מגזין אולפן ביתי / סאונד / 6 טיפים לצידוד נכון במיקס
מיקס

6 טיפים לצידוד נכון במיקס

אלמנט חשוב מאוד במיקס ובהפקה הוא עניין הצידוד והעומק.

מבנה האוזן שלנו מאוד מתוחכם. כל כך מתוחכם, המאפשר לנו להעריך מרחק, עומק וכיוונים. בנוסף לכך, הדמיון וההגיון שלנו עובדים ללא הפסקה, גם בהאזנה למוסיקה.

הקפדה על צידוד נכון ועומק הגיוני במיקס חשובה מאוד ליכולת המאזין להקשיב למוסיקה בעניין ולאורך זמן, ולא בשיטת ה"סלמי" (30 שניות מכל שיר ולא יותר).

אז מה זה צידוד נכון?

נתחיל.

על-מנת לקבל את התחושה שהסאונד יוצא ממקומות שונים "בין הרמקולים" , מתבצעת הפעולה הבאה: מכיוון שהסאונד יוצא באופן שווה משני המוניטורים כאשר הכפתור באמצע, כשנזיז אותו לאחד הכיוונים, העוצמה בכיוון שאליו נזיז את הכפתור תגבר ואילו בצד הנגדי העצמה תחלש בהתאמה. פעולה זו "מכוונת" את הסאונד לכיוון שאנו רוצים.

 

  1. "יש לך עוד! עוד! עוד!"

לעיתים, אנו רוצים להפתיע את המאזינים ולחלק את הסאונד בקיצוניות לימין ושמאל. פעולה זו אינה מומלצת בעליל ועלולה להביא לבעיות רבות בשל פעולת כפתור הצידוד.

במידה ונקצין את הצידוד, סביר מאוד להניח שניתקל בבעיות פאזה והערוץ שטיפלנו בו יבלוט במיקס בצורה מוגזמת ולא פרופורציונלית.

דרך טובה להמנע מהסיפור הזה היא לא לצדד מעבר ל-90 אחוזים לכל צד. כך אנו שומרים שעדיין ייצא סאונד מהרמקול הנגדי, הסאונד יבלוט פחות ויהיה יותר קל לשלוט בו.

קיצוניות כזו, בכל שלב במיקס, לא תוסיף כלל ורק תגרע. פעלו עם השכל וההגיון הישר.

 

  1. צפוף באוזן

שמרו על מרווחים. לא, זה לא פלאשבק מהטירונות.

באולפנים ביתיים המוניטורים קרובים יחסית אחד אל השני, ולכן יש לנו נטייה לצידוד קיצוני יותר. כלומר, נכוון את הסאונד לאמצע או קיצוני לשני הצדדים על-מנת לקבל את הריווח הזה.

פעולה זו אולי תגרום למיקס להשמע נכון יותר באולפנים קטנים או במערכת דומה לשלכם, אך אל תשכחו- בכל מערכת הסאונד נשמע אחרת. במידה ותנגנו את המיקס שלכם באולפן שבו המוניטורים במרחק האידאלי האחד מהשני וממוקמים נכון לחדר, המיקס יישמע ריק וחלול- ממש כמו בעיות פאזה. ייתכן שתשמעו "ריכוזים" של סאונד, כלומר- קולות מהימין בלבד, גיטרות בשמאל, ותופים ובס בדיוק באמצע. כל זה גורם למיקס להשמע מלאכותי וגס מדי.

הפתרון:

  • נסו לרווח את המוניטורים ברמת האפשר. יש לזכור שגודל החדר וסוג החומר ממנו עשויים הקירות משפיע מאוד על תפישת הסאונד שלנו.
  • נסו שהמוניטורים יוצבו בזוית של 60 מעלות למאזין. שוב, במידת האפשר בחדר.

נסו לכוון את מגוון הכלים במיקס שלכם בצורה שתמלא את מרחב הסטריאו שלכם. מקמו את הכלים על הסקאלה לפי האוזן ולפי איך שנשמע לכם הכי נכון. פשוט נגנו את המיקס במלואו והזיזו את המצדד הספציפי לכלי עד לרגע שבו אתם מרגישים איזון. That’s the spot.

טיפ: אם אתם מתקשים להחליט את אופן הצידוד של כל כלי, פשוט דמיינו את הלהקה האהובה עליכם מנגנת על הבמה וסדרו את הצידודים בהתאם.

 

  1. Stereo Pan או Stereo Balance Pan

חשוב לשים לב להבדל בין Stereo Pan ל- Stereo Balance Pan.

ההבדל הופך למהותי יותר כאשר מדובר בערוץ סטריאו או מונו.

  • Stereo Pan – צידוד זה שומר על איזון של 50 אחוז עצמה בשני המוניטורים. עצמת הסאונד תגבר בשמאל ותוחלש בימין ולהפך בהתאם לצידוד המבוקש. נתקל בסוג זה של צידוד בעיקר בערוצי מונו.
  • Stereo Balance Pan- בניגוד לעצמה התחלתית שווה של 50 אחוז, בסוג זה של צידוד נקודת ההתחלה היא של 100 אחוז בכל צד, כלומר הסאונד משודר במלוא העצמה במקביל בשני המוניטורים. זה נותן לנו תמונת סטריאו רחבה יותר ומאפשר למקם את הסאונד באופן נכון יותר. ניתקל בצידוד זה בעיקר בערוצי סטריאו.

בתכנות שונות קיימים סוגים שונים של צידודים. בפרוטולס לדוגמה, הצידוד הוא Stereo Balance Pan. בקיובייס נוכל להגדיר איזה צידוד נרצה ובכך למקסם את האפשרויות שלנו.

במידה ונרצה להשתמש בBalance Panner על ערוץ מונו, נוכל לשלוח אותו לערוץ סטריאו:

  • בקיובייס- על-ידי פתיחת ערוץ גרופ סטריאו ושליחת הסאונד אליו.
  • בפרוטולס- פתיחת ערוץ Aux בתצורת סטריאו ושליחת הסאונד אליו.

 

  1. Don’t Fake It, You Won’t Make It

ישנה עוד שיטה להשיג "סטריאו". שיטה, שאני חייב לציין, לא אוהב בכלל אך קיימת.

הרעיון הוא להעתיק ערוץ מסויים ולהפוך פאזה לאחד העותקים. זה נתון תחושה "אוורירית" יותר למיקס. אבל, ויש פה חתיכת אבל, פעולה זו תחריב את המיקס ברגע שנשמע את המיקס במונו.

אז אתם שואלים את עצמכם: "מי לעזאזל שומע היום במונו??".

אז זהו, שבערך כולם.

הרוב הגדול של צרכני המוסיקה כיום יאזינו דרך מחשב נייד, סמארטפון או רמקול יחיד וקטן על גבי רחפן בשמי ישראל (רק לא מעל בר רפאלי). עובדה זו הופכת את עבודתנו לקשה הרבה יותר. אנו צריכים לעמוד בסטנדרטים גבוהים מאוד על-מנת שהמוסיקה שלנו תשמע טוב גם ברמקולים גרועים.

הרעיון הוא מאוד פשוט- אין קיצורי דרך. אם בכל זאת בא לכם להשתמש בכלי שמרחיב לכם את הסטריאו, אפשר להשתמש בכלים ייעודיים לכך כמו Stereo Expanders ולא להתחיל לאלתר שטויות.

עוד נקודה- תמיד עדיף להקשיב במונו למיקס שלנו לפני שאנו שולחים את המיקס לכל מען דבעי.

  1. השיר הוא העניין

הדבר החשוב מכל- יותר מכל שאר הסעיפים הקודמים- הוא השיר.

שירים הם דבר דינמי בדרך כלל ושינויים בצידוד ובעומק קורים כל הזמן, בין אם בסולו גיטרה שמשחק פינג פונג בין המוניטורים, או קיר גיטרות מטורף שממלא את כל החלל בין המוניטורים ופלנג'ר משוגע המטריף לנו את המוח בטיולים שלו.

חשוב מאוד לעקוב אחרי ההתפתחות הטבעית של השיר ולהתאים את הצידוד לאופי ולקצב השיר. למשל, במידה והבתים שקטים בשיר, אין סיבה להכפיל ולהרחיב את תמונת הסטריאו של הגיטרות. בפזמון או בשיא העצמה של השיר, "נפתח" את הגיטרות וניתן לשיר את האנרגיה שהוא צריך בפזמון.

  1. הקהל או האמן- זו השאלה.

על מנת להעריך נכון את איך הצידוד צריך להיעשות, אנחנו צריכים להחליט איך אנחנו מתייחסים למיקס- מנקודת הקהל או מנקודת האמן.

מנקודת הקהל- שימו לב שיש העמדה קבועה בדרך כלל: תופים במרכז ובס מעט ימינה, גיטרות בערך ב-60 אחוזים שמאלה, כינורות אחורה ימין ועוד(תלוי בסוג ובכמות הכלים בלהקה).

מנקודת האמן- כמעט כמו מנקודת הקהל, רק הפוך. כמובן, שאין לחקות בדיוק את איך שהלהקה נשמעת במעמד הסולן. זה לא יישמע טוב בכלל.

הקווים המנחים שכדאי שנעבוד לפיהם הם ההגיון הפשוט.

לב השיר- חטיבת הקצב(תופים, פרקשן ובס)- כדאי להשאיר באמצע. גיטרות מומלץ לא להרחיק יותר מדי על-מנת לא ליצור חורים במיקס. שאר הסינתים והתפקידים הסולניים משתלבים באחד הצדדים, עדיף לא בקיצוניות.

 

לסיכום,

כמו כל דבר, עשו דברים בהגיון. תכננו לפני שאתם מסדרים את הצידוד. בדקו את הכלים שיש לכם, את סוגי הצידוד שאתם יכולים להשתמש בהם, את הזוית שאתם רוצים לעבוד לפיה והכי חשוב- התייחסו לאמנות בשיר. כל זה לא שווה כלום אם התעלמנו לגמרי מהשיר עצמו ומהאמנות שבו.

עלו והצליחו!

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

2 תגובות

  1. איך עושים 'אחורה' בצידוד מיקס

    • יש כמה שיטות שניתן להשתמש בהן במקביל או לחוד: EQ יותר כהה, יותר ריוורב, דיליי. הכל מבוסס על עקרונות פסיכואקוסטיים של האופן בו אנו תופסים סאונד קרוב או רחוק

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*