מגזין אולפן ביתי / תלמד: מדריכים ליצירת מוזיקה באולפן ביתי / המדריך המלא לבחירת מקלדת שליטה / מקלדת מידי לאולפן ביתי
מקלדת שליטה לאולפן

המדריך המלא לבחירת מקלדת שליטה / מקלדת מידי לאולפן ביתי

צריך מקלדת שליטה לאולפן הביתי שלך? רוצה לשדרג את המקלדת הקיימת? כמה דברים שכדאי שתדע:

מה תפקידה של מקלדת שליטה באולפן?

מקלדת שליטה (או מקלדת מידי MIDI Controller) היא מקלדת שאינה מפיקה סאונד אלא משדרת פקודות מידי למכשיר שמסוגל להשתמש בפקודות אלה כדי להפיק סאונד (סינתיסייזר, סמפלר, מודול, או המקבילות התוכנתיות שלהם VST Plugins  ו-VST Instruments). למרות שלמקלדת השליטה אין סאונד משל עצמה יש לה השפעה רבה על אופי הנגינה, ואפשרויות הביטוי שהיא פותחת וכך יש לה השפעה מכרעת על התוצר הסופי שיוצא מהאולפן שלך, כמו על הנוחות וההנאה במהלך העבודה.

גם אם יש לך אולפן ביתי עמוס בצעצועים, בסופו של יום אתה יושב ועובד רוב הזמן מול מקלדת השליטה שלך ולכן חשוב מאד לבחור מקלדת מידי טובה ונוחה שתתאים לצרכים שלך. אז לעבודה!

— בוחרים מקלדת שליטה —

ישנם כמה שאלות שכדאי שתענה עליהן לפני שאתה בוחר מקלדת שליטה: מה גודל המקלדת שאתה צריך? כמה חשוב לך שיהיו נובים ופיידרים על המקלדת? כמה חשובה לך האיכות והמגע (touch) של הקלידים? מקלדת שליטה עם קלידים שקולים? מקלדת עם קלידים חצי שקולים? בואו ננסה לענות על השאלות האלה אחת אחת:

האם אני צריך מקלדת שליטה?

מקלדת שליטה היא אמצעי שליטה בסיסי בכלים וסינטיסייזרים תוכנתיים, והיא בעצם מה שהופך את המחשב שלך לכלי נגינה. גם אם אתה מוסיקאי שיוצר מוזיקה אלקטרונית ולא לגמרי שולט בנגינה בקלידים, אם אתה רציני בעניין של יצירת מוזיקה תקנה מקלדת שליטה ותלמד לנגן! ככל שתוכל לנגן טוב יותר בזמן אמת המוסיקה שאתה יוצר תצא מגוונת ומעניינת יותר (ולא, לחיצות על העכבר, והעברת קוביות מידי ממקום למקום על המסך של קיובייס זה לא בדיוק לנגן).

אם יש לך אורגן, אורגנית או סינטיסייזר עם קלידים – הם יכולים להוות תחליף הולם למקלדת שליטה – לפחות בשלב ראשון. (שים לב: סביר להניח שתזדקק לממשק מידי כדי לחבר אותם למחשב, רובם לא יתחברו ב-USB). רבות מהמקלדות הישנות מספקות קלידים ברמה גבוהה ממה שתיתן מקלדת שליטה בסיסית חדשה מהחנות. לפעמים שווה לרכוש פסנתר חשמלי או סינתיסייזר ישן בזול בתור מקלדת מידי ולקבל בנוסף מכשיר שיכול להפיק צלילים מעניינים משל עצמו.

כמה אוקטבות אתה צריך במקלדת השליטה שלך?

מקלדות שליטה מגיעות בגודל של בין שתיים לשבע ורבע אוקטבות. אם אתה גיטריסט, קלידן מתחיל, או יוצר מוזיקה אלקטרונית שלא מתכוון לשים יותר מיד אחת על המקלדת, מקלדת שליטה של שתי אוקטבות עשויה להתאים לך. יתרון נוסף של מקלדת שליטה כזו הוא שהיא קטנה ולא תתפוס הרבה מקום באולפן. מקלדת שליטה קטנה כזו עשויה להיות טובה גם בתור מקלדת שניה וניידת יותר באולפן (ליד מקלדת שליטה גדולה וכבדה יותר), מה שמאפשר למשל לשני נגנים להקליט ביחד, או לנגן אחד לשלוט בנוחות בשני כלים. מקלדת כזו גם נוחה מאד לתיכנות תופים. אך ברוב המקרים מומלץ לקנות מקלדת שליטה גדולה יותר של שלוש, ארבע או חמש אוקטבות. ההבדל במחיר בדרך כלל לא מאד גדול, כך שניתן לבחור את המקלדת הרצויה על פי הצרכים האמיתיים שלך. מקלדת מידי של חמש אוקטבות מספיקה לרוב התפקידים והסיטואציות המוסיקליות. לקלידנים ופסנתרנים מומלץ לרכוש מקלדת שליטה הדומה לפסנתר עם שבע ורבע אוקטבות ושמונים ושמונה קלידים, על מנת שהמקלדת לא תגביל את יכולות הנגינה שלהם.

מקלדת מידי

מקלדת שליטה – הטאץ' של הקלידים, קלידים קלים וקלידים שקולים:

לכאורה כל מקלדת מידי אמורה להיות זהה לחברתה- הרי כפי שהזכרנו אין להן סאונד והן בסך הכל משדרות פקודה דיגיטאלית בהתאם לעוצמת לחיצה על קליד וכדומה. אלא שיש הבדל גדול ומשמעותי בתחושה שהמקלדת מעבירה לנגן, מה שמשפיע על איכות הנגינה, ההנאה מהנגינה ויכולת הביטוי המוסיקלי שהמקלדת מאפשרת.

מקלדות שליטה עם קלידים שקולים הן מקלדות שהקלידים שלהם כבדים ומאסיביים יותר, לעיתים עם חיקוי של מנגנון הפטישים של הפסנתר. קלידים אלה נועדו לתת תחושה של נגינה על פסנתר ויתאימו לקלידנים מקצועיים ונגני פסנתר. קלידים אלה לא בהכרח טובים יותר, ולא מומלצים בתור מקלדת שליטה יחידה באולפן. למשל מאד לא נחמד לתכנת תופים, לנגן אורגן האמונד, או לשלוט בסינטיסייזר בעזרת מקלדת שליטה עם קלידים שקולים. במקרים אלה הרבה יותר חביבה ההרגשה הפלסטית והקלילה של מקלדת שליטה פשוטה יותר (וזולה יותר).

קלידים חצי שקולים נמצאים מבחינת התחושה בין הקלידים הרכים והקלים והקלידים השקולים הכבדים. אין כאן מנגנון מדמה פטישים, ואין את התחושה הכבדה של מקלדת פסנתר, ועדיין קלידים אלה מאפשרים ברוב המקרים יותר Feel בנגינה.

בנוסף כדאי לבדוק את התגובה של מקלדת השליטה לעוצמת הלחיצה. בעיקרון המצב הרצוי הוא שנצטרך ללחוץ כמה שיותר חזק על הקליד על מנת להגיע לVelocity מקסימאלי- הדבר יאפשר דינאמיקה מקסימאלית בנגינה (שימו לב שנושא אחרון זה לא קשור לשאלה האם הקלידים במקלדת כבדים או קלים). אומנם במקלדות שליטה מתקדמות ניתן לבחור את ה-Curve (שיפוע) של התגובה לעוצמת הלחיצה, אבל אל תתנו לזה לבלבל אתכם – ה-Curve הוא השיפוע בין נקודת העוצמה החלשה ביותר לחזקה ביותר. אם אתה לוחץ חלש יחסית על קליד והמקלדת משדרת ערך Velocity מקסימאלי, אופציית שינוי ה-Curve לא יפצה על כך שמקלדת שליטה זו לא תאפשר דינאמיקה בנגינה.

נובים, פיידרים ושאר קונטרולרים:

מקלדת מידי שתי אוקטבות

בנוסף לקלידים עשויים להיות על מקלדות מידי קונטרולרים בצורת נובים (Knobs), פיידרים (Faders), גלגל מודולציות (Modulation Wheel), פיץ' באנד (Pitch Band), פאדים להקשה ועוד.

מוסיקאי שיוצר מוסיקה אלקטרונית צריך קונטרולרים- כמה שיותר ומכמה שיותר סוגים. הקונטרולרים השונים מאפשרים לשלוט ולנגן בפרמטרים של סינטיסייזרים וכלים אלקטרוניים בזמן אמת. בנוסף לכמה ואיזה קונטרולרים קיימים

, כדאי מאד לבחון את האיכות והתחושה שלהם.

קונטרולרים של פאדים לתכנות תופים יכולים להיות עזר נחמד ויעיל למי שאוהב לתכנת ולנגן תופים אלקטרוניים בזמן אמת.

מוסיקאי שאינו יוצר מוסיקה אלקטרונית יכול ברוב המקרים להסתפק ב-Modulation Wheel וב-Pitch Band אשר קיימים כמעט בכל מקלדת שליטה. את המוסיקאי הקלאסי יעניין יותר האם אפשר לחבר למקלדת Foot Pedal ו-  Expression Pedal

חיבור מקלדת שליטה למחשב: USB או מידי?

קיימת מגמה במקלדות שליטה פשוטות חדשות לוותר על יציאת המידי ולהסתפק ביציאת USB אשר עוקפת את ממשק המידי הסטנדרטי ומתממשקת ישירות. כאן המקום לציין שעדיין הדרך הטובה היציבה והמהימנה ביותר לחבר מקלדת שליטה  למחשב היא דרך ממשק מידי יעודי ולא ישירות ב-USB. במקלדת שיש לה גם יציאת USB וגם יציאת מידי ניתן לספק למקלדת כוח מה-USB ולשלוח מידי מיציאת המידי.

מקלדת שליטה שהיא גם כרטיס קול:מקלדת שליטה בגדלים שונים

מקלדת שליטה משולבת עם כרטיס קול מקצועי יכול להישמע פתרון זול שהורג כמה ציפורים במכה אחת. אני לא ממליץ על כך. לטעמי עדיף תמיד מכשיר ייעודי שעושה את העבודה שלו ממכשיר קומבינה שעושה הכול. גם כשחושבים קדימה על שדרוגים עתידיים של האולפן, עדיף להחזיק אולפן ביתי מודולארי שבנוי מרכיבים טובים ומופרדים אחד מהשני. מקלדת זה מקלדת וכרטיס זה כרטיס. בואו נשאיר את זה ככה!

כמה פרמטרים נוספים שכדאי לקחת בחשבון לפני שרוכשים מקלדת שליטה:

  •  אופציית ה-Aftertouch זהו כלי מידי מצויין שנעדר ממקלדות שליטה פשוטות יותר.
  • פרמטר Velocity Off הוא פרמטר מידי מעניין נוסף שניתן למצוא רק בחלק קטן ממקלדות השליטה.
  • האם ה-Pitch Band וה-Modulation Wheel יושבים על אותו גלגל? אותי זה מעצבן, יש כאלה שלא יכולים אחרת!
  • אופציית Split מאפשרת לחצות את המקלדת לשתיים, ולשלוט בעזרת כל חצי בכלי אחר- יכול להיות יעיל וחשוב למוסיקאים מסוימים במצבים מסויימים, במיוחד במקלדת שליטה גדולה יותר.
  • חיבורים במקלדת השליטה לפדאלים כמו Foot Pedal ו-Expression Pedal.
  • כמה כבדה המקלדת? מקלדת של 30 קילו לא נעים לסחוב להופעות!
  • בחלק מהמקלדות המשוכללות יותר יש פריסטים בנויים לשליטה בסינטיסייזרים ומכשירים וירטואליים VST Instruments שונים – יכול להיות מאד נוח.
  • כמה מקום תופסת המקלדת? באולפן ביתי המקום הוא משאב חשוב. מקלדת שליטה גדולה מידי עשויה לתפוס חלק ניכר מהמקום הזה.

מקלדות שליטה שאני ממליץ עליהן:

מקלדת שליטה טובה תהפוך להיות החבר הכי טוב שלך באולפן. תשתמשו במידע שיש כאן, בידיים ובאוזניים שלכם וצאו ותחפשו את המקלדת שמתאימה בדיוק לכם. אל תסמכו רק על ההמלצות שלי כאן, תלכו לחנויות, תגעו, תמששו ותחליטו. אלה המקלדות שאני אוהב:

1. המקלדות של Arturia: מקלדת שליטה איכותית במחיר סביר. כולל גימור עץ אמיתי, ותוכנה משובחת עם המון סאונדים של Arturia. (גילוי נאות: יצרתי בעבר סאונדים עבור חברת Arturia. אני לא מחוייב להם בשום צורה)

מקלדת מידי של ארטוריה

2. המקלדות של MAudio: ה-Axiom וה-Axiom Pro הן מקלדות מצויינות. גם המקלדות הזולות והותיקות של MAudio בשם Oxygen  אמינות מספקות את הפיצ'רים הבסיסיים ועושות את העבודה.

מקלדת מידי של MAudio

3. המקלדות של Novation: ממקלדות השליטה הפופולריות ביותר בעולם. המקלדות החדשות שלהן הלכו לכיוון הצבעוני והזורח, אבל גם המקלדות מהדור הישן (MKII) מצויינות.

מקלדת שליטה של נוביישן Novation

4. המקלדות של Akai: ל-AKAI יש כמה מקלדות שליטה טובות, אבל אני רוצה להתייחס בעיקר לקטנה שבהן. AKAI LPK25 היא כמעט מקלדת כיס. הקלידים קטנים, אבל התחושה שלהם טובה. אולי לא בדיוק לאולפן ביתי, אבל בלי ספק המקלדת המושלמת ליד לפטופ בנסיעה.

מקלדת מידי ניידת של אקאי

5. המקלדות של MIDI Plus: המקלדות הזולות ביותר שתמצאו. הן חיקוי מדוייק של סדרת ה-Oxygen של MAudio, וכשאני שם אותן אחת ליד אחת הן לא נופלות מהן. אני הופתעתי לטובה. זול ולגמרי טוב!

מידי פלוס MIDI PLUS Keyboard

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>