מגזין אולפן ביתי / סאונד / מסטרינג- 8 טיפים להכנת הפרוייקט שלך למאסטרינג!
מאסטרינג אודיו

מסטרינג- 8 טיפים להכנת הפרוייקט שלך למאסטרינג!

השלב האחרון לפני שאתה מוציא את הפרויקט שלך לאוויר העולם הוא המאסטרינג. אבל לפני שאתה לוקח את העבודה היקרה שלך לטכנאי המאסטרינג כדאי שתכין את הפרויקט כראוי, כדי שאיש המאסטרינג יוכל להוציא תחת ידיו את המוצר הטוב ביותר.

אז הנה כמה טיפים:

1. אל תשתמש ביותר מידי EQ בזמן המיקס!מאסטרינג מיקסר

עדיף שהמיקס יהיה מעט כהה, ותשאיר לטכנאי המאסטרינג להבהיר קצת את העניינים. באופן כללי, לטכנאי המאסטרינג קל יותר לעשות את העבודה כאשר המיקס כהה יותר מאשר כשהוא בהיר יתר על המידה.

2. אל תקמפרס את המיקס יתר על המידה!

כשאתה מקמפרס את המיקס יתר על המידה אתה נוטל מטכנאי המאסטרינג כלי חשוב. בתהליך המאסטרינג ניתן לתקן שימוש עודף באקולייזר אך אין כל דרך להשיב דינאמיקה אבודה. כלל אצבע בקימפרוס הוא שאם אתה שומע אותו – זה כנראה יותר מידי!

3. תביא את המיקסים ברזולוציה הגבוהה ביותר!

פורמטים כמו MP3, Windows Media, Real Audio ואפילו Audio CD אינם קבילים ויובילו לתוצאה נחותה בסיום התהליך. חשוב להביא את הקבצים למאסטרינג ברזולוציה הגבוהה ביותר ולבצע המרה לפורמטים שונים ורזולוציות נמוכות יותר בתהליך המאסטרינג.

4. אין צורך לאזן עוצמה בין השירים!

פשוט לדאוג שהשירים ישמעו מצויין- להתאמת העוצמה בין השירים נדאג בתהליך המאסטרינג.

5. אין צורך להביא מיקסים "חמים" (בעוצמה גבוהה)

גם מיקסים ב-Pick Level של מינוס 10 DB הם בסדר גמור. תן לטכנאי המאסטרינג לדאוג לעניין העוצמה.

6. להשאיר את הקצוות!

טכנאי המאסטרינג לא יכול להשיב חומר שהלך לאיבוד. עדיף להשאיר את הקצוות קצת פרומים, ולהיזהר עם הפיידים. בכל אופן לא לעשות חיתוכים קיצוניים שלא יהיה ניתן להשיב אותם בשלב המאסטרינג!

7. לשים לב לבעיות פאזה במיקס!

לא נעים להגיע לחדר המאסטרינג ופתאום לשים לב שהליד ווקאל שלך נעלם במונו… זוהי בעיה שיהיה קשה לטפל בה בשלב המאסטרינג. למרות שבעידן התקליט ושידורי AM הדבר היה יותר קריטי, עדיין חשוב שהפרויקט ישמע טוב במונו, כי ערוצי תקשורת רבים (כמו טלויזיה) מסוכמים לעיתים למונו.

8. תגיע מוכן לחדר המאסטרינג!

תוודא שכל הניירות, סדר השירים ותכנון האלבום מוכנים ונמצאים עליך כשאתה מגיע לחדר המאסטרינג! דברים שכדאי לרשום: קליקים דיגיטלים, עריכות גרועות, פיידים, דיסטורשן בקטעים מסויימים – יתכן שבחלק מהדברים ניתן יהיה לטפל או לשפר בתהליך המאסטרינג. תזמון השירים הוא מאד חשוב. וודא שאתה יודע את האורך של כל שיר ושהאורך הכולל של האלבום לא עולה על האפשרי (74 דקות).

אינפורמציה נוספת על מה זה מאסטרינג, שתעניק לך מושג על התהליכים והמהלכים, שימוש באקולייזר וקומפרסור, לימיטר, קומפרסור אנאלוגי מול פלאגין דיגיטלי במאסטרינג – עשויה גם לעזור, בין אם אתה רוצה לנסות למסטר בעצמך או להגיע מוכן לטכנאי המאסטרינג.

הכל מוכן? מיסטור נעים ובהצלחה!

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*