

בכל אופן, לכל זמר/ת יש את צורת השירה שלהם, האינטונציה האישית שלהם. מרכיבים אלה משפיעים ישירות על אופי הסאונד, ובהכרח על תגובת המיקרופון שעימו אנו מקליטים. במידה ויש לכם כמה מיקרופונים, בדקו את כולם על הזמר/ת. כך תוכלו לדעת מה יותר עובד ומה פחות עובד.

לדוגמה:

שימוש ב- SM 58 ירגיש עמום יותר ויתאים לגוון "בלוזי" של שירה ולעיתים גם כן לזמרות עם קול צפצפני או צורם מעט. שימוש ב- NT-5 של Rode יעביר סאונד בהיר, נקי ומנצנץ יותר מה- 58 ויתאים לזמרים עם מנעד יחסית רחב. לעיתים, שימוש ב- RE 20 של EV, שהוא בכלל מיקרופון ייעודי לבייס-דראם, יעשה עבודה נהדרת (ראו דוגמה Thom Yorke).

 תבניות הקליטה של המיקרופונים יכולות מאוד לעזור לנו להגיע לסאונד הנכסף. לרוב, נשתמש ב-Cardioid, שהיא התבנית הנפוצה ביותר. היא קולטת בעיקר מלפנים, קצת מהצדדים וממש טיפה מאחורי המיקרופון. במידה ויש לכם בחירה מבין כמה תבניות, נסו את כולן והקשיבו למה נשמע לכם יותר טוב.

 

6. חשיבות החדר בהקלטת שירה

קחו בחשבון את גודל החדר בו אתם מתכוונים להקליט.

אם תקליטו בחדר גדול- ההקלטה תשמע כאילו הקלטתם בחדר גדול.

במידה והקלטתם בשירותים- טוב, הבנתם את העניין.

 

בחרו את אופי הסאונד

האם אתם רוצים שהחדר יהיה יבש לגמרי, כלומר הסאונד יגיע בלי "אויר" ותוכלו להוסיף לו אחר-כך על-ידי אפקטים מלאכותיים, או שאתם רוצים לשמור על סאונד כמה שיותר טבעי ולקלוט גם את ההחזרים מהחדר הנותנים לקול נפח טבעי? שתי האופציות טובות. אני רק מסייג: באופציה השניה, ה- "All Natural", שימו לב שאין  יותר מדי החזרים, ושסביבת המיקרופון לא מטופלת אקוסטית יתר על המידה והסאונד נשמע "מת".


שימו לב למיקום הזמר בחדר

בחרו את המיקום האידאלי יחסית לחדר שלכם ולאופי הסאונד שאתם מחפשים. בקשו מהאמן להסתובב בחדר ולשיר וברגע שהוא מגיע לנקודה שבה הוא נשמע הכי ברור והכי טוב- שם עצרו ומקמו את המיקרופון.

 

7. תשומת לב לטכניקות שירה

השתמשו בטכניקות שירה מול מיקרופון לשליטה טובה יותר בווליום של ההקלטה, לדוגמה:

  • במידה והאמן שר חזק יותר, אמרו לו להרחיק מעט את הראש אחורה, כדי להגדיל מרחק מהמיקרופון.
  • במידה והאמן שר חלש יותר, אמרו לו להתקרב יותר למיקרופון.
  • בקשו מהזמר להחזיק את הראש ישר ולא מכופף או מורם, כיוון שדבר זה משפיע על כיווץ ושחרור מיתרי הקול ומשפיע על גוון הקול.
  • וודאו שגוף האמן חופשי וידיו פנויות. כך יוכל לנוע בחופשיות ולהרחיב את בית החזה במידה וצריך יותר אויר. עדיף שהאמן לא יחזיק את המיקרופון, אלא אם זה ממש קריטי לו.

 

8. "טייק 1! טייק 2! טייק…. כמה?!"

היו מוכנים למספר לא מבוטל של טייקים. רוב הזמרים היום לא מסוגלים לשיר את כל השיר בטייק אחד, ולפעמים גם לא רוצים. כשמספר הטייקים הולך וגדל, כך יורדת הסבלנות של האמן.

פה אתם נכנסים לתמונה. אל תתפשרו על טייקים! עבדו עם האמן בסבלנות ובסובלנות עד שתקבלו את הטייק שחיכיתם לו. כשהוא יגיע, אתם תדעו ישר. רק, לא לשכוח ללחוץ Record כשהוא מגיע…

 טיפ "מציל חיים": אפילו בזמן החימום, או החזרות, אל תהססו ללחוץ Record. בעידן הדיגיטלי המקום וערוצי ההקלטה הם כמעט בלתי מוגבלים, אז אין חשש לטייקים לא טובים שיוקלטו. זכרו את הנוסחה הבאה:

טייק לא טוב שלא הוקלט- לא נורא, טייק טוב שלא הוקלט- בעסה נורא.

הקלטת שירה באולפן ביתי

 

לסיכום,

הקלטת שירה היא דבר יחסית מורכב. ניסיתי להביא בכתבה זו את המרכיבים העיקריים הרלוונטים לסשן ההקלטה עצמו ולא לעריכה. השתדלו להקליט את הסשן נקי, ללא אפקטים בזמן אמת למעט טיפה Reverb. היופי בהקלטה לתוך מחשב הוא שהכל ניתן לעריכה לאחר הסשן בקלות.

המנעו מ- Gate וקומפרסיה מוגזמת, אם בכלל, כיוון שזה ישפיע על איך שהאמן יבצע את השיר בזמן אמת, ומה שנצרב לדיסק הקשיח, נצרב ואי אפשר לשנות את סאונד המקור, רק להוסיף עליו.

המון בהצלחה, ותנו בראש!

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*