מגזין אולפן ביתי / סאונד / הקלטת גיטרה אקוסטית באולפן הביתי
הקלטת גיטרה אקוסטית

הקלטת גיטרה אקוסטית באולפן הביתי

בעולם שבו הטכנולוגיה משתנה ומתקדמת בקצב מסחרר נוצרים אין-ספור תחליפים לכלי נגינה החל ממדמי מגברים המבוססים על Physical Modeling, פלאגינים המדמים מערכת תופים ברמה מאוד מאוד גבוהה כמו BFD על מגוון גרסאותיה, מדמי פסנתרים ואורגנים ישנים ועד לבאנג'ו ואף לקאזו.

במידה ותרצו לשלב גיטרה אקוסטית בהפקה שלכם, תוכלו למצוא מעט מאוד פלאגינים וכלים וירטואלים שידמו לכם גיטרה אקוסטית- Acoustic Strum Sessions של AAS, לדוגמה.

הדמיות אלה יכולות לעבוד בצורה של קבלת רעיונות לתפקידים אך בשום פנים ואופן לא להחליף הקלטת גיטרה אקוסטית אמיתית.

למה? מכמה סיבות אותן אפרט בהמשך.

 

סוגי הגיטרות האקוסטיות הנפוצות בשוק

קיימים בשוק מספר עצום של גיטרות אקוסטיות ממגוון גדלים, סוגים, גוונים וצורות. גיטרה מקבלת את מאפייניה הייחודיים בזכות רכיביה האיכותיים. בגיטרות אקוסטיות הבדל זה מורגש מאוד ולעיתים קרובות גורם מכריע בקנית גיטרה ובוודאי לפני שניגשים להקלטה.

 

Concert & Grand Concert

עיצוב הגיטרה זהה כבר 161 שנה, החל מ 1854. עיצוב זה פופולרי בזכות הסאונד הבהיר בגבוהים והחם בטווח האמצעי(Mid-Range). הדגמים הקטנים יותר מתאימים לגיטריסטים קטנים (ילדים בעיקר), מה שהופך את הגיטרה לברת נגינה לחברינו הקטנטנים.

דגמי הגראנד מציגים את אותו טווח התדרים, אך עם עצמה חזקה יותר בזכות גודלן.

ראו לדוגמה Yamaha FS700S Solid Top

גיטרה אקוסטית


Dreadnought

סגנון בניה נפוץ מאוד המאופיין בשטח פנים גדול ורחב. סגנון בנייה זה ייחודי בשל ה"חרטום" הריבועי שלו ו"מתניים" רחבים (לא שמע על שומרי משקל). ה-Dread הראשונה פותחה ב-1916 וצברה פופולריות מאז. גיטרות אקוסטיות בעלות מבנה זה פופולריות בעיקר בסגנון Bluegrass בזכות הסאונד האנרגטי ועצמתי.

ראו לדוגמה Martin Custom D Classic

גיטרה אקוסטית 2

 

Auditorium and Grand Auditorium

גיטרה בגודל בינוני, קרוב מאוד לגודל ה- Dreadnought. סוג הגוף הזה הופך את הגיטרה למאוד מאוזנת מבחינת סאונד, נוחות ועוצמה. גוף בעיצוב זה צובר פופולריות בעשורים האחרונים. בגרסת ה-Grand נקבל עוצמה וסאונד יותר מאוזן וברור.

ראו דוגמה Taylor 214ce

גיטרה אקוסטית 3

 

Jumbo

גיטרה המאופיינת בסאונד שמן ונעים. גיטרה אקוסטית זו מתאימה מאוד ככלי סולני או כליווי מינימליסטי בזכות הסאונד העמוק והעשיר שלה. גיטרה מסוג זה פחות מתאימה למיקס עמוס. היא עלולה להיבלע בבליל התדרים בזכות העושר ההרמוני שלה.

ראו דוגמה Takamine Pro Series 5 Jumbo

גיטרה אקוסטית 4

 

אפשר עוד לדבר על הרבה סוגים, מבנים ועוד מיני תופינים, אך בואו נתקדם. במידה ואתם מתעקשים לדעת ולהכיר את ההבדלים בין הסוגים, פשוט היכנסו לחנויות המוכרות גיטרות ונגנו עליהן. רק זכרו- לכל אחד טעם אחר ואופי גיטרה אחר שמתאים לו.

 

אז מאיזה עץ עושים גיטרה?

לסוג העץ בגיטרה אקוסטית יש השפעה ניכרת מאוד על הסאונד. ישנם מגוון רחב מאוד של עצים המשמשים לבניית גיטרות כגון אשוח, מייפל, ארז, אבוני, koa ועוד ועוד. הנה כמה סוגי עצים והשפעתם על הסאונד:

  1. ארז – אנו מכירים היטב את העץ הזה לווא דווקא מההקשר המוסיקלי. עץ זה מאופיין בסאונד בהיר ומתאים לנגינה קלילה בשל תגובה מהירה של העץ. נוכל למצוא אותו בעיקר בגיטרות קלאסיות.
  2. אבוני (Ebony) – עץ כהה בעל תחושה חלקלקה. השימוש בו הוא לצוואר הגיטרה ולחלקים שונים בה ולא לתיבת התהודה.
  3. מהגוני – עץ בצפיפות גבוהה, דבר המאפשר לו תגובה איטית יותר. במידה וגוף הגיטרה עשוי ממהגוני, נקבל סאונד חזק המדגיש בעיקר את התדרים הגבוהים. סגנונות נגינה אופייניים לעץ זה הם בלוז וקאנטרי. השימוש בעץ זה הוא בעיקר בצידי הגיטרה ולא כלוח ראשי לגיטרה על מנת להוסיף עוד חספוס לסאונד ולהוריד מעט תדרים "בומיים" ועמומים בסגנונות נגינה מסויימים. נפוץ גם בצוואר הגיטרה ובגשר.
  4. Koa– עץ ייחודי מאוד המגיע בעיקר מהוואי (נקרא גם Koa Koa). צבעו זהוב באופן טבעי. עצים אלה נחשבים נדירים מאוד ולכן נמצא אותם בעיקר בגיטרות יקרות ויוקרתיות. הסאונד האופייני שלו מדגיש בעיקר את התדרים האמצעיים(Mid- Range).
  5. אשוח- Spruce- עץ האשוח נחשב לסטנדרט לא רק בחג המולד, אלא גם בבניית גיטרות אקוסטיות. עץ זה מאופיין במשקל נמוך ובחוזק גבוה. ישנם מינים רבים של אשוח ולכל אחד מאפיינים אחרים ומגוונים, הן בסאונד והן בצבע.

ישנם עוד הרבה סוגים של עצים המשמשים לבניית גיטרות אקוסטיות כמו מייפל, רוזווד, סאפל ואפילו עץ אגוזי מלך (Walnut) הנחשב למתחרה צמוד של עץ ה- Koa.

גיטרה אקוסטית מוצלחת בנוייה משילובים של כמה עצים תוך מחשבה טונאלית ואקוסטית על אופי הסאונד. ראו תמונה להמחשה:

סוגי עצים לגיטרה

כפי שכבר הבנתם, ישנם המון המון סוגים ווריאציות של גיטרות אקוסטיות. עוד "וריאציה" אחת שאל לנו להתעלם ממנה היא גיטרת שנים-עשר המיתרים. לא, אין קשר לגשר המיתרים בירושלים.

גיטרה זו בנויה בדרך-כלל בתצורת Dreadnought, מה שנותן לה עוצמה ונוכחות. גיטרה זו בנויה בעיקר לליווי ולהענקת נפח. תפקידים סולניים לא יבלטו במיקס עמוס.


החלפת מיתרים בגיטרה

למשקיעים מבינינו- נסו להחליף מיתרים כל שלושה חודשים על-מנת לשמור על אופייה הבהיר והמלא. מיתרים עייפים לא נשמעים טוב באקוסטית, בטח ובטח ב-12 מיתרים. בהצלחה עם זה.

 

כיוון, כיוון ועוד קצת כיוון

לאחר הרקע התיאורטי הלא מבוטל, הגיע הזמן לשים את ידינו על הגיטרה ולהתחיל להקליט. אבל קודם לכן, צריך לכוון.

וודאו שהגיטרה עברה סטאפ לא מזמן ושהיא מטופלת כיאות.

במידה ויש לנו כיוונון מיוחד כמו Drop D, Drop C, או אפילו Open A, נדאג להכין את הגיטרה האקוסטית מעט לפני ההקלטה ולנגן בה על-מנת שהמיתרים יתרגלו למתח החדש. כמובן נוודא כיוון לפני טייק ואחרי טייק. לאחר שנחזיר את הגיטרה למצבה המקורי, כדאי לוודא כיוון זמן מה לאחר מכן.

 

!1-2-3 Sound Check

הגענו לשלב חשוב מאוד- בחירת הסאונד והמיקרופון התואם. כאן נכנס הטעם האישי והסאונד המתאים ביותר להפקה.

הסט-אפ שאני ממליץ עליו הוא כזה: מיקרופון דינמי שאתם מכירים וסומכים עליו, ולידו קונדנסר שאתם מכירים ואוהבים. כמובן, אפשר גם רק קונדנסר או רק דינמי, תלוי באיזה סאונד אתם רוצים להשיג.

בדרך-כלל, נכוון את המיקרופונים לפי אופי הסאונד שנרצה. ככל שנמקם את המיקרופון "צפונה"(לכיוון הצוואר), כך הסאונד יישמע מלא יותר, שמן יותר ולעיתים עמום יותר.

להלן כמה דרכים להצבת המיקרופונים:

  1. מיקרופון דינמי/קונדנסר הממוקם קרוב לצוואר הגיטרה:

הצבה זו יוצרת סאונד חם יותר, שמן יותר ולעיתים עמום יותר.

הקלטת גיטרה off-axis

  1. הצבת מיקרופון קרוב לגשר:

הצבה זו תתן לנו סאונד מתכתי וחד יותר. מתאים בעיקר לנגינת קצב וליווי.

הקלטת גיטרה אקוסטית באולפן     3. הצבת שני מיקרופונים:

זוהי ההצבה האידאלית מבחינתי, כיוון שכך ניתן להשיג את מלוא נתוני הגיטרה ולקבל סאונד מלא ועשיר.


ישנן שתי מלכודות בהצבה זו שאסור לנו ליפול בהן:

א. אנו חייבים לדאוג שהמיקרופונים לא יבטלו את הסיגנל על-ידי התנגשות הפאזות. אפשר לוודא זאת על-ידי לחיצה על כפתור היפוך הפאזה. במצב בו נקבל סאונד מלא יותר, זהו המצב שבו נשאיר את כפתור הפאזה.

ב. אופי הסאונד- כמו באיור, נשחק עם הצבת המיקרופונים כדי לקבל את הסאונד הרצוי.

הקלטת גיטרה אקוסטית עם שני מיקרופונים

 

 

לסיכום,

הקלטת גיטרה אקוסטית באולפן היא לא עניין של מה בכך. ישנם הרבה פרמטרים בהם אנו צריכים להתחשב כמו סוג הגיטרה, אופי הנגינה ומצב הגיטרה הנוכחי.

בשורה התחתונה, פשוט קחו את הגיטרה שלכם, הציבו מיקרופון אהוב והקליטו כמה וכמה טייקים שאתם רוצים על-מנת להכיר את הסאונד הייחודי של הגיטרה.

תוכלו למצוא המלצות למיקרופונים בכתבות הבאות:

5 מיקרופונים מצויינים בפחות מ-1500 ש"ח

השוואת מיקרופונים ראש בראש

המדריך המלא לבחירת מיקרופון מקצועי לאולפן

אז קדימה, לעבודה!

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*