מגזין אולפן ביתי / סאונד / סאונד בסטיריאו ובסראונד – תפיסת מרחב בשמיעה
תפיסת מרחב

סאונד בסטיריאו ובסראונד – תפיסת מרחב בשמיעה

כאשר מזכירים את המושג "סראונד" תמיד עולה בראש תמונה של 5.1 רמקולים (לפחות) אשר מקיפים אותנו מכל כיוון. כל זה נועד כדי  לגרום לנו להרגיש כאילו אנחנו נמצאים בתוך הסרט, או שהמוזיקה מנוגנת ממש סביבנו, ממש כאילו אנחנו שם…..

אבל רגע, הרי כל המוניטורים האלה, כולם בסופו של דבר יסתכמו לסטריאו בכל מקרה, הרי אנחנו מקבלים את כל אינפורמציית הסאונד דרך שתי אוזניים בלבד – כלומר:סטריאו.

אז איך יכול להיות שגם כאשר אנחנו הולכים לקולנוע וגם בחיי היום-יום, אנו יודעים בדיוק מאיפה מגיע אלינו הסאונד ושומעים הכל בסראונד ולא בסטריאו?

ע"מ לקבל את התשובה לכך הבה נבין כיצד עובדת השמיעה שלנו.

המידע המגיע לאוזנינו מורכב מ-3 חלקים עיקריים:סאונד ואודיו בסראונד ובסטיריאו

– הסאונד הישיר : כלומר הסאונד המגיע ישירות לאוזנינו בלי להיות מושפע מהסביבה בה אנו נמצאים.
– ההחזרים המוקדמים: סאונד אשר פוגע בעצמים הקרובים אלינו ואח"כ מגיע לאוזנינו.
– ההחזרים המאוחרים: סאונד אשר פוגע בעצמים רחוקים מאיתנו, כמו למשל קירות, ואח"כ מגיע לאוזנינו.

את שאר העבודה עושה המוח. המוח שלנו לוקח את כל אינפורמציית זמני ההגעה ובעזרתה יכול לחשב את מיקומינו , את מיקומינו ביחס לחלל, ואת מיקום הסאונד המגיע אלינו. כלומר המוח יכול לזהות  אם המקום  בו אנו נמצאים  קטן או גדול, סגור או פתוח ואפילו ממה עשוי החלל (למשל אם קירות החדר עשויים לבנים או עץ, ואפילו האם יש בחדר שטיח..). כמו כן, המוח יכול לחשב גם את כיוון הסאונד שאנו שומעים רק מחישוב הפרש זמני הגעת הסאונד אל כל אוזן. בנוסף לכך, המוח יכול לזהות את כיוון הסאונד גם מאוזן אחת בלבד – וזאת בזכות אפרכסת האוזן ומקום פגיעת הסאונד בה.

וכך בעצם, בשימוש בשמיעה בלבד נוכל לדעת מה יש מסביבנו ולאתר מקור הקלטה דו אוזניתסאונד מכל כיוון גם אם איננו יכולים לראותו.

על עקרון זה פותחה שיטת הקלטה שנקראת binaural recording, או "הקלטה דו-אוזנית". לשם כך משתמשים לרוב בראש בובה (Dummy Head), כאשר בתוך אוזניה ישנם זוג מיקרופונים. את שאר העבודה כבר עושה מוחו של מי שמאזין להקלטה אח"כ.

תקשיבו להקלטה הזו עם אוזניות להדגמה מאלפת של העניין:

אודות

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*