המוסיקה של אמיר רומנו

אלבום מוזיקה אלקטרונית של Kundara!

באלבום הבכורה שלו נשמע אמיר רומנו כמו כוח עולה חדש בסצינה האלקטרונית הישראלית.  האלבום The Delborian Cort שהוקלט באולפן ביתי הוא אלבום אלקטרוני מצוין המתאפיין במקוריות, במקצבים מסחררים, שימוש חכם ומעניין בסינטיסייזרים ואפקטים הרבה צחוקים והנאת יצירה- טירוף אלקטרוני במיטבו!

קודם כל, מה זה Kundara ומה זה הפרצוף המוזר על העטיפה?
אין לי מושג. והפרצוף המוזר נוצר שהייתי בכתה ט. צילמתי את הרגל שלי באיזור הברך, ערכתי קצת את הצבעים, שכפלתי את הברך בהפוך כדי ליצור ראש עגול. את העיניים והאף חיפשתי בגוגל. הפה הוא שלי, אחרי קצת עריכות.

איך נכנסת לעולם היצירה וכמה זמן ארכה העבודה על הדיסק?האלבום - מוזיקה אלקטרונית
למדתי מוסיקה שהייתי בכתה א', במשך חצי שנה. למדתי אורגנית ואז נאלצתי לעזוב עם ידע בסיסי על תווים, והכרה של 2 אקורדים… את היצירה שלי התחלתי מגיל 14, היום אני בן 21 ובמהלך כל השנים האלה תמיד גיבשתי כמה שירים וקראתי לתיקיה album. זה היה סוג של תקווה של אולי יום אחד יבוא לייבל חזק, ויגיד לי "שמע, ת'תותח, בוא תחתום, רק שלח לי תקטעים". זה לא קרה. ההחלטה על האלבום הזה מבחינת סיגנון ורעיוניות באה לי לפני כשנתיים. לפני שנתיים הייתי יוצר דאב וצ'יל אווט שפונגלי, והחלטתי שהגיע הזמן לעשות חומר מקורי, חומר מגניב ואפילו טיפה הומוריסטי. הקטע dark blue הוא משנת 2004,  hmm ו 8pm in the morning  הם קטעים ישנים יותר, גם מ 2004. ההרכב השתנה המון פעמים, שירים באו ונכנסו בכל חודש עד שלבסוף החלטתי שחלאס. אין לייבל,  אני אתקדם לבד ובסוף זה יהיה אפילו יותר טוב. אני אמכור את הדיסק במחיר מצחיק, בפורמט mp3 (אנשים היום מתבאסים לקנות דיסק כי הם צריכים להמיר אותו ל mp3) והכל יהיה יפה. פתחתי את הפוטושופ, עיצבתי אתר, כתבתי בו טקסטים שיחברו את האנשים למוסיקה והנה הוא יצא ומתחילים לקנות.

מי אלה "Tzatroff" ואביחי ומה תפקידם באלבום?
זיו ציטרין (צטרוף), חבר שלי מהתיכון. ב 2004, זיו הגיע אלי, והיתה לי סקיצה של קצב, באס, ומין פתיח מוזר עם כינורות ופסנתר. אמרתי לו בוא נקליט על הסקיצה, ונראה מה יצא. האטתי את הטמפו ואמרתי לו, תתחיל לחרבש מילים. מידי פעם אמרתי לו מה להגיד והוא היה חוזר אחרי זה, ואם תשמע את האקפלה, תוכל לשמוע אותי לוחש לו :). אותו קטע נקרא היום Dark Blue, וזה הקטע שייסד את רעיון הג'יבריש וחוסר המשמעות. זה הכניס מין הומור לקטע שהפך אותו לחביב, והפזמון "לה לה לה" בכלל הפך את הקטע לקליט. ראינו בקטע הזה מודל ומשהו שצריך לאמץ הלאה. וזה מה שביסס את האלבום למין אלבום חסר משמעות לחלוטין עם המון משמעות.

את אביחי עיני, הכרתי בבסיס שלי בדרום בגדוד תצפיות. את קובי אשכנזי אגב, הכרתי גם באותו בסיס, זה הבחור שקריין לי את האינטרו והקליט איתי שיר מגניב שלא התאים לאלבום. יום אחד הבאתי לאביחי לשמוע שיר שלי בבסיס, זה היה 8pm in the morning, עוד לא היתה עליו שירה, את השירה הקלטנו ממש לפני חודשיים.  אביחי אהב את הסגנון, והחלטנו שצריך לעשות שיר ביחד. ראיתי בו גיטריסט מוכשר מעבר ל"נגן קומזיצים". יש לו גם את החוש והדימיון המוסיקלי להלחין. אביחי כתב את המילים לשיר the sorcerer's man. זה נראה כמו הקטע הכי פחות ג'יברישי באלבום, אבל דחפנו לשם מילים כאלה ציוריות, שזה הפך לפארודיה על שירי פנטזיה. "תן לי לרכוב על הדג הזה, הכן את הכלי המועדף על הוד מלכותו, זה הזמן ליישם את משאלתי, שקט, הוא דורש דממה ששש!" זה הפזמון (באנגלית זה נשמע טוב). בכל השירים שלי דאגתי לא לעבור את גבול הטמטום, כי זה כל כך קל, וכשאתה על הקצה זה עושה את היצירה חזקה מאוד ומצחיקה מאוד. השיר הוקלט רק ב  4.2008 (שנה וחצי אחרי שנכתבו המילים). הבית השני של השירה הוקלט בספטמבר 2008 כחלק מהדחיפות שלי לסיים את האלבום.

עוד שיר שאביחי הקליט זה My Defow בו הוא מנגן ושר. חוץ מזה, אני אביחי וזיו בנינו הופעה עם עיבוד קצת שונה, כדי להכניס גיטרה לכל קטע וליצור משהו יותר במתי.

אמנים ודיסקים שהשפיעו על היצירה שלך?
אולי זה ישמע לך מוזר, אבל כאמן אני ממש בור במוסיקה. כל החברים שלי מכירים יותר להקות ממני. בידע על להקות וקלאסיקות אני חלק מפשוטי העם. אני לא אוהב פינק פלויד, או ביטלס. את ההשראה שלי אני לוקח מכל מקום, מMTV, ממוסיקת רוק (incubus, system, muse ) מוסיקה אלקטרונית (Infected, Squarepusher, J.Viewz, Aphex twin, Amon Tobin, Fatboy Slim) אבל הכל גמיש, יש להקות שאני לא אוהב ואפילו שונא, אבל קטע אחד יכול להתחבר אלי ולהשפיע עלי. אולי תשובה מאכזבת, אבל זה אני. עצלן לחקור מוסיקה שמסופק מזו של עצמו.

התחום של סינטזה ועיצוב סאונד ייחודי מאד בולט בתקליט. באיזה מכשירים אתה משתמש? סינטיסייזרים/סמפלרים/אפקטים
מממ, טוב, סינטזה. תאמת אין לי שום סינטיסייזר חיצוני, הציוד שאני עובד איתו זה מוניטורים (ADAM A7), מחשב טוב, כרטיס קול טוב (Pulsar 2), מיקסר ומיקרופון (AKG C1000S). לכן כל הסינטזה שלי מתבצעת בעולם התוכנה, דרך פלאגינים (VST) וקיובייס כמארחת.

עולם הVST הוא בעייתי, בסינטים לפחות, כי המון סינטים מובילים נשמעים רע. אני לא יודע מה גורם לזה, אבל האוזניים שלי לא בוחרות כל סינט יקר שכולם קונים. אני עובד עם Komplexer שנותן לי את האוסילטורים הכי טובים ששמעתי ב VST וזה מה שעושה לי את הבאסים משוגעים. 65% מהסינטים שלי הם סינטוז שלי מ0- מה לעשות שלפעמים הפריסטים מתאימים בול ורק צריך לשחק איתם טיפה…  מודה.

אני מת על Massive של native instruments. שלדעתי עם הליין סינטים החדש שלהם עלו בדרגה אחת למעלה. באסים אני לא נוהג לעשות איתו, כי אולי השן מסור שיוצא מהאוסילטור שלו משחרר המון הרמוניות גבוהות, אבל ההרמוניות הנמוכות מאכזבות וזה בא לידי ביטוי שמנסים לעשות באס, ואז צריך להפעיל קומבינות. הוא גם קצת בעייתי שהפאזה שלו לא מתאפסת, אלה רק כשמדליקים את האוסילטור. מה שגרם לי לבאס שמשתנה כל פעם שאני פותח את הפרוייקט, אבל עזוב את זה. כל הצלילים המצחיקים הגמדיים יצאו מהמאסיב, השתמשתי הרבה בפונקציית ה formant שלו והמודולציות האדירות שאפשר לעשות עם ה-LFO המתקדם שלהם (מצב performance). כל כך נוח וכל כך שונה. חבל לי שאין FM בסינט הזה. לפעמים אני משתמש ב FM8 אבל תמיד אני מוצא את עצמי מחפש פריסטים מוכנים. לחשוב על סאונד מוזר ולייצר אותו בסינט הזה זה כמו למלא חישגד ולזכות ב 100 שקל.

בליין האפקטים אני נוהג להשתמש הרבה בring modulator (של קיובייס), בביט קראשר כמובן וסטפ פילטר (של קיובייס). גם ב  PSP nitro – כלי חזק. אולי חלק יתפלאו כמה יצירתי אפשר ליהיות עם Guitar rig 3. שרשרת אפקטים מודולארית, שאני לא מבין למה הדביקו לה את השם guitar… כולה הוסיפו כמה מדמי מגברים. הסמפלר שלי זה כמובן Kontakt. מי יכול עליו? בזאת הדרך אמליץ על waves לכל אדם שמחפש ברק במיקס שלו.

הקטע Kunatro מלווה בצליל מוזר שנשמע כמו ברווז, מה זה?
אני קורא לזה Hand Trumpet. בערך בכתה י', השתעממתי בשיעורים בכיתה, ולמדתי להוציא צליל נפיחה מהאצבעות שלי. לאט לאט פיתחתי את זה והצלחתי להוציא מזה מלודיות, לאט לאט יותר ויותר מורכבות, ופחות מזייפות. היום אני ברמה שאני יכול לקרוא לזה כלי נגינה. הרחבה על זה אפשר למצוא כאן. רק אציין שאין שום אפקטים, חוץ מבפתיחה של הקטע, בו שמתי על הצליל אפקט Talkbox.

אנחנו חולקים אותה חיבה ל-LO FI. יש דרך מיוחדת שאתה נוהג להרוס את הצלילים שלך? Crusher אהוב?
איזה שאלה כיפית. Decimort הוא הביט קראשר האהוב עלי, הוא דיי חדש אז עד היום השתמשתי בזה של קיובייס, שהוא גם מצויין, אבל מספק את הסחורה שהוא אמור מבחינה מתמטית ולא צובע את הצליל. על התופים שלי אני אוהב לשים את Ohmicide. הכלי הזה עושה לתופים שלי סאדו. אם תשמע את Leslie בלי ההומיסייד אתה לא תאמין שאלה הדגימות. השתמשתי בו גם ב Feltic Light ובעוד כמה קטעים. חלק מהקטעים מקבלים גם את ה deTube או איך שלא קוראים לזה של קיובייס, הוא חביב. גם הquadraFuzz של קיובייס חזק, אבל הוא חריף מידי לסיגנון שלי. לפעמים אני פשוט מעביר את הסינטים לערוצי אוודיו ואז מרסק אותם ידנית, חותך אותם ברמת הסמפל, מבצע שכפולים וכו'.

הסאונד בהתחלה של השיר Hmmm . מאין הוא בא?
חחח, באותה תקופה עבדתי עם כרטיס קול onboard. הצליל שאתה שומע זה הצליל שאני הייתי שומע אם הייתי מגביר את המוניטורים עד הסוף (במצב ששום דבר לא מתנגן כמובן). החלטתי לדגום את זה, אז הקלטתי את ה wav out של הכרטיס קול וזרקתי אותו לקיובייס. אין שום אפקט על הצליל הזה והבליפים האלה טבעיים לחלוטין!

איך אתה בונה את מקצבי התופים בקטעים שלך?
תכנות התופים זה התרפיה שלי. אני יכול להעיד שזה הצד החזק שלי, לפחות יותר מהצד המלודי. זה כל כך כיף, שזה אף פעם לא נמאס. תכנות תופים ובחירת הדגימות זה חלק גדול ממה שיקבע את סגנון השיר שלך ואת התנועה שלו (גרוב). יש לי ספריות גדולות של one shots (דגימות בודדות, לא לופים, לופים זה לעצלנים) אז או שאני מתלבש על קיט, או חלק מקיט, או שאני מרכיב לי קיט של דגימות כי חשוב מאוד להתאים את התופים אחד לשני. את התכנות אני עושה בערוצי Audio, כך שלכל סמפל ערוץ משלו, וכל התופים בתיקיה (ערוץ תיקיה). אם יש המון דגימות אז אני שם תיקיה גם להיהטים או לשייקרים וכו'. בצורה הזאת כל דגימה יכולה לעבור טיפול אישי ומסור. את כל התופים אני מנתב לערוץ group ובו אני בד"כ שם לימיטר. PSP Vintage Warmer 2. החיתוכים, התקיעות, הברייקם, נעשו עם הכלים של קיובייס בצורה ידנית מה שהופך את תכנות התופים לפעולה כמו ציור. באמת. אני משווה את תכנות התופים לציור. הצבעים שתבחר לציור הם כמו הסמפלים שירכיבו את המקצב.

איזה אפקטים אפשר לשמוע באלבום שלך על השירה?
חוץ מקומפרסיה ואקולייזר, אני נוהג להשתמש במלודיין (melodyne) בשביל השגעונות על ה formant. זה הפלאגאין שמבצע את זה הכי טוב, החיסרון היחידי, שהוא אגב גם היתרון, הוא שצריך לסרוק את הwav לפני שמבצעים מיניפולציות. הוא גם מתקן זיופים מצוין, וגם אפשר להשתגע איתו. השתמשתי בו גם על חיות, כלים ביזארים (יש איזה קטע ב around the basement עם הכלי הזה של הקרנבל, יצא קצת פסיכי בשילוב עם המלודיין). בקיצור, לא אוטוטיון, ולא waves ultravoice, רק מלודיין!

איך ישמע הדיסק הבא שלך?
עד עכשיו עם האלבום הזה ניסיתי לייצר סגנון שהוא גם אלקטרוני והזוי, וגם שיתאים לאדם ממוצע שאני פוגש בקיוסק. אם זה יעבוד, אז יהיה לי מותר להשתגע יותר. ואם אני אשתגע יותר, האלבום הבא ישמע משוגע. 🙂

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*