מגזין אולפן ביתי / סאונד / כל מה שרציתם לדעת על ריוורב – ולא העזתם לשאול
Waves Reverb

כל מה שרציתם לדעת על ריוורב – ולא העזתם לשאול

השימוש ב-Reverb (ריוורב) היה קיים מאז ומעולם, החל בשירת הכנסיות בימי הביניים הארורים ועד למוסיקה ניסיונית ,מוסיקה לסרטים ועיצוב פס קול בימינו אנו. בימי הביניים השימוש ב-Reverb היה ההדהוד בחלל גדול (האולם הראשי של הכנסיה) על-מנת ליצור תחושת גודל ועוצמה. בתקופות מאוחרות יותר החל השימוש בחדרים שונים ליצירת הדהוד שונה ובכך להשפיע על תפיסת המרחב של המאזין. בעצם, בכל מקום שאתם נמצאים, ישנו הדהוד- בין אם אתם שמים לב לזה או לא.

במהלך המאה ה-20, בעקבות התפתחות טכנולוגית מהפכנית, התגלתה האפשרות לדמות חללים לפי דרישה. במידה ורצינו להקליט גיטרה שתנוגן, כביכול, בתוך אולם כנסיה ענק, הדבר היה אפשרי בזכות מכשירים המדמים חללים ומאפשרים שליטה בפרמטרים מסוימים הגורמים לסיגנל להישמע בדיוק כמו שאנחנו רוצים.

אז מה זה Reverb בעצם?

Reverb הוא אסופה של המון החזרים הקרובים מאוד אחד לשני מבחינת התזמון.

נהוג לחלק את ההחזרים לרמות הבאות:

  • סאונד ישיר
  • החזרים ראשוניים (Early Reflections- ER)
  • החזרים מאוחרים והדהוד (Reverberation)

סאונד ישיר (Direct Sound): הסאונד שאנחנו שומעים ישירות ממקור הסאונד, ללא ההחזרים.

החזרים ראשוניים (Early Reflections- ER): ההחזרים הראשונים הפוגעים בקיר/משטח שהכי קרוב אלינו ונקלטים אצל המאזין/מיקרופון.

החזרים מאוחרים והדהוד(Reverberation): אלה הם שאר ההחזרים שאנו שומעים מכל קצוות החדר לאחר הסאונד הישיר וההחזרים הראשוניים.

הנה תמונה הממחישה מעט מהפיזיקה הזו:

ריוורב

 

"למה מעניין אותי כל הפיזיקה הזו? מה, אני מדען? מה זה עוזר לי בכלל?", אתם שואלים. אז זהו, שיש פה קטע. מבנה האוזן שלנו (לא נכנס לזה, מבטיח) מאוד מתוחכם. בגלל צורתו ומאפייניו הייחודים אנו יודעים להבדיל בין סאונד ישיר, החזר ראשוני והדהוד, לא משנה באילו עוצמות נשמע אותם. כן, גם אם העצמה של הסאונד הישיר חלשה בהרבה מההחזרים, אנו עדיין נדע להבדיל ביניהם. כך, אנו יכולים להעריך את גודל החדר, ממה הוא עשוי (בטון, עץ, פלסטיק או ספוג) ומאיזה מרחק אנו שומעים את הסאונד הישיר (רחוק או קרוב).

 

סוגים שונים של ריוורב

Plate Reverb

זהו בעצם מבנה ממתכת שבו תלויה פלטת פח גדולה ודקה. אליה מופנה רמקול קטן המנגן את הסאונד המבוקש ומיקרופון הקולט את ההדהוד. לא הבנתם? אולי תמונה תעזור. אופי הסאונד: בהיר מאוד, מעט מתכתי (המועדף עליי) המתאים למגוון רחב של שימושים, בעיקר על קולות.

Hall Reverb

שם כללי ל- Reverb המייצג אולמות בגדלים שונים (כנסיות, אולמות ספורט, מתנ"סים וכד'). אופי הסאונד: מתאים לכלי נגינה המתאימים לאולמות כגון: תופים, פסנתר, כלי מיתר וכו'.

Room Reverb

סוג זה מייצג חדרים בגדלים שונים ועשויים מחומרים שונים (עץ, בטון, זכוכית, גומי וכו').

Spring Reverb

לסוג זה של Reverb יש אופי מאוד מיוחד בזכות האופן שבו הוא עובד: קפיץ המתוח בין שתי נקודות, סגור בקופסה, כאשר רמקול קטן מנגן את האות ומיקרופון אחר קולט אותו.

Convolution Reverb

דגימה של מקומות קיימים, כמו כנסיות, אולמות, חדרים ועוד. קיים רק בתכנות ובמכשירים אלקטרונים המדמים חללים שונים.

פרמטרים של ריוורב

לרוב סוגי ה-Reverb  יהיו את הפרמטרים הבאים (ועוד, תלוי בסוג ה-Reverb וקריזות המפתח):

Dry/Wet: פרמטר זה מגדיר את כמות האפקט המשפיעה על הסאונד, ויימדד באחוזים:
100% Wet- האפקט יישלח במלואו אל הסאונד. 100% Dry- האפקט לא יישלח כלל ולא תהיה לו כל השפעה על הסאונד.

Size: מייצג את "גודל" החדר שאנו רוצים לדמות.

Early Reflections: מייצג את ההחזר הראשוני- קבוצת ההחזרים הראשונה החוזרת מהתקרה והקירות.

Pre-Delay: מייצג את כמות הזמן שלוקח לסאונד לעזוב את המקור(הסאונד הישיר) ועד להחזר הראשוני.

Decay Time: פרמטר זה קובע כמה ייקח להחזרים בחדר לגווע.

Damping: מוסיף תחושה "חמימה" יותר לאפקט, על-מנת שלא יישמע מתכתי מדי ומלאכותי. לעיתים יופיעו גם פילטרים כמו High-Pass או Low- Pass, המאפשרים להנחית או להגביר תדרים מסוימים.

Diffusion: פרמטר זה "מכווץ" את ההחזרים, מה שגורם לסאונד עבה ובשרני יותר.

 

reverb-by-waves

H-Reverb של Waves

איך משתמשים בריוורב?

אז החלטנו שאנחנו רוצים לשים Reverb. מעולה! עכשיו נותר לנו להחליט כמה, איך ואיפה.

Insert או Send:

במידה והחלטנו לשים את האפקט ב- Insert: בדרך זו האפקט יחול במלואו על כל הסאונד מהערוץ, וכך לקבל סאונד "רטוב". נוכל לשלוט בכמות האפקט המוחלת על הערוץ, אך לא נוכל לשלוט על הסאונד ה"יבש" וה"רטוב" בנפרד.

במידה והחלטנו לשים את האפקט ב-Send: אפשרות זו בעצם מפרידה את הסאונד ה"יבש" מהסאונד ה"רטוב", כלומר, נוכל לשלוט בנפרד על הסאונד ה"יבש", ללא אפקט, ועל האפקט בלבד. אופן שימוש זה מאפשר לנו שליטה מלאה ושילוב מתאים ונכון לאפקט במיקס.

Pre\Post Fader:

בתרגום חופשי: לפני/אחרי הזחלן. במידה וקיימת לנו אפשרות זו ב-DAW, אנו יכולים לשלוט באפקט כד שיגיע לפני או אחרי הפיידר.

דמיינו ערוץ במיקסר:

Input→ Gain→ EQ→ Panning→ Solo→ Mute→ Fader

נוכל לשים את האפקט בשני מקומות:

Post Fader:

Input → Gain → EQ → Panning → Solo → Mute → Fader → EFFECT

Pre-Fader:

Input → Gain → EQ → EFFECT  Panning → Solo → Mute → Fader

 

הסתבכתם?

לא נורא. פשוט נסו את שתי התצורות בעצמכם וראו איך יותר נוח לכם לעבוד.

 

הקלטת Room או Ambiance

שיטה זו מאוד פופולארית ,החל משנות ה-60 ועד היום. בשיטה זו נציב מיקרופון(בדרך-כלל קונדנסר) בחדר במרחק מסויים הנקבע על פי האופי שאנו רוצים להשיג בהפקה. לדוגמה: במידה ואנו רוצים Punk נותן בראש, נציב את המיקרופון יחסית קרוב למקור הסאונד, על-מנת לקבל את האנרגיה הישירה ופחות את ההחזרים.

במידה ונרצה להקליט בסגנון יותר "פתוח" ואוורירי כמו ג'אז, Funk, או אפילו 60', נשים את המיקרופון יחסית רחוק כדי לקלוט יותר החזרים. כך בעצם מתקבל Reverb טבעי, עם פרמטרים קבועים מראש. אפשר לכוונן את הסאונד על-ידי שימוש באפקטים כמו EQ, Compressor וחברים.

Alitiverb

ריוורב ה-Convolution של Altiverb

ריוורב: על מה, וכמה?

אז ברברתי לכם בינתיים על איך ריוורב עובד ואילו אפשרויות קיימות בו. "אז על מה לשים???", אתם שואלים.

חשבו על העניין הבא. בתחילת הכתבה כתבתי שה- Reverb נמצא בכל מקום, כל הזמן.

נסו לשים Reverb על כל כלי בנפרד, במידה הנכונה.

מתחילים במעט, ומוסיפים לאט לאט.

אפשר כמובן "להדביק" את כל המיקס בעזרת Reverb על-ידי פתיחת האפקט על המיקס כולו. בזהירות, כמובן.

אם בא לכם לשמוע דוגמה של Reverb מוגזם, חפשו כמעט כל שיר שיצא בשנות ה- 80. זה עושה את העבודה.

 

בחירת הריוורב הנכון

כפי שציינתי, יש כמה וכמה סוגי Reverb בשוק. חלקם טובים וחלקם מעולים. בכתבה זו ניתן לקרוא על חמישה פלאגינים מצויינים של ריוורב

נסו כמה וכמה סוגי Reverb הקיימים אצלכם ובדקו מה עובד לכם יותר. הרעיון הוא לבחור את הסוג הנכון, להפקה או המיקס הנכונים.

אין פתרונות קסם. נכון, זה יכול להיות מתיש, אבל זה שווה את זה. באמת. מוסיקה ללא Reverb היא כמו קרואסון שוקולד, רק עם חמאה. בלי שוקולד.

בהצלחה!

 

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

3 תגובות

  1. תודה רבה על הכתבה המצוינת!
    כתובה ברהיטות ובקלילות, מובנת בקלות.
    למדתי המון ובעיקר חזר לי החשק להקליט.
    תודה!

  2. אורן שרון

    יפה מאוד בהצלחה

  3. תודה רבה, ושמחה רבה!

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*