1hd

הופעות חיות- מה, למה ואיך?

מראשית ההיסטוריה תמיד אנשים אהבו לשמוע מוסיקה חיה.

החל מראשית ההסטוריה הכתובה, בכנסיות הענק בימי הביניים, בחצרות העשירים ברנסנס, המקהלות הרב קוליות, התזמורות הענקיות בתקופה הרומנטית, הפסנתרנים ההזויים של תחילת המאה ה-20, וכלה בלהקות הג'אז ברחובות ניו אורלינס- קהל תמיד התאסף כאשר נשמעו צלילי הרכב מוסיקלי ברחוב.

עולם ההופעות החיות השתנה היום בצורה דרמטית בשל כניסת טכנולוגיה מתוחכמת וכניסת עזרים ויזואלים כמו וידאו-ארט וכדומה.

 

מטרובדורים בפלורנטין ועד קיסריה

למרות השינוי הדרמטי, כשאנחנו שומעים על הופעות חיות, ההקשר הראשוני שעולה לנו הוא במה גדולה, מערכת סאונד עצומה ורועשת שיכולה לשבור את החלונות בשכונה ותאורה שמגמדת את אור השמש. דברים אלה מאפיינים בעיקר, אם לא רק, את האמנים הגדולים המגיעים אלינו מהגולה. אך בעיני, הקסם האמיתי הוא כשהמוסיקה פשוט מתנגנת. בלי טריקים ובלי שטיקים.

רוב ההופעות החיות של הרכבים ישראלים קורות בשני סוגים של מקומות בעיקר:

ברחובות העיר(בעיקר תל אביב) ובמועדוני במה פתוחה/הופעות.

העיר תל אביב היא אחד המרכזים התרבותיים הגדולים בארץ. בתל אביב קיימים מספר לא מבוטל של מועדונים ופאבים המציעים הופעות בתנאים משתנים(חלקם בחינם, חלקם בתשלום וחלקם משלמים באוכל ושתיה לאמן המופיע). בכל יום מתקיימת הופעה חיה בתל אביב במקום כלשהו, בין אם ברחוב או במועדון.

נסו להסתובב בשכונות שונות בתל אביב בשעות שונות ביממה. כמעט בכל שכונה תמצאו אמן רחוב/להקת רחוב המציעה את מרכולתה המוסיקלית לעוברים והשבים.

לעומת זאת, דווקא בפריפריה, מעטות הן הופעות הרחוב ויותר מועדונים מארחים הופעות של להקות צעירות ופחות מוכרות. בנוסף, בזכות המרחבים שיש בפריפריה, יש מקום לפסטיבלי מוסיקה. בימים של כתיבת שורות אלה מתקיים פסטיבל אינדינגב. כבכל שנה   מתאספים מאות אנשים ועשרות להקות במצפה גבולות שבנגב המערבי לשלושה ימים של מוסיקה חיה בטבע. לא מסיבת טבע, אלא הופעות חיות. זהו אחד הפסטיבלים הגדולים והמפורסמים שיש לנו בארץ.

ישנם פסטיבלים נוספים כמו פסטיבל יערות מנשה שהתקיים במאי, פסטיבל סולם יעקב המתקיים פעמיים בשנה בגינוסר על שפת הכנרת, פסטיבל הבלוז של תל אביב המתקיים ביולי ובינואר ברחבי תל אביב ועוד.

בנוסף לפסטיבלים שונים, ישנם את אירועי הקיץ בערים הגדולות. לדוגמה, ממאי עד ספטמבר בכל שנה מתקיים אירוע "שישי Live" בנמל יפו עם אמנים שונים ומגוונים. בנוסף, בקיץ האחרון התקיים ברמת גן פרוייקט להקות רחוב שבו בכל סוף שבוע צצה לה הופעה בהפתעה במיקום שונה בעיר.

בקיצור, מוסיקה חיה בשפע.

 

הרכבים

בארץ קיימים המון הרכבים מצויינים בכל הגדלים, הצבעים הסגנונות והגוונים. את ההרכבים המפורסמים יותר נוכל למצוא על בימות הזאפה, הבארבי וקיסריה(לעיתים). את ההרכבים המפורסמים פחות נוכל למצוא במיטב הבארים וברחובות תל אביב.

באופן לא כל כך מפתיע, ככל שההרכב גדול יותר, כך הוא מושך יותר תשומת לב. אך ההרכבים המעניינים יותר הם דווקא ברמת הצמד ואף יחיד. אחד הצמדים היותר מעניינים הוא JOOVE– צמד מוסיקאים מוכשר העונים לשם יובל שנהר ואביעד סינמנס.

יחד, יובל על הגיטרה ועל השירה ואביעד על המקלדת, המחשב והצעצועים יוצרים מוסיקה שנעה בין מוסיקת פולק לבין אלקטרוניקה עדינה ועדינה פחות.

 

טכנולוגיה

מוסיקאים כיום מנסים לחדש ככל האפשר בטכנולוגיות חדשות ליצירת מוסיקה. החל משימוש בקונטרולרים בזמן אמת ועד מיקס בזמן אמת דרך תכנות שונות ומגוונות.

השימוש במכשירים שונים משתנה בעיקר לפי סוג המוסיקה:

במוסיקה אלקטרונית  רוב השימוש הוא בקונטרולרים, סינתיסייזרים ומולטי-אפקטס ופחות בכלים חיים.

במוסיקה אקוסטית- עדיין קיים שימוש בעזרים חיצוניים, כמו פלאגינים, מחשבים המוציאים מיקס שונה ולעיתים גם הם משמשים ככלי נגינה בפני עצמו ומוסיפים סינתיסייזרים ואף אפקטים, אך כל זה אינו גורע מהעובדה שבבסיס ההופעה עומדים כלים חיים ולא מחשב.

 

אז איך עושים את זה?  

האמת, די פשוט.

במידה ואתם רוצים לפתוח הרכב משלכם, האפשרויות הן כמעט בלתי מוגבלות. אתם יכולים לצאת במופע סולו בשילוב Looper כמו רג'י וואטס , ליצור צמד כמו Joove ובמידה שיש לכם כמה חברי הרכב פוטנציאלים- תוכלו להרעיד את הרחובות ולמלא את האולמות.

מה אתם צריכים, בגדול:

  • במידה ואתם רוצים לקרוע את רחובות העיר, רצוי שתצטיידו במערכת הגברה קטנה:
    • מיקסר בעל 6-8 כניסות(תלוי מה יש לכם וכמה אתם)
    • רמקולים מוגברים
    • מוניטורים(במקרה שרלוונטי)
    • מיקרופונים ככמות הזמרים והכלים הדרושים הגברה דרך מיקרופון+2 ספייר
    • כבלי מיקרופון ו-PL בכמות שתכסה אתכם פלוס 5 ספייר. שימו לב שכבלים הולכים ומתבלים מהר יחסית.
    • מאריכי חשמל ארוכים ומפצלים.
    • DI לכל כלי בנפרד.

זה נשמע כמו חתיכת הוצאה, אז במידה ובחרתם בהופעות, חשוב שתדעו מה זה דורש מכם. אפשר כמובן למצוא מערכות זולות יחסית שנשמעות מעולה.

  • מקום להתאמן. כדאי למצוא מקום להתאמן על הפלייליסט של השירים. הכי טוב יהיה חדר חזרות אך בהתחשב בגודל ההרכב שלכם, יהיה אפשר למצוא מקום אחר. אימון והכרת השירים לעיתים חשוב יותר מאשר מערכת הגברה מפוצצת. במידה והרכב לא מפוקס ולא התאמן ביחד, אנחנו נשמע זאת ישר והקהל לא יזרום.
  • כלי נגינה תקינים. לפני ההופעה ודאו שכל הסוללות הוחלפו, הכבלים תקינים ואיזור ההופעה או הבמה פנויים, מסודרים ומוכנים להופעה.
  • מקום לקהל. שימו לב שיש מספיק מקום בטוח לקהל לעמוד בו, ולא על הכביש.
  • דאגו לפרסום. דאגו לפרסם בקרב החברים שלכם ודפי האמן שלכם בפייסבוק. רצוי, ואפילו מאוד לפתוח איוונט בפייסבוק.
  • פנו לחברות הפקה. בתל אביב בעיקר קיימות הרבה חברות הפקה המחפשות אמנים חדשים ומעניינים למיטב הפרוייקטים שלהם. שיא הביקוש מגיע בקיץ, לכן שווה לזרוק מילה לכמה חברות שתמצאו כבר בסוף הורף(מרץ-אפריל).
  • נהלו דף אמן עשיר ומעניין. המדיה החברתית היא פלטפורמה מדהימה לניהול דף אמן פעיל. צלמו את עצמכם בפוזות עם הגיטרה, תעדו את כל ההופעות שלכם והעלו אותן לרשת, נהלו רשת מעריצים ועוד רעיונות יצירתיים לשיפור הנוכחות שלכם ברשת.

 

On Air

אז החלטתם להופיע בעצמכם. מעולה!

נסו ליישם את הדברים הבאים:

  • הופיעו במגוון פלטפורמות וצורות. הופעות קטנות, הופעות חימום ועוד ועוד. נסו לקרוא את הקהל ולהתאים את עצמכם אליו.
  • שימו לב להעמדה שלכם ולאיך שאתם נראים בעיני הקהל. זה אומר לבוש, סידור ההרכב ואפילו הבעת הפנים שלכם. ככל שתופיעו יותר כך תצברו יותר נסיון ותוכלו לבדוק מה באמת עובד לכם.
  • הפעילו את הקהל. תנו להם הוראות כמו לקפוץ, לחזור אחריכם, לשיר איתכם ואפילו סתם למחוא כפיים. כל זה גורם לקהל להרגיששש שהוא חלק מההופעה ולא סתם צופה.
  • הסריטו את עצמכם בוידאו ועברו על הסרטון. רשמו נקודות לשיפור ונקודות לשימור.
  • התייחסו לכל הופעה ברצינות, גם אם היא ללא תשלום או בתשלום מזערי. הופעה היא הופעה והשם שלכם הוא דבר עדין מאוד ודינמי מאוד. שמרו עליו.

kxhfuo' בישראל ישנן המון הופעות חיות במגוון גדלים, צורות, פורמטים וצבעים. לעיתים צריך לחפש אותן, לעיתים הן פשוט מופיעות לידך. כדי להיות מוסיקאים טובים יותר עלינו להכיר המון צורות של יצירת מוסיקה, על אחת כמה וכמה הופעות חיות. צאו עם עצמכם או ההרכב שלכם להופיע בכל מקום אפשרי. אם תוכלו להופיע בכל יום במקום אחר, זה יהיה הכי טוב. כך תלמדו הכי טוב איך להתאים אתכם לקהל.

שאו ברכה, ובהצלחה!

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*