מגזין אולפן ביתי / סאונד / 10 טיפים שיקרבו אותך למיקס המושלם!
קיובייס 8 - VCA Fader

10 טיפים שיקרבו אותך למיקס המושלם!

המיקס הינו חלק חשוב מאוד בתהליך היצירה של סינגל/אלבום/כל קטע מוסיקלי.

בעבר היינו צריכים לקחת את סרט ה-Multitrack שעליו הקלטנו את החומרים, ללכת לאולפן מקצועי אשר מסוגל "לטפל" בחומרים ולהפוך אותם לשיר מוגמר ומוכן לשלב הבא- שלב המאסטרינג. היום, כשהמדיה הפכה דיגיטלית כמעט לחלוטין, הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מסחרר, איכות הקבצים עולה משבוע לשבוע וסרט הקלטה איכותי הפך להיות נחלתם של בעלי ממון ופריקים של וינטג', אפשר להגיע לתוצאות מיקס מעולות עם ציוד ביתי-פלוס.

מובאים כאן 10 טיפים שיעזרו לך להתקרב למיקס המושלם!

1. סדר וארגון

אחד הדברים הכי חשובים, ואולי הכי הכי חשוב בתהליך היצירה הוא סדר וארגון. כשהפרוייקט יהיה מסודר, נקי וברור, עבודת ההפקה/מיקס תזרום הרבה יותר מהר ונגיע לתוצאות ולסאונד שרצינו. אז מה כדאי לסדר?

א. ערוצים

כדאי מאוד שתמציאו לעצמכם סכמת צבעים קבועה לכלים השונים. לדוגמה:

  • כחול- שירה וקולות רקע
  • סגול-בס ותופים
  • ירוק- הרמוניה(פסנתר, גיטרה ושאר כלים הרמונים-מלודים)
  • צהוב- אפקטים מיוחדים, Oneshots וכד'.

ב. גרופים

זה אולי נראה כמו משהו שמייצר עבודה כפולה, אבל דרך טובה לשליטה במיקס היא דרך גרופים (Groups)

זאת אומרת:

  • גרופים לערוצי הגיטרה: Lead ו- Rythem, ואפילו כללי לכל הגיטרות.
  • גרופ לתופים + עוד ערוץ גרופ לטיפול דינמי: (Parallel Compression, Extra Compression, Room, Delay etc…)
  • גרופ להרמוניה: פסנתר, כינורות, אורגנים וכל שאר הכלים המספקים הרמוניה מלבד גיטרות.
  • גרופ לבס: למקרה שיש יותר מכלי אחד שנותן את ה- Low End של המיקס.
  • גרופ לאפקטים מיוחדים: שליטה כללית על האפקטים (בעיקר בווליום)

אל תחששו מריבוי ערוצי גרופ. פשוט וודאו למקם אותם במקום הנוח לכם ביותר, ודאגו לחווט כמו שצריך, איש איש בתכנתו הוא.

יצירת גרופים בקיובייס

יצירת גרופים בפרוטולס

יצירת גרופים באייבלטון לייב

מומלץ ליצור גרופ "מאסטר", שבעצם מתפקד כמו "Master out"- יציאה כללית של המיקס. כך תוכלו לדעת ביתר דיוק כמה חזק/חלש המיקס ולבצע טיפול על כלל המיקס (למרות שאני מאוד לא ממליץ).

​2​. עדכונים ותחזוקה

עדכון ותחזוקה שוטפים הם בין הדברים החשובים ביותר לעבודה רציפה, שוטפת ויציבה.

קיובייס 8 - אוטומציות

הקפידו לעדכן את מערכת ההפעלה בקביעות, להריץ בדיקות מערכת (chkdsk) אחת לשבועיים לערך, עדכנו את כל ה- Plug-ins שיש לכם לגרסה העדכנית ביותר מאתר היצרן. כמו כן, הקפידו לעדכן את התכנה עליה אתם עובדים. כל עדכון שהיצרן משחרר מתקן באגים, משפר יציבות ומוסיף פונקציות חדשות.

ברובם, העדכונים הם חינמים ומופיעים בתוך החשבון שלכם באתר היצרן. גם חיפוש פשוט באינטרנט יביא אתכם למקום הנכון. רק חשוב לשים לב- תהליך העדכון והשדרוג הוא ממכר ויש לנו נטייה להשאב לתוך זה למשך שעות. זה כיף לא נורמלי, אבל יש לנו מיקס לעשות!

3. לא להתפתות לגלישה באינטרנט!

מאוד מפתה לבדוק את הפייסבוק/דוא"ל/טוויטר וכן הלאה, רק חשוב לזכור שזה מוציא אותנו מריכוז.

לפני מיקס כדאי:

  • ניתוק האינטרנט לפני תחילת העבודה, רצוי לפני פתיחת התכנה וטעינת הפרוייקט
  • כיבוי הטלפון הסלולרי/קווי(נכון, זה קשה, אבל כל הודעת וואטסאפ/פייסבוק/אמא-קוראת-לך-כבר-לבוא-לאכול מוציאה מריכוז)
  • יצירת אוירת עבודה נעימה, לא עמוסה ואוורירית מאפשרת עבודה יעילה יותר ולזמן ארוך יותר. רצוי תמיד שתהיה תנועת אויר בחדר(מזגן, מאוורר שקט וכד')

4. פלאגינים ותוספי תכנה- כמה? למה?סינתיסייזר להורדה למק ו-PC

אם אתם בעניין של אודיו ומיקסים, כנראה שפלאגינים חדשים, תוספים חדשים ושדרוגי תכנה יקרצו לכם מאוד, אפילו ברמת התמכרות קשה (עבדכם הנאמן בתהליך גמילה מכלים חדשים וחינמיים ל-kontakt…). יש המון המון דברים מאוד טובים בשוק, גם בתחום הפלאגינים החינמיים.

כולנו מעדיפים איזה פלאגין סופר-מעבד-חדשני-קוסם-Hit Maker, דבר שיחסוך לנו מלא זמן והתעסקות. אבל, כשיש לנו מיקס מורכב ומאתגר, זה ממש לא הזמן לנסות אותו. בשביל זה יש "זמן חופשי", או מיקסים ניסיוניים שאפשר לבדוק את הפלאגינים החדשים והלא מוכרים. It's all about the deadline!

עוד תופעה שיכולה לקרות כשנשארים יותר מדי זמן על מיקס היא תופעה של אפקטים מוגזמים. Reverb ו- Delay הם המועמדים הקלאסיים לשימוש יתר במיקס. ה"נפגעים" העיקריים הם שירה, גיטרות ותפקידים אחרים במיקס הנועדו לתת "טוויסט" כלשהו(ארפג'יו, כלי מעניין וכו'.).

ככלל, הדרך הכי טובה ויעילה להתנהל לפיה- Less is more. עדיף להתמחות במספר קטן של פלאגינים ולהוציא מיקס מאוזן ומוצלח.

5. סשן משותף עם אמנים- כן או לא?

כשאתם עובדים עם זמר או להקה על הפקה/מיקס/מאסטרינג, סביר מאוד להניח שהם ירצו להיות מעורבים ביצירה. סביר להניח שהם ירצו להשתתף בכל סשן שתעשו, בכל שינוי ובתהליך המיקס עצמו. צריך לזכור שזוהי זכותם המלאה להיות שותפים לכל חלק בתהליך היצירה! אם אתם פתוחים לזה ומרגישים בנוח לעבוד ביחד עם אנשים, ריבוי דעות ויש את האמצעים המתאימים, לכו על זה. מניסיון, זה יכול להיות קצת גהנום עלי אדמות.

לדוגמה:

חמישה מוזיקאים בעלי מעט ניסון בטכנאות סאונד ונגיעה במיקסים יכולים להקשות מאוד עליכם, על ידי ביקורת, שאלות שלא רלוונטיות כרגע ושימוש במונחים לא ברורים כמו בס "אומפי" וגיטרות "תוססות". לא אידאלי.

נסו לארגן סשן "מרוחק"- בשיטת הסקיצות:

שליחת סקיצה–> הערות–> תיקונים וחוזר חלילה עד למיקס הסופי.

במידה והאמן מתעקש להיות נוכח, נסו לצמצם את כמות האנשים שיגיעו (רצוי: אחד.)

6. להמנע ממאסטרינג "על הדרך"

תמיד עוברת בראש המחשבה לזרוק איזה לימיטר, קומפרסור ו- EQ על ערוץ המאסטר. זה לא רק נותן תחושה איך יישמע המאסטר הסופי, אלא הכל נשמע חזק יותר, ולכן "טוב יותר". טכנאי מאסטרינג הם בדרך כלל אנשים מאוד מנוסים, עם המון ציוד איכותי ויקר שרק משבח סאונד. עדיף לתת למקצוענים בתחום לטפל ב-Finale של היצירה, או לתת את המושכות למישהו שאתם ממש סומכים עליו.

איך שלא נסתכל על זה, מיקס עם מעבדי מאסטרינג (על ערוץ המאסטר) יכול להיות טעות גדולה. למרות שהרבה מפיקים מאמצים את הגישה הזו כדי להרשים וכדי "לקנות" לקוחות, מה שיקרה אם נשתמש בשיטה הזו, זה מיקס "צבוע" תמידית. בשניה שתכבו את מעבדי המאסטרינג, תקבלו במקרה הטוב- מיקס "חצי כח" ובמקרה הגרוע מיקס שהוא נפילה רצינית.

בעצם, כל תהליך המיקס יושתת על סאונד מעובד מראש וקבוע, ולא על סאונד נקי(ללא חופש משחק עם המיקס). הדבר אפשרי, אך לא מומלץ ברוב המקרים. בכל מקרה, אם תאמצו את הגישה המינימליסטית, הסאונד שלכם יהיה הרבה יותר נקי, ולטכנאי המאסטרינג יהיה קל יותר להוציא את המקסימום מהיצירה שלכם.

7. עייפות העיניים והאזנייםשימוש בקומפרסור

נכון, אנחנו בשוונג.

"כבר מיקססתי 3 שירים מתוך 6, רק עוד 3!!!"

עצור סוסים.

האוזן שלנו מתעייפת מהר מאוד. אם נעבוד שעות ארוכות על מיקס, בשלב כלשהו נאבד ריכוז, נשמע פחות טוב את הבעיות ו"נחליק" על הרבה דברים בלי שנתכוון. לא רק שפתאום משהו לא יישמע לכם, אלא תשנו את כל מה שעשיתם עד עכשיו במיקס. תאמינו לי, אין דבר גרוע יותר מלקום בבוקר ולגלות שהמיקס שעבדנו עליו מארוחת הערב (19:00) עד אור ראשון (6:00) נשמע במקרה הטוב כמו חתיכת בלאגן גדול, ובמקרה הרע כמו זה.

הרעיון הוא לעצור לרגע, לקחת פסק זמן, לצאת החוצה, לספור עד 1000 או 100 מכוניות ברחוב ממול ולחזור. תמיד יותר טוב "לישון לילה" על המיקס, כלומר לעצור את הכל ולפתוח אותו יום למחרת. נסו גם כן לשמוע אותו בסביבות שונות- רמקולים קטנים/שונים, ווליום נמוך ונמוך יותר, וכל דבר יצירתי שעולה לכם בראש.

זה ישתלם, באחריות.

8. רפרנסים

אנחנו שומעים מוסיקה שונה ומגוונת וכל אחד מפתח את הטעם האישי שלו עם השנים.

כשאנחנו ניגשים למיקס, אנחנו צריכים לזכור:

  1. הטעם שלנו מעצב את האופי של המיקס.
  2. במידה ואנחנו מבצעים מיקס בהזמנה מראש, כלומר ללקוח, אנו צריכים להבין מה הטעם המוסיקלי שלו

הדרך הטובה ביותר להעביר את המסר הזה היא דרך רפרנס. רפרנס יכול להיות שיר, אלבום, מעברון או כל קטע מוסיקלי אחר שיעביר את כוונת המשורר(תרתי-משמע) ועל ידי כך, נבין יותר טוב איך לגשת למיקס ובאיזה אופי הוא צריך להיות.

9. "אצלי זה נשמע טוב, אני לא מבין למה זה נשמע שונה אצל אחרים?!"קורס קיובייס

מוכר לכם המשפט הזה? יותר מדי, הא?

אז זה העניין. אתם מכירים את המערכת שלכם הכי טוב מכולם, אבל לא תמיד מודעים לחסרונות במערכת- בין אם זה באזניות שלא מוציאות באסים כמו שצריך, או מוניטורים שלא מפרטים יותר מדי, או אפילו כי החדר לא מטופל אקוסטית כמו שצריך.

העדר האזנה במערכות שונות יכול להביא לתוצאות "קטלניות" למיקס (ולא במובן הטוב השל המילה). אם אפשרי, עדיף לשמוע בכמה מערכות שונות (סט מוניטורים שונה, במכונית, ברמקול הקטן שמודבק לכם במקלחת, בסמארטפון ובכל מקום אחר שתוכלו לנגן בו מוסיקה). שיטה נוספת לבדיקת המיקס- נסו לשמוע את המיקס בעוצמות שונות בשלל הסוגים של הרמקולים הזמינים לכם.

כאשר אתם מקשיבים בעצמה חלשה מאוד, בדקו מה צריך להתבלט:

עוצמה חלשה מדגישה מאוד את מידת הבולטות של הערוצים החשובים במיקס. אם יש ערוצי שירה- הם החשובים, אם יש סולו גיטרה- הוא החשוב.

* חשוב- נסו לשמוע את המיקס שלכם ב- MONO. זה יחשוף הרבה דברים לא מאוזנים.

 10. גיבוי, גיבוי, גיבוי!!

כולם יודעים שזה חשוב, הכרחי, רצוי וכדאי. אבל, בכל זאת הרבה שוכחים לגבות את החומר שלהם בקביעות.

הסיבות לאיבוד הנתונים הן רבות:

Ctrl+S כל 3 דקות בהחלט עוזר, אבל זה לא מספיק. תמיד כדאי שיהיו בין 2 ל-5 גרסאות גיבוי לכל תיקייה חשובה. עדיף להשקיע בדיסק קשיח חיצוני ולייעד אותו למטרות גיבוי.

יתרה מכך, עדיף לרכוש דיסק קשיח לגיבוי ספציפי, כלומר-

  • אחד לפרוייקטים
  • אחד לסמפלים
  • אחד למערכת
  • אחד ל- VST ופלאגינים שונים

מבחינת נפח האחסון, מיום ליום זה הופך לפחות רלוונטי, כשמספרי ה-TB רק עולים ועולים והמחירים נשארים יחסית שפויים. יש גם אופציות לרכישת מקום בענן וירטואלי כגון- Dropbox, Box, Copy, Gobbler המאפשרים אפשרויות עריכה ושיתוף מתקדמות.

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*