מגזין אולפן ביתי / סאונד / הקלטת גיטרה חשמלית באולפן ביתי
הקלטת גיטרה חשמלית

הקלטת גיטרה חשמלית באולפן ביתי

אם הייתי שואל אתכם מהו כלי הנגינה הכי מדובר, הכי פופולארי והכי מזוהה עם להקות רוק/הופעות ענק/וודסטוק, מה היתה תשובתכם האינסטנקטיבית? לא, לא מערכת תופים. נכון! גיטרה חשמלית.

כשאנחנו עוברים מול חנות גיטרות, הדבר הראשון שאנו שמים לב אליו אלו הגיטרות החשמליות. למה? כי הן יפות ונוצצות, נראות טוב וגורמות לנו לרצות לקחת אותן ולרוץ ל-G3 ולתת בראש.

חלקנו באמת יוכלו לעשות זאת (ואני לא ביניהם) ורובינו פשוט ימשיכו לחלום.

בעולם הסאונד הנוכחי, המודרני ודל-התקציב, נפתחות בפנינו אפשרויות נהדרות באפס (טוב, כמעט) תקציב כמו מדמי מגברים, אפקטים וירטואליים מתוחכמים ועוד.

 

מגבר או לא מגבר? זו השאלה…

להקלטת גיטרות באולפן ביתי ישנן שתי גישות מרכזיות בהן נוכל להשתמש:

כניסה ישירה Direct לכרטיס הקול

כלומר נחבר את הגיטרה או את המגבר ישירות לכניסת כרטיס הקול.

יתרונותיה:

שיטה זו מאפשרת גמישות יחסית לשיטה ה"מסורתית". במידה ונחבר את הגיטרה ישירות ולא את המגבר, נוכל לקבל את הצבע והאופי האמיתי של הגיטרה ולקבל החלטה שקולה יותר לגבי האופי שאנו רוצים לקבל.

נוכל להשתמש בעוד יתרון חשוב: מדמי מגברים. הבולט ביניהם- Amplitube. מדמה זה יודע לדמות מגברים אגדיים שנשמעים נהדר ללא צורך בכרטיסי קול ומיקרופונים מטורפים על-מנת לתפוס את איכות המגבר. שווה לנסות.

הרשת מוצפת בכמויות בלתי נתפסות של מדמי מגברים חינמיים ולא-חינמיים. חיפוש פשוט בגוגל של Amp Simulator יעלה המון תוצאות.

בל נשכח את הדבר הנהדר הזה

במידה ונחבר את המגבר ישירות נוכל לקבל את הצבע והאופי של המגבר ללא השפעות החדר והאקוסטיקה של הבוקסה.

הקלטת מגבר בעזרת מיקרופון

השיטה ה"מסורתית" יותר להקלטה. בשיטה זו נציב מיקרופון מול הרמקול של הבוקסה. בשיטה זו משתמשים עדיין המון אולפנים על-מנת לקבל את יתרונות החדר המוקלט והבוקסה עצמה. ישנם מגברים המאפשרים יציאה ישירה(דיירקט) למיקסר/כרטיס הקול בנוסף לסאונד המגבר עצמו.

אופן הצבת המיקרופון מול המגבר: Off Axis\On Axis

בשיטת ה- On Axis– נציב את המיקרופון ישירות ממול הרמקול. בשיטה זו נקבל המון סאונד, אנרגיה ועוצמה.

בשיטת ב-Off Axis– נציב את המיקרופון בזווית לרמקול. הצבה זו תתן לנו סאונד קצת פחות אנרגטי, אך לעיתים (תלוי בסאונד) נקבל סאונד ברור יותר.

חשוב לזכור ששיטת ההצבה תלויה בסוג הסאונד וההפקה שאנו רוצים להשיג.

 

Single-Coil, Humbucker  ושאר ירקות

בגיטרות חשמליות, כמו בגיטרות אקוסטיות וקלאסיות, ישנו מגוון רחב מאוד של סוגים, גוונים צלילים וצורות.

על-מנת שנוכל לדעת כיצד לגשת לגיטרה מסויימת כדאי שנכיר קצת מאפיינים נפוצים:

Single Coil

single

צורת פיקאפ הבנויה על סליל בודד הקולט את התנודות של המיתר ומתרגם את התנודות לאות חשמלי. אופי הסאונד המתקבל הוא רך יותר ומתוק. Fender Stratocaster מתאפיינת ב Single Coil, מה שנותן לה את הסאונד הייחודי. הנה דוגמא:

 

 

Humbucker

double

שילוב של שני סלילים המורכבים בצורה מסויימת המאפשרת לקבל סאונד "שמן", עשיר ונקי. הסאונד המתקבל מתאים מאוד לאפקטים רועשים כמו Distortion, OverDrive ועוד. אחת הגיטרות האייקוניות המשתמשת ב-Humbucker היא Gibson Les-Paul.

 

 

קדימה לאולפן!

חבר'ה, חבר'ה, רגע, רגע.

בין אם האולפן שלכם לא מבייש את Abbey Road, סיימתם סטאפ לכל הגיטרות שלכם, או פשוט השתלטתם על שולחן הכתיבה של האחים/אחיות שלכם, הכל מתחיל בתכנון התפקיד שאתם רוצים לנגן.

תכנון הקלטת הגיטרה:

  1. בחירת אופי הסאונד- בחרו את הסאונד שהכי מתאים להפקה ונגנו איתו כבר בטייק הראשון. דבר זה משפיע רבות על איכות הנגינה ועל המקום הנכון במיקס. לדוגמה, במידה ואתם רוצים להכניס תפקיד Distortion אגרסיבי, הכניסו את האפקט כבר בשלב ההקלטה. עדיף לא להקליט "נקי" ולהוסיף את הדיסטורשן לאחר מכן.
  2. מציאת התפקיד הנכון- לעיתים, התפקיד הנכון להפקה לווא דווקא יהיה הוירטואוזי והמשוגע. ישנן הפקות שדווקא ההפך הוא הנכון. שמעו את השיר כמה וכמה פעמים, נסו לשיר את תפקיד הגיטרה ביחד עם השיר ותוכלו לראות מיד אם התפקיד נכון להפקה. רצוי מאוד להתאמן "על יבש" לפני ההקלטה כמה פעמים, על-מנת לוודא שאתם סגורים על התפקיד.
  3. הציוד הנכון- וודאו שכל הציוד שלכם תקין, שקט ומסודר. במידה ואתם הגיטריסטים נסו לארגן את סשן ההקלטה בצורה הנוחה לכם ביותר. כן, זה אומר להעיף את החתול שיושב על המקלדת ולזרוק את הקפה שיושב כבר שבוע כי שכחתם לשתות. במידה ואתם מביאים גיטריסט, בקשו ממנו רשימה של דברים שהוא צריך ודברים שהוא מביא איתו. ארגנו לו פינה נחמדה באולפן, רצוי קרוב אליכם. במידת האפשר, רצוי להפריד את הנגן מהמגבר, כלומר- כל אחד בחדר נפרד.
  4. וודאו שווליום ההקלטה אחיד והפיקים- העוצמות החזקות ביותר- לא נכנסות לעיוות(Distortion). זה אומר לשים לב כל הזמן לעוצמה. במידה ונשים לב במידה מספקת והעצמה תהיה אחידה, נוכל בקלות יחסית למקסס את כל הסיפור ובלי הרבה שינויי עוצמה.

שימו לב לצד טכני מאוד חשוב: גיטרה חשמלית מוציאה אות במתח Line או Hi Z ולא (Mic (Low Z.

זכרו לשנות זאת בכרטיס הקול שלכם, איש איש וכרטיסו הוא.

בזמן ההקלטה וודאו שאף אחד לא מפריע לכם, או לגיטריסט ושאתם באוירה טובה. כל סטיה קטנה יכולה להרוס טייקים ואנחנו יודעים כמה זה קשה עד בלתי אפשרי לשחזר טייקים טובים.

 

בניית קיר גיטרות

לא, אני לא מדבר על מחלקת גיטרות בכלי-זמר או חלילית.

פיל ספקטור, מפיק אגדי בשנות השישים המוקדמות היה הראשון לטבוע את המושג Wall of Sound, כלומר כמה כלים שמנגנים בו זמנית את אותו התפקיד ליצירת תחושת גודל, עצמה וריגוש.

נכון, אנחנו לא יכולים לנגן בו זמנית על שתי גיטרות את אותו התפקיד בדיוק, אבל מה שאנחנו כן יכולים לעשות הוא הכפלות.

אנו נקליט את אותו התפקיד בערוצים שונים פעם אחר פעם, עד שנגיע לעוצמה ולגודל שנרצה. קחו בחשבון שככל שנקליט יותר, כך נצטרך להתאמץ יותר להשאר מדוייקים, בעיקר בכל מה שנוגע לטרנזיינטים, או לחלק הבולט יותר בצורת הגל. רוב הטרנזיינטים קורים כשאנחנו פורטים מהמיתר ה-6 והלאה- תנועת המפרט כלפי מטה.

נסו זאת וראו כמה זה טוב.

 

סבלנות, סבלנות, לא קונים בשום חנות!

בואו ואגלה לכם סוד. גיטריסטים יכולים להיות עם לא פשוט. יש להם את הדרישות שלהם, את הסאונד, האוירה, הקפה, האישה ועוד הרבה ג'וקים שתקועים בראש. גם כן, סביר להניח שהם לא יהיו מרוצים משום טייק שינגנו. גם אם אתם הגיטריסטים, כנראה יעברו עשרות טייקים עד שתחליטו שזה הטייק הנכון להפקה.

אז זהו, שלא תמיד נכון הוא הדבר.

לעיתים קרובות משאתם חושבים, חמשת הטייקים הראשונים הם הטייקים הטובים ביותר שגיטריסט ממוצע יכול להוציא. טייקים אלה משדרים את האוירה הנכונה ביותר של השיר, ללא התשישות וחוסר הסבלנות המתווסף בהמשך. תפקידכם הוא להשאר נאמנים ליצירה כולה ולמכלול התפקידים. לאחר הקלטת חמשת הטייקים הראשונים, שמעו את כולם וודאו שיש לכם או אין לכם את הטייקים הנכונים. משם, המשיכו הלאה.

אז כפי שהבנתם עד כה, סבלנות היא מילת המפתח כאן. היו סבלניים ומקבלים. זה ישתלם לכם. באחריות.

 

השתדלו לא לעשות את זה לבד

בין אם אתם מקליטים גיטריסט או את עצמכם כגיטריסטים, עדיף תמיד שיהיה עוד מישהו איתכם. מישהו שאתם סומכים עליו, מכירים אותו ובעל אוזן מוסיקלית. במידה ואין לכם מישהו והתעוררתם באמצע הלילה ובא לכם ריף ענק- אל דאגה. זה לא הכרחי. בהחלט יעזור, אך לא הכרחי.

 

לסיכום-

הקלטת גיטרה חשמלית באולפן ביתי הינה עניין רציני ולא פעוט בכלל. הקלטה זו דורשת תכנון, חזרות, חשיבה ובניגוד להופעה חיה – אחידות. כלומר, במידה ואתם רוצים לעשות הכפלות ולעבות את הסאונד יותר, די שתנסו לשמור על ביצוע כמה שיותר אחיד. אל דאגה, זה לא יישמע בדיוק אותו הדבר.

אז קדימה לאולפן!

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*