מגזין אולפן ביתי / סאונד / מוניטורים אולפניים: איך לבחור מוניטורים לאולפן ביתי?
מוניטורים לאולפן הקלטות ביתי

מוניטורים אולפניים: איך לבחור מוניטורים לאולפן ביתי?

בחירת מוניטורים לאולפן היא אחת מהמשימות כבדות המשקל כשאנו ניגשים להקמת אולפן ביתי. מוניטורים אולפניים יקבעו במידה רבה את איכות הסאונד שנקבל באולפן שלנו, אם כי בהקשר זה צריך כמובן לזכור גם את הממירים של כרטיס הקול שלנו, את האקוסטיקה באולפן, ואפילו את סוג הכבלים בהם אנו משתמשים. אבל בסופו של דבר המוניטורים הם אלה שמזיזים את האוויר באולפן שלכם – ואתם רוצים שהם יעשו את זה כמו שצריך!

אז איזה מוניטורים אולפניים לבחור? מה הגודל האופטימלי של מוניטור שיתאים לאולפן שלנו? מה ההבדל בין מוניטורים אולפניים ורמקולים טובים? על שאלות אלה ועוד רבות אחרות ננסה לענות במאמר זה.

מוניטורים אולפניים מסוג מוניטורים טנויNear Field

מרבית המוניטורים האולפניים שתמצאו בחנויות הם מוניטורים מסוג Near Field. הרעיון של מוניטורים אולפניים מסוג זה הוא שהם נועדו לשמיעה מטווח קרוב יחסית של בין מטר לשני מטר, וכך לנטרל באופן משמעותי את האקוסטיקה של החדר. מכיוון שמוניטורים כאלה נמצאים קרוב אליך, ניתן להאזין בעוצמה נמוכה יותר, וכך לקבל פחות החזרים מהקירות ועוד שלל תופעות לוואי אקוסטיות לא רצויות שמאפיינות אופן ביתי שאינו מטופל אקוסטית באופן אופטימלי.

מה ההבדל בין רמקולים ביתיים מצויינים למוניטורים אולפניים?

בעוד שרמקולים Hi-Fi סלוניים מנסים לספק סאונד נעים לאוזן, ולפנק את המאזין – מטרתם של מוניטורים אולפניים היא לתת תמונה מדוייקת וניטרלית ככל האפשר. כלומר, מוניטורים אולפניים אמורים לא להדגיש תדרים מסויימים על חשבון אחרים ולספק לנו את תמונת הסאונד כפי שהיא. כשאנו יוצרים מוסיקה ואנו רוצים שהיא תישמע טוב על כל מערכת השמעה עלינו לעבוד על מוניטורים אולפניים מדויקים ככל הניתן.

מוניטורים אולפניים שקופים. יש דבר כזה?מוניטורים אולפניים KRK

אז זו אומנם התיאוריה, אבל במציאות יכולים להיות הבדלים עצומים בין מוניטורים אולפניים שונים. מוניטורים אולפניים מתיימרים להיות Flat (כלומר ניטרליים ושקופים) אבל מסתבר שכל מוניטור הוא Flat בדרכו שלו. בשורה התחתונה, אתם צריכים לקנות מוניטורים שאתם אוהבים את הסאונד שלהם. צריך להקשיב למוניטורים בחנות, אבל עדיף לנסות אותם קודם (אם זה מתאפשר) בסביבת העבודה שלכם. תכינו לעצמכם דיסק reference עם מוסיקה שאתם מכירים באיכות גבוהה (לא MP3). תקשיבו לדיסק הזה על מוניטורים אולפניים שונים ותמצאו את המוניטור שעושה לכם את זה. זה המוניטור שאתם רוצים באולפן הביתי שלכם.

מוניטורים לאולפן. המחיר.

בגדול בתחום המוניטורים אין קיצורי דרך. מוניטורים אולפניים טובים עולים כסף, ולפעמים הרבה כסף. מוניטורים עשויים להיות אחת ההשקעות המשמעותיות באולפן הביתי שאתם מקימים. אם אתם בשלבים מוקדמים בקריירת המוסיקה שלכם, הגישה שלי היא שאין צורך בשלב זה במוניטורים יקרים, מכיוון שהתוצאות שתקבלו על מוניטורים אולפניים זולים יותר יהיו זהות ואתם לא תוכלו באמת לנצל את האיכויות של המוניטורים היקרים יותר. בשלב מאוחר יותר כאשר תתפתחו והאוזניים שלכם יתחדדו, ותרגישו שהמוניטורים שיש לכם כבר לא מספיק טובים ליכולות שלכם והם מגבילים אתכם – אז יהיה הזמן הנכון לשדרג. לפני כן תוכלו בהחלט להסתפק במוניטורים מהצד הזול יותר של הסקאלה. אגב בתחום המוניטורים פחות מומלץ לקנות יד שניה עקב הבלאי הגבוה יחסית.

מי אמר שהגודל לא קובע?מוניטורים לאולפן הקלטות

בתחום של מוניטורים אולפניים הגודל בהחלט קובע. מוניטורים קטנים לא יוכלו להוציא בסים עסיסיים שאחיהם הגדולים יכולים להפיק. יחד עם זאת צריך להתאים את גודל המוניטור לגודל החדר. בחדר קטן עדיף לבחור מוניטורים קטנים יותר, משום שחדר כזה לא יוכל להכיל את התדרים הנמוכים של המוניטורים הגדולים יותר. מוניטורים גדולים מידי בחדר קטן יספקו סאונד "בוצי" ויעצימו את המגרעות האקוסטיות של החדר. בחדר גדול יותר עדיף לבחור מוניטורים אולפניים גדולים יותר שיוכלו לתת סאונד עשיר ממלא ועוטף – וגם יותר בסים.

האם ניתן לוותר על מוניטורים אולפניים ולהסתפק באוזניות איכותיות?

לא. אוזניות, איכותיות ככל שיהיו אינן תחליף למוניטורים אלא אביזר משלים. אוזניות מספקות מרחב סטיראופוני מוגזם ולא אמיתי, בדרך כלל לא יכולות לספק תמונה מדוייקת בתדרים הנמוכים שלא לדבר על כך שממש לא בריא לעבוד באופן שוטף עם אוזניות. אוזניות טובות כן יכולות לספק נקודת התייחסות נוספת על התמונה שנותנים לנו המוניטורים, ובהחלט מומלץ להשתמש בהם לשם כך מידי פעם. להקשיב פעם אחת לפרוייקט באוזניות – ולחזור למוניטורים!

סטנדים למוניטורים שלך

המקום הטוב ביותר להצבת מוניטורים אולפניים הוא על סטנדים ייעודיים, יציבים וכבדים ככל האפשר. יש לקחת בחשבון שכאשר הסטנד לא מספיק יציב, המוניטור יזיז אותו תוך כדי פעולה והתוצאה תהיה תמונת סאונד מטושטשת – בעיקר בתדרים הנמוכים. מחירם של סטנדים למוניטורים אולפניים מתחיל מ-300 שקלים, אך סטנדים איכותיים, כבדים ויציבים יעלו הרבה יותר. לעיתים כדאי יותר להציב את המוניטורים על שולחן יציב מאשר על סטנד נידף ברוח. לצורך כך ישנם פתרונות ייחודיים כגון תומכים אקוסטיים מייצבים של חברת Auralex ופתרונות נוספים.

אז על איזה מוניטורים לאולפן אנחנו ממליצים?

מהיקר אל הזול, אלו מוניטורים שאנחנו אוהבים:

10000 DynAudio Bm6a מוניטורים עוצמתיים, בסים לבטן, מלהיבים ומענגים 10000
אדם מוניטורים אולפניים Adam A7X גבוהים קריסטליים, סאונד צלול ומתקתק. סטיריליים משהו ומצויינים בהחלט 10000
מוניטורים לאולפן של מקי Mackey HR624MKII מוניטורים אולפניים מעולים לטווח המחירים הבינוני-גבוה 6500
מוניטורים לאולפן של ימאהה Yamaha HS80 מוניטורים אולפניים מדויקים, קרים, לא מתחנפים 4500
טנוי מוניטורים לאולפן Mackey MR5 מוניטורים מומלצים לחדרים קטנים, מדויקים ונעימים לאוזן 3000
טנוי מוניטורים לאולפן Tannoy Reveal 501a מוניטורים מומלצים לחדרים קטנים, לבעלי תקציב נמוך 2500
מוניטורים אולפניים של MAUDIO MAudio B5a מוניטורים מומלצים לחדרים קטנים, לבעלי תקציב נמוך 2000
 מוניטורים לאולפן ביתי סמסון Samson Resolv 65a מוניטורים זולים במיוחד ועושים את העבודה. חולשה מסוימת בבסים 1500

*המחיר המוצג הוא מחיר משוער לזוג מוניטורים. לפרטים מלאים פנו לחנויות!
ושוב – אל תבחרו מוניטור לאולפן שלכם לפני שתקשיבו לו כמו שצריך! תביאו דיסק רפרנס, תעצמו עיניים ותנו לזוג האוזניים שלכם לעבוד. חכו להרגשה הזו בבטן שמרגישים כשמתאהבים. כשהרגשתם את זה, זה הזמן להוציא את הארנק…

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

40 תגובות

  1. אני מתחיל לחרוש על המאמרים פה, די מגניב הכל.

    לא הזכרת את הלKRK-ים בפרט הROKIT שנראה לי כמו פתרון לא מבחינת עלות-תועלת. יש לך דעה לגביו?

  2. ה-KRK Rokit הם בהחלט עוד אופציה טובה בטווח המחירים הנמוך, לצד ה- Tannoy Reveal – עניין של טעם אישי. שני הזוגות פופולריים בעיקר בקרב יוצרי מוזיקה אלקטרונית.

  3. ממצב , שמתי לב שמספר חברות התחילו להשיק ליין חדש של מוניטורים ( הם קוראים להם מוניטור שולחני) כלומר הם מיועדים להיות מונחים על שולחן העבודה. רציתי לדעת מה דעתכם האם מישו התנסה בדגם כזה ועד כמה שווה להשקיע במוניטור שכזה על מול מוניטור רגיל (אני מתעניין במיוחד ב dbm50 של dynaudio) .

    • לא יצא לי לשמוע את המוניטורים המדוברים. אם אין לך בעיית מקום אני אישית הייתי הולך על בטוח ומעדיף מוניטורים Nearfield סטנדרטיים ומוכחים. אם אתה אוהב את הסאונד של ה-DynAudio אז B5a (וכמובן B6a) הם אופציה טובה. ה-Desktop Monitors הם פיתרון למצב מאד ספיציפי, אם בעתיד ה-Setting של האולפן שלך ישתנה, הם יכולים פתאום לא להתאים.

  4. שלום נועם
    תודה רבה על כל המידע!

    בחדר שהמרחק המקסימלי מהמוניטורים הוא מטר וחצי וגודלו 3.5 על 3
    מה עדיף – 5 או 6 אינצ' ?

    תודה

  5. ומהי המלצתך בבחירה בין :

    Mackie MR5 MK3

    ל –

    Yamaha HS5

    תודה רבה!

    • אני לא יכול לבחור עבורך מוניטורים… ה- Yamaha עלולים להיות לך קצת חלשים בבסים, אבל הם מוניטורים לא רעים למחיר. תלך ותקשיב עליהם למוזיקה שאתה מכיר ואז… לך עם הלב שלך

  6. קיבלתי!
    תודה רבה

  7. היי.
    המוניטורים m audio av30 טובים להתחלה?

  8. אהלן, לחדר של 4*4 איזה גודל כדאי 5 או6?

  9. היי נועם,
    יש לי חדר גדול ולא הרבה תקציב…
    יש לך מוניטורים שיוכלו להתאים לי?

    • חדר גדול בדרך כלל אומר הדהוד גדול, מה שמצריך הרבה חומר סופג בחדר להורדת הידהוד קודם כל. לאחר מכן מוניטורים של 6-7 אינץ'. מוניטורים קטנים לא יצליחו למלא חלל כזה. כמובן שמוניטורים גדולים גם יקרים יותר.

  10. היי נועם אני יוצר טראנס בלי הרבה תקציב ואני כבר קרוב לחצי שנה מחפש מוניטורים להזמין מחול בעייה של פחד שיביאו לי מוניטורים עם פאקים ובארץ הכול יקר יש לי חדר יחסית גדול ויש בו ארון ענק ולא יודע איך לשפר סאונד ואיך להתאים את המוניטורים עם התקציב שלי לחדר ולסוג המוזיקה שאני יוצר

    • ברור לך שלא נוכל לענות כאן על כל השאלות האלה. המחירים של מוניטורים שאתה רואה בחול מטעים כי הם לא כוללים משלוח, ומס קניה שיש על מוניטורים. כך שהמחירים שתמצא בארץ הרבה יותר סבירים ממה שאולי נדמה במבט ראשון

  11. רציתי המלצה על Genelec 8040B
    6.5"
    זה לא ברשימה שעשיתם וקיבלתי עליו הרבה ביקורות טוות למיקסים.
    מה דעתכם?

  12. היי נעם
    אני יוצר מוזיקה אלקטרו האוסית כבר במשך 4 שנים בערך ,כרגע עובד עם סמסון ריסולב 5 אינץ אבל הם לא שלי ולצערי אני צריך להחזיר אותם
    התקציב שלי הוא די נמוך (1500 שקל) ואני מתבלט בין שני מוניטורים : TANNOY 502 או PRESONUS ERIS E4.5
    גם התחלתי לאחרונה לעבוד על מיקסינג ומאסטרינג אז חשוב לי שהמוניטור יהיה הכי אמיתי שאפשר לקבל במחיר הזה
    אני יודע שאתה לא מרבה להשוות פה ושעדיף לשמוע ולהחליט לבד ,אבל כרגע אין לי את האפשרות הזאת כל כך (עבודה) אז אני מאוד אשמח מה עדיף לי לקנות לדעתך ,אני נמצא בממ"ד והחדר בינוני
    תודה רבה

  13. הי נעם, אני לא מתחום יצירת מוסיקה אבל עובד מול מחשב ושומע מוזיקה כל היום.
    רמקולים למחשב תמיד נשמעים לי לא טוב (יותר מדי "צבעוניים”?) וחשבתי לנסות ולהשקיע ברמקולים מקצועיים. (כל המוזיקה שלי שמורה ב FLAC (lossless), לא mp3).
    האם לדעתך זה רעיון טוב או שיש למוניטורים תכונות ספציפיות שלא יתאימו לשימוש כזה.
    ואם כן, הייתי שמח לחוות דעת בין Tannoy Reveal 402 ל KRK RP5 RoKit G3. קראתי ביקורות טובות על שניהם והמחיר בתקציב (למרות שבחו"ל המחיר לזוג של שניהם דומה, ראיתי שהמחיר של ה Tannoy בארץ לזוג נמוך מהמחיר של ה KRK).
    תודה.

    • הקשבה על מוניטורים יכולה להיות חוויה מעניינת ומהנה גם למי שלא יוצר מוזיקה. לגבי המוניטורים הספיציפיים, את שניהם לדעתי מוכרים בקילומבו. תלך תקשיב ותקבל החלטה על סמך האוזן ומה שאתה אוהב יותר

      • בסוף קניתי KRK RP5 ו Focusrite 2i2
        לאוזני פשוט מעולה. אמה קירקבי מעולם לא היתה יותר נוכחת.
        ממליץ על Thomman. הבדל משמעותי במחיר לעומת הארץ.
        תודה.

  14. שלום נעם,אשמח ליעוץ קטן…אני רוצה לרכוש מוניטורים לחדר ואני מתלבט בין שני מוניטורים..yamaha hs7 לבין krk g3 6 אינץ..אני יודע שבטח התשובה שלך תיהיה לך תשמע אבל בכל זאת אשמח ליעוץ קטן,מכיוון שכבר עשיתי סיבוב ועדיין לא קבלתי החלטה,תודה.

  15. היי נועם .
    אני יוצר מוזיקה אלקטרונית, פרוגרסיב טראנס .
    בחדר שלי לא גדול ולא קטן . יש בחדר מיטה גם .
    אני מחפש מוניטורים איכותיים, אבל גם לא כאלה יקרים.
    שיביאו לי צליל נקי ומדוייק . וכמובן באס נעים ורך .

  16. היי נועם,
    לגבי מוניטורים לא אקטיביים שצריכים מגבר –
    יש המלצות לחברות מסוימות שמייצרות מגברים איכותיים/מתאימים יותר לצורך הגברת המוניטור ?

    תודה

  17. שלום נועם, יש לי חדר בגודל 3.5 על 3.5… איזה גודל מומלץ לחדר בגודל כזה ? החדר אינו אקוסטי. אשמח גם להמלצה למוניטור התקציב 4000 שח.

  18. היי נועם, ברצוני לרכוש זוג מוניטורים לחדר 5.5 על 5.5 לצורך שמיעה נקייה יותר
    רציתי לדעת מהן החברות המומלצות בטווח מחירים של עד 3000 לזוג

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*