מגזין אולפן ביתי / סאונד / מלחמת העוצמה במאסטרינג (מאת המפיק זוכה הגראמי צ'רלס דיי)
מאסטרינג חזק מידי

מלחמת העוצמה במאסטרינג (מאת המפיק זוכה הגראמי צ'רלס דיי)

צ'ארלס דיי הוא מהבולטים מהמפיקים וטכנאי המיקס והסאונד בעולם כיום. דיי זכה בפרס הגראמי לשנת 2001 והיה מועמד לארבעה פרסי גראמי נוספים. בין האמנים איתם עבד כמפיק וטכנאי ניתן למצוא את שאקירה, ריקי מרטין, ג'ניפר לופז, חוליו אגליסיאס, אירוסמית', בון ג'ובי, פרנק סינטרה ורבים נוספים.
אנחנו מודים לצ'ארלס על ההשקעה בכתיבת המאמר ובעיקר על היוזמה המבורכת שלו, ומצטרפים אליו בהפצת הבשורה של החזרת הדינאמיקה למוסיקה – גם בישראל! מיטב טכנאי הסאונד והיוצרים בעולם כבר הצטרפו ליוזמה. אנחנו קוראים לכל אנשי התעשייה והמוסיקאים שמוסיקה וסאונד חשובים להם להצטרף ולתמוך ביוזמה.

מסיימים עם מלחמת העוצמה. מחזירים את הדינאמיקה למוסיקה! מאת Charles Dye

עם כל שנה שחולפת האלבומים שאנחנו עושים הופכים פחות ופחות דינאמיים. זה לא בהכרח דבר רע, אלא זה פשוט הטרנד ששולט כיום בתעשייה שלנו. באופן מובן, כולנו חשים בצורך שהעבודות שלנו יתחרו בעבודות של כל היתר, וזו כנראה אחת הסיבות לטרנד הזה. במשך השנים דננו הרבה בנושא זה בקהילה שלנו, אך לאחרונה חדר הנושא גם לעיתונות המיינסטרים עם כתבות בלונדון טיימס, רדיו בי. בי. סי, The Guardian, The Sun, Daily Mail, Chicago Tribune, Seattle Times, Baltimore Sun and Wired. ולאחרונה יצאה מהדורה של מגאזין הרולינג סטונס תחת הכותרת "The Death of High Fidelity", ושם הוקדש מאמר מקיף ומעמיק שעסק בדינאמיקה שנעלמה מהמוסיקה. צ'רלס דיי

כמו כן שוחחתי בנושא כמעט עם כל איש סאונד וטכנאי מאסטרינג שפגשתי בשנים האחרונות, וכולם אומרים שהם עושים את זה בגלל שהם צריכים שהמוסיקה שלהם תהיה חזקה כמו של כל השאר. למרבה הפלא זו היא התשובה היחידה שקיבלתי, מה שמוביל אותי לשאלה:
אם כולם עושים את זה כי כולם עושים את זה, מי עושה את זה כי הוא באמת רוצה? חלק מאיתנו היו רוצים לשחרר אלבומים יותר דינאמיים, אבל אנחנו מרגישים שאיננו יכולים לעשות זאת כי נפסיד בתחרות. ואנחנו, אנשי הסאונד איננו היחידים. גם האמנים עצמם מרגישים שהתקליטים שלהם חייבים להיות חזקים כמו של כל השאר. זה בוודאי עובד בשביל אומנים רבים, אבל יש רבים אחרים שהמוסיקה שלהם תהנה מהרבה יותר דינאמיות, אבל הם לא מרגישים שיש להם את האופציה לעשות זאת. הכול מסתכם ברגע שבו הלקוח מקשיב לאלבום, והחשש הוא שאם המוסיקה תהיה דינאמית יותר, הלקוח לא יחשוב להרים את הווליום.

מלחמת העוצמה – הסרט:

עם כל שנה שחולפת אלבומים הופכים להיות בעלי עוצמה חזקה יותר ופחות דינאמיקה. סרטון הוידאו המבריק הזה של מאט מייפילד, מדגים באופן דרמטי את ההשפעה שיש לתהליך האבולוציוני הזה על המוסיקה:

בעייה זו הוביל את מוסיקאי האינדי ג'ון רולסטון ואותי לייסד Turn Me Up! ארגון ללא מטרת רווח שמטרתו להחזיר לאומנים את האופציה ליצור אלבומים דינאמיים.

אישור Turn Me Up!

בכדי להתמודד עם הבעיה יצרה הקבוצה את אישור Turn Me Up או Turn Me Up Certification. היוזמה מאפשרת לכל אלבום אשר עומד בקריטריונים של הארגון להציג את ההיתר והלייבל של הארגון על עטיפת הדיסק, בכריכה הפנימית שלו ועל חומר מסחרי אחר שקשור לאלבום. הנה turn me upדוגמא של הלייבל:

  • Turn Me Up!™ Certified
לשימור הרגש והדינאמיות של הביצוע המקורי אלבום זה שקט יותר באופן מכוון מאלבומים אחרים. להנאה מלאה פשוט תגביר אותי! Turn Me Up

המטרה מאחורי הלייבל היא לתת ליוצר את האפשרות להוציא אלבום יותר דינאמי, ולהודיע ללקוחות שהכול בסדר, כל מה שהם צריכים לעשות זה להגביר את הווליום!

המטרות שלנו:

אנחנו כרגע בעיצומו של תהליך הפורמליזציה של קריטריונים לקביעת מידת הדינאמיקה, ומתן אישורים לפרויקטים מוסיקאליים מתאימים. בתהליך עוסקים יוצרים, מפיקים, אנשי מאסטרינג ומיקס מהשורה הראשונה בעולם. בין היעדים:
1. קביעת אמת מידה אובייקטיבית למדידת דינאמיקה של אלבום:  כרגע מחפשים אחר שיטת מדידה אובייקטיבית ומדעית לחלוטין, אשר ניתן לחזור עליה בדיוק רב.
2. הגדרת מידה של דינאמיות שתהיה הרבה יותר מהמקובל היום בעידן הלימיטציה האגרסיבית, אך לא שקטה מידי למוזיקאים עכשויים: הכוונה היא לחזור לעידן שלפני ה-brickwall limiters התקופה של שנות ה-80 המאוחרות ותחילת שנות ה-90. באותה תקופה היו האלבומים חזקים מבחינת עוצמה אך עדיין עם טווח נשימה שמאפשר דינאמיקה והתרגשות במוסיקה.

דוגמאות לתקליטים מאותה תקופה:
Def Leppard – Hysteria
Aerosmith – Pump
Nirvana – Nevermind
Guns 'N Roses – Appetite for Destruction
אלה אלבומים עוצמתיים שמעטים יגידו שהם לוקים ברכרוכיות, באותו הזמן הם חלשים ב6db ממוסיקה בת זמננו. אבל עסקת החיליפין היא 6db נוספים של דינאמיקה, מה שמאפשר למוסיקה לנשום בצורה שקשה להשיג אותה עם לימיטציה אגרסיבית.
3. פיתוח מערכת למתן היתרים לאלבומים שרוצים בהיתר Turn Me Up: אנשי מאסטרינג שעובדים בשיתוף עם הארגון יהיו זכאים לתת את ההיתר לאלבומים אשר עומדים בקריטריונים.

הזמנה למוסיקאים ואנשי הסאונד בישראל:

אנחנו עובדים קשה כדי להפוך את האתר של Turn Me Up למקור אינפורמציה שמקצוענים בתחום הסאונד יכולים ללמד דרכו את הלקוחות שלהם על הבעייתיות שבלימיטציית יתר. באתר ניתן למצוא אוסף חדשות וכתבות בנושא דינאמיקה במוסיקה ממיטב מגאזיני המיינסטרים והמגזינים המקצועיים בעולם.
מקצוענים וחובבי מוסיקה מוזמנים לתמוך במוסיקה יותר דינאמית על ידי הצטרפות והפיכה לחברים ב-Turn Me Up. מוסיקאים ולייבלים יכולים לשלוח את האלבומים שלהם ולקבל את ההיתר שלנו, ואולפני מאסטרינג יכולים לפנות ולהפוך מורשים מטעמינו במתן היתרים.

אני פונה למוסיקאים ואנשי הסאונד בישראל: בבקשה הצטרפו אלינו, ותחזירו למוסיקאים את האופציה להחזיר את הדינאמיקה למוסיקה, ע"י הפיכה לחברים ב-Turn Me Up – זה חינם! ההשקעה היחידה שלך היא כמות מועטה של זמן, אבל להשקעה מועטה זו תהיה השפעה גדולה על התעשייה שלנו.

להצטרפות ל-Turn Me Up!

תודה רבה על הזמן והתמיכה, צ'ארלס דיי

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*