מגזין אולפן ביתי / אחר / מקליטים את ליסה
מקליטים את ליסה

מקליטים את ליסה

היא נקראה על שם שתי זמרות אהובות: ליסה ג'רארד הענקית מ-Dead Can Dance וליסה ג'רמנו הקטנה והמקסימה (שכל כך התרגשה כשגילינו לה בהופעתה בארץ שכלבה ישראלית קרואה על שמה).

ליסה הייתה עשויה מפחות מ-3 קילוגרמים של אל-חומר כהה, מיוחד במינו. במראה החיצוני שלה היא הזכירה עטלף או פרפר, כשהיתה הולכת כפות הרגליים שלה היו בקושי נוגעות בקרקע, היא היתה מהיצורים העדינים והשבריריים שחיו אי פעם על הכדור הזה.

מדובר בחיית אולפנים אמיתית: רובצת שעות על שעות בפוף שלה בפינה או על השטיח, זוקרת זוג אוזניים מחודדות ומקשיבה לצלילים מוזרים שבוקעים מזוג מוניטורים. היא לא הבחינה בין אנלוג ודיגיטל, ולא עניינו אותה בכלל סוגים שונים של קומפרסורים או סינתזה חיסורית. היא היתה שם כי אני הייתי שם וזה כל מה שהיה חשוב לה.

כשהחלטנו אני ושמוליק להשתמש בליסה כזמרת ראשית בקטע שמוקדש רק לה, ההשראה היתה הבלוז המיתולוגי של פינק פלויד מהסרט Live In Pompeii והאלבום Meddle, דיוויד גילמור עם המפוחית וריצ'רד רייט מחזיק מיקרופון לכלבה הלבנה היפה. אלא שליסה לא היתה בלוזיסטית מבטן ומלידה. לליסה היה קול גבוה וצווחני, כזה שגם מיקרופון מנורות לא יצליח לחמם. וגם צייתנות ושיתוף פעולה לא היו הצד החזק שלה. איך מקליטים את ליסה?

בהתחלה סגרנו אותה בתוך ה-Vocal Booth הקטן שהיה אז באולפן שלי והקלטנו את התוצאה: יללות היסטריות שחורכות את הטוויטרים, וגם המון שאריות ספוג מגורדות על הרצפה. לפני שעצרו אותנו צער בעלי חיים וכמו מפיקים מוזיקליים טובים, עלינו על שיטה יעילה יותר להוציא מליסה את המיטב: הקלטנו את הצלצול של הפעמון בדלת. ואז בכל פעם שהשמענו את ההקלטה ליסה היתה פורצת בסט נביחות מרהיב ואיכותי שיכלנו להקליט בקלות עם קונדנסר פתוח בחדר.

ותוך כדי יצרנו פסיכדליה מוזרה, כמה פריטות של גיטרה 12 חדשה (וגרועה) שהגיעה זה עתה מ-Ebay והרבה רעשים שגרמו לנו להיות מרוצים. זאת היתה הזדמנות להיות שוב ילדים, לפתוח אפקטים מוגזמים ולהגיד על כמעט כל דבר: "וואללה, מעניין איך זה ישמע ברוורס".

קצת צורם לאוזן, הזמרת יללנית והנגנים מחלטרים, אבל זאת התוצאה:

לפני כמה ימים ליסה מתה באופן פתאומי. ההקלטה שלה לא תיכנס להיסטוריה כמו זו של פינק פלויד בפומפיי, אבל היא תישאר תמיד זיכרון מתוק שמביא אותה קרוב אלי ברגעים של געגוע. כלבה אהובה ונפש קרובה, היי שלום ליסי שלי

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

2 תגובות

  1. איזה פוסט והקלטה מרגשים לכבודה של היצורית האהובה הזו!

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*