מגזין אולפן ביתי / סינתזה / סינתיסייזר, המדריך המלא
סינטיסייזר קלאסי

סינתיסייזר, המדריך המלא

סינטיסייזר אנלוגי, סינתיסייזר דיגיטאלי וסינתיסייזרים עכשוויים: קבלו את מדריך הסינתיסייזר המלא עם אינפורמציה, סאונדים וסירטונים על כל הקלאסיקות בתחום סינטזת הצליל מסוף שנות השישים ועד ימינו. בנוסף להיכרות עם הסינתיסייזרים המיתולוגיים עצמם, נציג בפניכם פלאגינים ומכשירים וירטואליים (VST Instruments) שמחקים את הסאונד, התכונות והמראה של הסינתיסייזר המקורי. לבסוף נכיר ונקשיב לסאונד של סינתיסייזרים עכשוויים מובילים בעולם הסינתזה במאה הנוכחית.

הכל מתחיל במוג כמובן! בתחילת שנות ה-70 הביא לנו בוב מוג את סינתיסייזר המינימוג האגדי שהפך להצלחה מסחרית עצומה והכניס את הסינתיסייזר ככלי נגינה לגיטימי בהופעות והקלטות. מאז שינה הסינתיסייזר מן הקצה אל הקצה את האופן שבו יוצרים, כותבים ומנגנים מוזיקה. את הסינתיסייזר האנלוגי של שנות ה-70 החליף בשנות ה-80 סינתיסייזר דיגיטלי עם סאונד חדש. שנות ה-90 ותחילת המאה ה-21 הביאו שיטות סינתזה חדשות וכוח עיבוד עצום שתומך בהם. כמו כן הגיח במאה החדשה הסינתיסייזר הוירטואלי אשר הביא איתו ניחוחות סאונד ואופציות חדשות, ושיטות סינתזה מתקדמות שלא התאפשרו קודם לכן.

גלו את כל הסינטיסייזרים שנכנסו לפנתיאון של עולם הסינתזה, המוזיקה האלקטרונית והמוסיקה בכלל. כל סינטיסייזר שמוזכר בכתבה מביא איתו סאונד ייחודי שאחרי שמכירים אותו ניתן לזהות אותו באינספור פרוייקטים מוסיקליים. רוב הכלים המוצגים ברשימה זו נחשבים גם כיום בגילם הגריאטרי לכלי נגינה נחשקים וקשים להשגה, אז אם אתם מתכוונים לתת סיבוב בשוק הפשפשים בקרוב (או בגירסה המודרנית, שיטוט ב-Ebay באגף של Electronic Instruments), תפתחו את האוזניים והעיניים לסינטיסייזרים הגדולים של כל הזמנים, שלא תפספסו איזה אוצר!

– מדריך הסינתיסייזר המלא: כל הקלאסיקות –

סינתיסייזר אנאלוגי

סינתיסייזרים דיגיטליים סינתיסייזרים מודרניים הטובים ביותר
חלק 1: סינטיסייזר אנאלוגי: הקלאסיקות חלק 2: סינתיסייזר דיגיטלי: הקלאסיקות חלק 3: סינתיסייזרים עכשוויים מומלצים

 

מי שכבר בעניינים יכול לדלג על ההקדמה למטה ולהגיע מייד לחלק הראשון אודות סינתיסייזרים אנלוגיים קלאסיים.

סינתיסייזר: הקדמה

הקדמה קצרה למי שזקוק לה: לפני שאנחנו מכירים את הקלאסיקות של כל הזמנים, הנה קצת אינפורמציה על הסינתיסייזר ואופן פעולתו. המטרה שלנו כאן היא לא ללמד סינתזה אלא לערוך הכרות עם כלי הנגינה המיוחד הזה, ועל כן רק הדברים הבסיסיים.

סינתיסייזר הוא כלי נגינה אשר מפיק את הצליל שלו באופן אלקטרוני. הסינתיסייזר יכול לחקות סאונדים של כלי נגינה אחרים, אך יכול גם לייצר צלילים ייחודים משלו בעלי אופי לא מוכר. כל סינטי מסוגל להפיק באופן עקרוני אינסוף צלילים וטקסטורות סאונד, אך סינטים שונים יוכלו לייצר גווני סאונד שונים בהתאם לאופי והצליל של הרכיבים שלהם, ובהתאם לאופציות הניתוב הפנימיות והמודולציות (איפנונים) שהסינטי הספיציפי מאפשר.

רכיבים של סינתיסייזר: אוסילטורים, פילטרים, מגברים ומודולטורים

באופן קלאסי האוסילטורים (Oscilators) הם מקור הצליל הראשוני של הסינתיסייזר, הם אלה אשר מפיקים את הסאונד הבסיסי. מהאוסילטורים מנותב הסאונד לפילטר (או הפילטרים), אשר בעזרתו נוכל 'לפסל' ולעצב מסאונד הבסיס שמפיקים האוסילטורים את הסאונד הרצוי. בסוף שרשרת הסאונד ישנו המגבר (Amplifier) שיקבע את עוצמת הסאונד. וישנם המודולטורים (מאפננים), הרכיבים אשר נמצאים מחוץ לשרשרת הסאונד, אך משפיעים על הרכיבים שבשרשרת זו. המודולטורים מאפשרים שינוי לאורך זמן בפרמטרים של הסינתיסייזר, על מנת ליצור סאונד מעניין וטקסטורות סאונד משתנות.

סוגים של מודולטורים:

מעטפת (Envelope) היא המודולטור הבסיסי ביותר כאשר בסינתיסייזר סטנדרטי יש לפחות שתי מעטפות: אחת להשפעה על פרמטר ה-Cutoff של הפילטר, והשניה משפיעה על עוצמת הצליל (Amp Envelope, משפיעה על המגבר). המעטפת הקלאסית שנמצאת בשימוש ברוב הסינתיסייזרים היא מעטפת מסוג ADSR.

מודולטור קלאסי נוסף הוא ה-LFO (קיצור של Low Frequency Oscillator) אשר מאפשר ביצוע מודולציות מחזוריות (בניגוד למעטפת שמייצרת מדולציה חד פעמית). בנוסף ישנם רכיבים נוספים אשר יכולים לשמש בתור מודולטורים כגון: סקוונסרים, Envelope Follower וגם האוסילטורים עצמם ואודיו חיצוני… מודולטורים שונים שמשפיעים על פרמטרים שונים של הסינתיסייזר הם המקור לעושר ולמגוון הבלתי נגמר של סאונדים שמסוגל סינטיסייזר להפיק. באופן עקרוני יכול כל מודולטור להשפיע על כל פרמטר בשרשרת הסאונד, לעיתים במבנים מורכבים יותר יכול מודולטור אחד להשפיע על פרמטר של מודולטור אחר וכך הלאה (קרא בהמשך על סינתזה מודולרית), ועל כן תרשים זרימה זה מייצג סינטי הבסיסי ביותר.

תרשים זרימה של סינתיסייזר

תרשים זרימה של סינטיסייזר פשוט

שיטות סינתזה: סינתזה חיסורית ושיטות סינטזה נוספות

תרשים הזרימה למעלה, והאופן שבו תיארנו את הסינתיסייזר מתאימים בעיקר לתיאור שיטת הסינתזה הנקראת סינתזה חיסורית (Substructive Synthesis). סינתזה חיסורית היא השיטה המקובלת ביותר (והותיקה ביותר) בה משתמשים רוב הסינטיסייזרים. בשיטה זו אנו מתחילים עם סאונד עשיר בהרמוניות (צורת גל של שן מסור או גל מרובע), ולאחר מכן "מפסלים" וחותכים (מחסירים) תדרים והרמוניות על מנת להגיע לסאונד הרצוי. בשיטה זו הפילטר והסאונד שלו חשובים ביותר בתהליך הפקת הסאונד. שיטות סינתזה מקובלות נוספות הן סינתזת FM, סינתזה חיבורית (Additive Synthesis), סינתזה גרנולרית ושיטות נוספות שלא נפרט עליהן כרגע על מנת לשמור על המאמר פשוט וממוקד 🙂

סינתיסייזר מודולרי וסינטיסייזר חצי מודולרי

בסינטיסייזר לא מודולרי, כל הרכיבים של הסינטי מחוברים יחד מאחורי הקלעים ואין לנו גישה בתור משתמשים לניתובי סאונד ומודולציה שונים מאלה שהוכתבו לנו על ידי המפתח. בסינתיסייזר מודולרי, ישנם החלקים הבסיסיים מהם מורכב הסינתיסייזר ועלינו לחבר אותם בהתאם לסאונד שאנו רוצים ליצור ולנתיבי הסאונד והמודולציות אשר נדרשים על מנת לייצר את הסאונד שאנו מבקשים. סינתיסייזר חצי מודולרי בדרך כלל מתאפיין במטריצת מודולציות ובניתוב סאונד גמיש יותר מאשר בסינטי הפשוט, אך עדיין חלק גדול מהניתובים מוכתבים מראש. הרכיבים של הסינתיסייזר החצי מודולרי מחוברים אלה לאלה אך ניתנות לנו מבחר אופציות גדול (גם אם מוגבל) של מודולציות וניתובים.

סינתיסייזר אנלוגי וסינטיסייזר דיגיטלי:

סינתיסייזר אנלוגי משתמש במעגלים אלקטרוניים אנלוגיים על מנת לייצר ולעצב את הסאונד שלו, בעוד סינתיסייזר דיגיטלי משתמש בשיטות דיגיטליות, ייצוג של הסיגנל באופן בינארי ושימוש ב-Digital Signal Processing (או DSP) על מנת לייצר את הסאונד שלו.

ובדיוק כאן אנו מתחברים שוב לסיפור המסגרת שלנו. אחרי שהבנו את העקרונות הבסיסיים בואו נכייף עם הקלאסיקות של עולם הסינתזה (ונתחקה אחר הגירסאות הוירטואליות שלהם). נתחיל בחלק הראשון עם הסינתיסייזרים האנלוגיים הטובים והמוכרים בכל הזמנים ונמשיך הלאה!

המשך לחלק 1: סינתיסייזר אנלוגי: כל הקלאסיקות

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

תגובה אחת

  1. המדריך הזה ממש עושה חשק לאיזה Vintage Synth באולפן 🙂

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*