מגזין אולפן ביתי / סאונד / הקלטת כלי נשיפה באולפן הביתי
הקלטת כלי נשיפה באולפן ביתי

הקלטת כלי נשיפה באולפן הביתי

הקלטת כלי נשיפה תמיד נראתה כשמורה, לפחות לרובנו, לאולפן גדול, חדר מצלצל נהדר או יבש לגמרי, קדם-מגברים עם מספיק מנורות להאיר את רעננה בסופה הבאה והקלטה עם מיקרופונים העולים כמו שעת עבודה של אוליגרך וטייקון ביחד.

במציאות, העובדות מראות אחרת. ככל שטכנולוגיית האולפן הביתי מתקדמת ומתפתחת כך איכות הממירים, קדם המגברים ומיקרופונים המיועדים לשימוש באולפנים קטנים וביתיים הולכת ועולה ונפתחות לפנינו הזדמנויות ואפשרויות רבות להפוך הקלטות בלתי שגרתיות לדבר שבשגרה.

כשאנו מדברים על כלי נשיפה באולפן הביתי, אנו מתכוונים בעיקר לחצוצרה וטרומבון בזכות התפוצה הרחבה של כלים אלה. אולם, כדאי לזכור שישנם עוד הרבה כלים מדהימים מגוונים ופחות מוכרים. ליתר דיוק, שתי משפחות חולשות על רוב כלי הנשיפה הפופולריים- כלי נשיפה מעץ (Woodwinds) וכלי נשיפה ממתכת (Brass).

מקור שמות המשפחות של הכלים נובע מאופן הפקת הצליל, כלומר במשפחת כלי הנשיפה מעץ,הפקת הצליל עוברת דרך עלה דקיק העשוי מעץ. במשפחת כלי הנשיפה ממתכת הפקת הצליל עוברת דרך פיית מתכת.

די פשוט, לא?

נתחיל ונמנה כמה מהכלים הנפוצים והנגישים יותר בכל משפחה ומאפייניהם:

כלי הנשיפה מעץ (woodings)

במשפחה זו נמנים כל כלי הנשיפה בהם הפקת הסאונד עוברת דרך פיית עץ (בעיקר בחלילים) או עלה (חתיכת עץ המפיקה את הצליל):

  • חליל צד (Flute)- פיקולו, סופרן, אלט, בס
  • חלילית (Recorder)- פיקולו, סופרן, אלט, בס,
  • קלרינט (Clarinet)- פיקולו, סופרנינו, סופרן, מי-במול(E-Flat), אלט, בס
  • סקסופון- Soprano, Alt, Tenor, Bass כאשר ה- Alt הוא הנפוץ ביותר או ה"עממי" יותר. לעיתים משייכים אותו למשפחת המתכת בשל צבעו הזהוב והדמיון הרב לשאר בני המשפחה. אך אל נא נתבלבל. מה שקובע הוא אופן הפקת הצליל.

 

כלי הנשיפה ממתכת (Brass)

חצוצרה-

  • פיקולו (שם כולל לכל החצוצרות הקטנות)
  • סי-במול (B- flat)- הסוג הנפוץ ביותר כיום.
  • דו (C)- הסוג הנפוץ בתזמורות באמריקה, יחד עם החצוצרה בסי-במול.
  • בס- מנוגנת בדרך כלל על-ידי נגן טרומבון בגלל אופיה המזכיר טרומבון.

טרומבון-

  • סופרן- אישית עוד לא האזנתי לסוג זה של טרומבון. הערכות מספרות שסוג זה נבנה בסוף המאה ה-17. השימוש המקובל כיום הוא בהרכבי ג'אז כתפקיד סולני.
  • טנור- הסוג המוכר הנפוץ ביותר כיום.
  • בס- נפוץ אך טיפה פחות פופולרי מאשר הטנור.
  • קונטרה-בס- פחות נפוץ. נמצא סוג זה בעיקר בהרכבים קלאסיים בעלי חטיבת נשיפה רחבה וגדולה.

טובה-

הכלי האהוב עליי במשפחה זו. השימוש הנפוץ ביותר שלו הוא ככלי הבס של מחלקת הנשיפה. בגלל הצליל העמוק שלו וגם בגלל גודלו, בהרבה קומדיות מייחסים אנשים כבדי משקל לכלי זה. ישנה וריאציה של הכלי המשמשת לתהלוכות בעיקר הנקראת סוזאפון.

ברשת רצים המון סרטונים משעשעים על טובה בזכות אופיו הקומי של הסאונד. הנה אחד מהם:

כלי זה הוא הגדול ביותר במשפחת כלי הנשיפה ממתכת. להלן דוגמה. אמיתי.

נכנסים לאולפן

ארגון ראשוני מאוד חשוב, במיוחד בכלי נשיפה ממתכת מכמה סיבות:

נגן צריך מרחב. אמנם לא אצטדיון המושבה, אבל בהחלט רדיוס של מטר לערך. הוסיפו לזה סטנד מיקרופון, אתכם, הכיסא, המלווה של הנגן, עמוד התווים וכוס הקפה של החברה של המלווה של הנגן שבאה רק לראות. מה קיבלנו? דרישה לחדר יחסית גדול ורווח בין האלמנטים בחדר.

חזק, זה חזק!

חצוצרה, טרומבון וטובה הם כלים בעלי עוצמת נגינה גבוהה ביחס לכלים אחרים כמו פסנתר, גיטרה וכלי הקשה שונים. אפשר להשוות אותם לעצמה של מתופף אנרגטי על מערכת תופים לאחר שתי כוסות אספרסו קצר.

דבר נוסף הוא אופי הסאונד. לטרומבון ולחצוצרה בעיקר, יש סאונד המזכיר מאוד שן-מסור מעולם הסינתיסייזרים. אופי סאונד זה בולט מאוד במיקס ויכול להיות מאוד צורם, חריף ולא נעים לאוזן. ישנן כמה דרכים "לרכך" את הסאונד. על דרכים אלה בהמשך.

שקט, מקליטים!

רגע רגע. לפני שאתם לוחצים על הכפתור האדום. יש כמה מרכיבים חשובים שאנו צריכים לקחת אותם בחשבון לפני תחילת ההקלטה:

בחירת מיקרופון:

חשוב לבחור בחכמה את סוג המיקרופון המתאים לסוג הכלי שאנו רוצים להקליט.

אפשרויות ההקלטה הן רבות, החל ממיקרופונים דינמיים פשוטים, כלה במיקרופון קליפס הנתפס על פיית הכלי ועד לקונדנסרים המסוגלים לקלוט עוצמת סאונד חזקה בלי להכנס לעיוות.

להלן כמה מהמיקרופונים הפופולריים והמומלצים ביותר:

מקרופון דינמי:

  • Shure SM57 Beta\SM 57\SM 58- משפחת ה- SM מאופיינת ב"ריכוך" הסאונד וספיגת עוצמת סאונד גבוהה במחיר שפוי מאוד ורלוונטי. השוק מוצף במשפחה המוצלחת הזו, ולא לחינם.
  •  Senheiser MD 421- מיקרופון דינמי איכותי המאופיין בסאונד נקי ואיכותי וספיגת עוצמה גבוהה.
  •  Senheiser e608- מיקרופון דינמי בעל קליפס המתכוונן לכל צורה וכיוון שאנו חפצים. צורת ההשמה הפופולרית ביותר של מיקרופון זה היא תפיסת הקליפס ממש בקצה הכלי או בסוף הצינור כמודגש בתמונה.


מיקרופון קונדנסר:

בגלל אופיים הבהיר קונדנסרים עלולים לגרום לסאונד של כלי נשיפה ממתכת להיות צורמני מידי. שימו לב!

  • AKG 414- קונדנסר דיאפרגמה רחבה בעל תכונה ייחודית המאפשרת למיקרופון לקבל עוצמת סאונד גבוהה בהרבה מאשר קונדנסר בעל דיאפרגמה רחבה סטנדרטי. כמו כן, הסאונד מרגיש "חם" ו"עגול", מה שמתאים מאוד להקלטת כלי נשיפה ממתכת.
  • Senheiser MK 8 – קונדנסר רגיש יותר מאשר ה- AKG ובעל אופי מאוד בולט.

הצבת הקונדנסרים תהיה בהתאם לגודל החדר, אופי הנגינה ואופי תפקיד הנגינה- כל קונדנסר ותכונותיו הוא. פשוט האזינו והחליטו מה עובד לכם.

 

מיקרופון ריבון:

מקרופון ריבון הוא בחירה קלאסית להקלטת כלי נשיפה ממתכת כאשר אנו מבקשים לרכך אותם ולגרום להם להיות כהים יותר במיקס. בגלל שהוא דורש הרבה הגברה על מנת להפיק מריבון תוצאות טובות נזדקק גם לפרהאמפ איכותי.

הסטאפ האידאלי- תלוי.

הסטאפ האידאלי להקלטת כלי הנשיפה הרצוי משתנה מקצה לקצה על פי כמה פרמטרים:

  • הנגן- יש נגנים מעולים, השומרים על דינמיקה נהדרת ולא קיצונית מדי וישנם נגנים פחות מקצועיים שפחות מצליחים בכך. חשוב להתאים מיקרופון שלא יהיה רגיש מדי לשינויים הקיצוניים בדינמיקה, כלומר: דינמי יהיה פחות רגיש לדינמיקה אך יקלוט עצמה חזקה. קונדנסר יקלוט דינמיקה ויהיה פחות סביל לעצמה חזקה, לכן נמקם אותו רחוק יותר מהכלי.
  • דבר חשוב נוסף המשפיע רבות על אופי הסאונד הוא הממיר בין אנאלוג לדיגיטל, קדם המגבר וכל פונקציה בשרשרת הסאונד עד לאזניות או המוניטורים. כיוון שאנו מדברים על אולפן ביתי, כנראה שממירי Antelope, Apollo ו- Apogee לא כל כך רלוונטים. כמו גם קדם-מגברים בקצה העליון של הסקאלה כמו API 3124, SSL Alpha VHD, True Systems Precision 8, ועוד שמות גדולים ורבים.

חשוב לקחת את הטוב ביותר שיש לנו זמין אך לא צריך להשתגע ולשכור ממיר, קדם מגבר, שומר ראש וביטוח שעולה 9 מליון לדקה. יש כרטיסי קול לאולפן ביתי בעלי ממירים טובים מאוד היכולים לספק את הסחורה בשבילנו. נכון, זה לא יישמע כמו ציוד במליון דולר, אבל זה יכול להשמע גרובי ומגניב באותה המידה גם עם ממירים זולים יחסית שקיימים בכרטיסי קול ביתיים סטנדרטיים (Focusrite, MOTU ועוד).

על פורטה, פיאנו וחיות אחרות

כמה נקודות חשובות בזמן ההקלטה שכדאי לשים לב אליהן:

נשפנים משתמשים בהמון "טעמים" או ארטיקולציות. לכל ארטיקולציה יש אופי סאונד אחר ועוצמה אחרת אותם אנו צריכים לקחת בחשבון בזמן ההקלטה. בלי להכנס יותר מדי לעיבוד ותזמור, הנה תקציר:

פורטה(Forte)- נגינה חזקה הדורשת הרבה אויר מהנשפן. קחו בחשבון שנשפנים לא מסוגלים להחזיק לאורך זמן בנגינת פורטה. זה קשה.

פיאנו(Piano)- נגינה חלשה ורכה יותר. מתאים לנגינת "שטיח" ואוירה. נשפנים פחות יתאמצו בנגינת פיאנו.

שילוב בין שתי הארטיקולציות שהוזכרו לעיל ייתן טייק דינמי, חי ונושם. ברוב הפעמים, אם אתם לא נשפנים בעצמכם, סמכו על הנשפן שידע לתת דינמיקה. אם בכל זאת אתם לא מצליחים, עכשיו אתם יכולים לכוון את הנשפן במילותיו שלו. פחות או יותר.

שכבות, שכבות

הנחו את הנשפן להקליט כמה גרסאות של אותה הפראזה. אופן הקלטה זה נקרא גם Overdub או Layering.

לסיכום, הקלטת כלי נשיפה באולפן הביתי אינה עניין של מה בכך, אך גם לא סיפור גדול ומורכב. ככל שתעשו זאת יותר, כך ההקלטות ישתפרו ויעשו מקצועיות יותר. 

אז, קראו ליוסי והכינור, פסי והתוף ומשה והחצוצרה וקדימה לעבודה!

 

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*