מגזין אולפן ביתי / סאונד / עשר קלישאות סאונד שאתם חייבים לשחרר
1

עשר קלישאות סאונד שאתם חייבים לשחרר

בעולם הסאונד המקצועי, כמו ברוב התחומים המקצועיים, קיימות המון קלישאות.

טווח הקלישאות נע בין מחבר מסויים, דרך כבל איכותי תלת-שכבתי ועד מיקרופון שעולה כמו סכום התחלתי לדירה בפרוייקט של גינדי.

חשוב מאוד לזכור דבר אחד חשוב- לא משנה באיזה ציוד יקר ומפוצץ נשתמש, החל מגיבסון לס-פול משנת 65' עם שרשרת בוקסות וראשים ועד למפלצת SSL שכל הטכנאים אי פעם מ- Abbey Road עישנו עליה- בסופו של דבר אנחנו נשמע את המוסיקה דרך יוטיוב, סלולארי או באוטו שלנו.

הנה כמה קלישאות בולטות שאנו נוטים ליפול עליהן כל הזמן:

  1. יקר זה טוב

יקר זה טוב. יותר נכון, נראה טוב.

או בעצם טוב ללקוחות.

ככל שהציוד יקר יותר, כך הרכיב הכי זול במערכת יבלוט באוזן ויסיים את האופוריה שאנו נמצאים בה מאז שקנינו את תוספת היקרה לאולפן.

ברוב הפעמים, בעיקר באולפנים הביתיים של רובינו, אנו צריכים לשים לב שכל הרכיבים בשרשרת ההקלטה זהים באיכותם (פחות או יותר).

  1. טבעי=432 Hz

יש נטייה לחשוב שהתדר הטבעי שאנו "בנויים" או אבולוציונית רגילים לשמוע וכיף לנו לשמוע אותו הוא 432 הרץ.

אז זהו, שלא. רק לבעלי שמיעה חדה מאוד או אבסולוטית לחלוטין ההבדל יהיה מורגש מאוד וייתכן שדווקא לרעת 432 הרץ.

  1. חדר יבש=חדר טוב להקלטה

אוקיי, תלוי למה.

לרוב הכלים שאותם נקליט, דווקא ההפך הוא הנכון. סאונד של חדר הוא סאונד הכרחי בכל יצירה והפקה.

בהפקות בהן לא הוקלט החדר וההפקה נעשה בחדר "יבש", תמיד התווסף ריוורב כלשהו על הסיגנל, רק בשביל שישמע טבעי יותר.

באופן כללי- עדיף להשיג תוצאה מושלמת ככל הניתן כבר בשלב הקלטת המקור.

  1. "קונדנסר זה הכי טוב! קולט את כל התדרים!"

מבחינה פיזיקלית, הקונדנסר קולט יותר תדרים מדינמי מעצם הרגישות ואופן פעולתו.

יש רק סוג מיקרופון אחד שקולט את כל טווח התדרים וזהו מיקרופון המשמש לבדיקת אקוסטיקה של חדר.

בין ההצהרה שקונדנסר הוא הכי טוב להקלטה לבין המציאות אין כל קשר.

לכל כלי נגינה באשר הוא יש אופי. הקונדנסר יוציא מהכלי צבע מסויים, ודינמי יוציא צבע אחר. לכן, אי אפשר לסמוך על אף אחד, אלא על אזנינו שבראשינו.

  1. בוא נשלח את ההקלטה לטכנאי הזה. הוא עבד עם כולם, הוא יסדר את הכל

חברים, טכנאי סאונד הם לא קוסמים. הרבה אוהבים לחשוב שטכנאי מצויין יכול להפוך כל סיגנל עלוב ורעוע לסופר מופק וגלגל"צי.

אז זהו. טכנאי הסאונד לא יכולים להפוך קש לזהב. ברגע שהסיגנל גרוע, לא משנה כמה אפקטים, מניפולציות והמרות הוא יקבל, הוא עדיין יישמע גרוע. אולי טיפה פחות מהמקור אבל עדיין גרוע.

השקיעו בסיגנל המקורי. כמה שפחות מניפולציות, כך יותר טוב ליהודים.

  1. הסטנדרט האולפני הוא הקלטה ב-96 קילו-הרץ, 32 ביט ו-Dither על המאסטר"

יש כמה בעיות במשפט הזה.

ישנם אולפני שעובדים ברמת דגימה של 96 קילו-הרץ ו-32 ביט. במערכת המכוונת נכון יכול להיות שנצליח לשמוע את ההבדל בין שיר שהוקלט ב-44.100, 24 ביט לבין 96 קילו ו-32 ביט.

רק בואו נזכור דבר חשוב: בסופו של יום כולנו נשמע את השיר בפורמט MP3 ברמת דגימה של עד kbps 320 במערכות שרחוקות מלהיות אובייקטיביות. כן, גם באייפון שלנו הסאונד עובר מניפולציה (בעיקר בתחומים הקיצוניים- נמוכים וגבוהים).

כמו כן, קיים טרנד לשים Dither  על המאסטר, כלומר- פלאגין על ערוץ המאסטר. פה הטעות הגדולה שהרבה נופלים. השאירו את ערוץ המאסטר נקי מפלאגינים. הגיעו לתוצאה הרצויה על-ידי מניפולציות בשאר הערוצים. עצם העובדה ששמנו Dither מבטלת כל הפואנטה של לעבוד בפורמט 96 קילו ו-32 ביט.

בואו נשמור את עבודת ה- Dither לטכנאי המאסטרינג.

כל זה בנוסף לעובדה שאנו שומעים את המוסיקה דרך רמקולים עם הגדרות קבועות מסויימות ואזניות לא אובייקטיביות בכלל.

למאזין הממוצע זה ממש לא מפריע, ועודף בסים אף יוסיף לו לתחושה שהאזניות איכותיות והמוסיקה טובה יותר.

  1. מותג מוכר הוא מותג טוב, ומותג לא מוכר הוא גרוע

במהלך השנים בהם התנסיתי בציוד שונה ומשונה, במגוון רחב של מיקרופונים וקונסולות, המסקנה שלי היא כזו:

המותגים המוכרים  במיקרופונים כמו נוימן, Blue, דגמים מסויימים של Rode, ואף Telefunken מסויימים- צפויים ומשעממים. המותגים שסביר להניח שמעולם לא שמעתם עליהם כמו  Studio Project, Oktava ועוד- מסקרנים ומיוחדים.

גם בכרטיסי קול ישנה קלישאה די מיושנת לגבי מה יותר טוב. אם להיות ספציפי-RME.

נכון, החברה הוכיחה את עצמה לאורך השנים, אך חשוב לזכור שלעיתים יש כרטיסים עם נתונים לא פחות טובים מ-RME  ועולים חצי מהמחיר.

צאו מהשבלונה. צאו לשוק.

  1. קיובייס הכי טובה לMIDI, פרוטולס הכי טובה לאודיו, לייב הכי טובה להופעה חיה

רבות נכתב, נאמר ונצעק על ההבדלים בין התוכנות השונות. גם בכתבה הזו.

ברשת יש כמובן אלפי דוגמאות למה המשפט בכותרת נכון ולא נכון.

בקצרה: אין נכון ולא נכון, אין מתאים ולא מתאים. לכל תכנה יש את השטיקים וצורת העבודה שלה, אז צאו מהשבלונה.

  1. מקור הצליל (Audio Source) צריך להיות נקי מרעשי רקע לגמרי, ללא זליגות מכלים/סיגנלים אחרים

כבר יצא לי לעבוד עם כמה וכמה אנשים שפעולתם הראשונה כשהם מקבלים מיקס היא לנקות רעשים ולבודד את הסיגנל.

גישה זו מתאימה יותר לעיצוב פס-קול, בו אנחנו צריכים לשרת את אשלית הסרט המוצג לנו.

כשמדובר באודיו בלבד כדוגמת שיר מופק באולפן, שיר בהופעה או אפילו הקלטת רדיו- אין דבר כזה נקי לגמרי.

הרעשים, הזליגות, התזוזות ואפילו מכות הגיטריסט עם המפרט על הגיטרה לאחר שפספס את המיתרים- הכל חלק מהסאונד ומהיצירה.

אל תחסכו את היופי הזה מאיתנו המאזינים. כמובן, הכל בטעם.

 

  1. אני מנגן את כל התפקידים לבד וזה נשמע מעולה!

יכול להיות שאתם מאוד מוכשרים ומצליחים לנגן על כל הכלים שיש לכם בבית, ואפילו ברמה גבוהה.

בנוסף, לעיתים בשל אילוצי תקציב, אנו נאלצים לבצע את כל תפקידי השיר בעצמנו.

הכל טוב ויפה, רק קחו בחשבון דבר אחד: דינמיקה של להקה לא תהיה לכם.

יש כמה דברים שעדיין אין להם תחליף, ואלה נגנים הנהנים לנגן ביחד.

כל כלי וירטואלי שנמציא, יוכל לחקות דינמיקה של נגן עם עצמו אך לא עם שאר חבריו ללהקה/הרכב ולא משנה באיזה ז'אנר.

במידה ויש לכם נגישות לנגנים, אל תהססו לפנות אליהם ולגייס אתכם להפקות שלכם.

אין לכם מושג כמה זה ישדרג את העבודה שלכם בכלל ואת התוצאה בפרט.

 

לסיכום,

בכל העולם, בכל תחום ובכל מקום קלישאות תופסות מקום נכבד מאוד, בטח בעסקי השעשועים.

קהל אוהב קלישאות, בין אם מוסיקליות, ויזואליות או סתם טכניות. ככל שנלמד מהר יותר לשחרר את הקלישאות האלה, כך נוכל להתפנות לעבודה החשובה באמת- המוסיקה.

המסר שלי אליכם הוא מאוד פשוט- עזבו שטויות, פתחו אזניים ועשו מוסיקה רק כמו שאתם אוהבים.

עשו חיל ובהצלחה!

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

2 תגובות

  1. אני מנגן את כל הכלים לבד וזה נשמע מעולה וזה לא קלישאה ….. עזוב אותך משטויות אחי, בשביל זה הומצא המידי וזה חסך המון צרות וכסף להרבה אמנים , אז אל תגרום לחברה מוכשרים להרגיש לא בסדר עם עצמם רק בגלל "שנגנים חיים זה קול " , הבנת ?

  2. אחלה כתבה

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*