מגזין אולפן ביתי / תלמד: מדריכים ליצירת מוזיקה באולפן ביתי / איך יוצרים מוזיקה טובה? 8 טיפים לא טכניים ליוצרים באולפן הביתי
יצירת מוזיקה טובה

איך יוצרים מוזיקה טובה? 8 טיפים לא טכניים ליוצרים באולפן הביתי

יצירה של מוזיקה היא לא עניין טכני. אין שום מתכון שמישהו יכול ללמד אתכם, ואין שום דרך סלולה ללכת בה. ידע טכני ושליטה ברזי הסאונד וההקלטה הם הכרחיים אבל הם לא העיקר. אנחנו לא כאן בשביל לעשות Crossfade מושלם… ולפעמים המוזיקה מושלמת רק כשיש את הזיוף הקטן… אני לא אהיה טכני במאמר הזה. הגיע הזמן להתעסק בדברים החשובים:

אנחנו כאן כדי ליצור קסם, לא פחות. כדי לגעת באמת נסתרת שאין לנו דרך אחרת להגיע אליה, כדי להתרגש ממשהו אמיתי ולקוות שגם אחרים יתרגשו. אנחנו עושים מוזיקה כדי לברוא עולמות חדשים ולנוע בתוכם. רק שבדרך לשם יש מכשולים.

ומסתבר שלרוב מה שמכשיל אותנו הוא לא מה שאין לנו אלא מה שיש לנו: מחשב, מסך, פלאגינים, עכבר. ככה עושים היום מוזיקה. או שלא?

הנה שמונה טיפים שישפרו את איכות החיים, הסאונד והמוזיקה שאתם עושים באולפן שלכם:

1. תקשיבו להרבה מוזיקה על המוניטורים שלכם!

כדי לעשות מוזיקה טובה אתם צריכים להקשיב להרבה מוזיקה טובה. מוסיקאי רחב אופקים אשר מכיר ומתמצא בהרבה ז'אנרים וסגנונות יפיק בדרך כלל תוצאות טובות ומעניינות יותר. אל תקשיבו רק לסגנון המוזיקה שאתם יוצרים, תיפתחו למגוון רחב ככל האפשר של סגנונות. למוזיקה הכי מעודכנת, וגם למקורות הישנים. תקשיבו לקלאסיקות מכל הסגנונות המוסיקליים ותנסו להבין ולהרגיש למה הם כאלה גדולים. תקשיבו לפינק פלויד, לבואי, לדילן, וגם לSkrilex ל-Boards Of Canada ולביורק. תנו אוזן למטאליקה ובלאק סבאת', ותקנחו ב-Aphex Twin ו-Underworld. תקשיבו על המוניטורים האולפניים שלכם, בפורמט מאיכות גבוהה (Wav או FLAC ולא MP3) כדי שתוכלו לדעת ולהכיר איך נשמעת מוזיקה טובה באמת באולפן שלכם.

2. תמצאו את הנפש התאומה שלכם!

היום אנחנו יכולים לעשות הכל לבד. להקליט, לנגן, לשיר, למקסס. וזה מרגיש מאד בודד לפעמים… מוזיקה צריכה את ההפרייה ההדדית שמתרחשת כשאנשים נפגשים. אני פונה במיוחד ליוצרי מוזיקה אלקטרונית שביננו (אשר ידועים כאנשים מתבודדים): תמצאו לכם את הבנאדם (או האנשים) שמרימים אתכם למעלה. כשתמצאו זה יהיה הדבר הכי טוב שקרה למוזיקה שלכם.

3. תכבו את המסך!

השבוע נשרף לי המסך. זה לא כל כך נעים לראות מסך שרוף, אבל להסתכל על העמדה שלי בלי המסך מונח במרכז העניינים גרם לי לפנטז על אולפן כמו שהיה לי פעם בימי ה-Four Track והטייפ העליזים, אם רק היה אפשר לוותר על הסחת הדעת המרצדת הזו… העיניים הם החוש הדומיננטי שלנו, ואין לנו דרך לשנות את זה. כשאני משמיע לאנשים מוזיקה בקיובייס, כולם ללא יוצא מהכלל (וכולל אותי כמובן) עוקבים בתשומת לב ובאדיקות רבה אחרי הסמן שמתקדם לו הלאה אל הלא נודע . מרתק ממש. וכשאנחנו מסתכלים אנחנו פחות מקשיבים. מוזיקה לא עושים עם העיניים, אז תהפכו את זה להרגל: כשאתם רוצים להקשיב למוזיקה שלכם באמת, תכבו את המסך. מדהים איך שזה עובד.

אולפן ביתי ללא מסך

ילדים חביבים, האם תוכלו לגלות מה (לא) חסר בתמונה? האולפן שלי  בלי מסך

4. תוותרו על העכבר! (ותעבדו עם קונטרולרים)

העכבר הוא כנראה אמצעי השליטה הגרוע ביותר בכל מה שקשור ליצירת מוזיקה. תפחיתו את השימוש בעכבר על ידי שליטה בכל קיצורי המקלדת החשובים וכך תייעלו בהרבה ותאיצו את קצב העבודה שלכם. אבל חשוב לא פחות, תשתמשו בקונטרולרים' בנובים ובפיידרים של מקלדת השליטה שלכם לצורך ביצוע אוטומציות. בנוסף אני ממליץ מאד גם על פיידר ממונע בסגנון ה-Faderport לצורך ביצוע אוטומציות עם Feel אמיתי (מדהים לסטרינגס ולריידים על שירות). קונטרולר ווליום שנשלט על ידי הרגל, פדים לתופים או Breath Controller כולם כלי עבודה נהדרים שיוסיפו רגש ותנועה אמיתיים למוזיקה שלכם.

5. תוציאו כבר את הסלולרי מהאולפן!

כשאתם נמצאים באולפן שלכם ויוצרים מוזיקה תהיו מחוייבים לגמרי – תנו כבוד, זמן ומרחב לעצמכם ולמוזיקה שאתם יוצרים. אתם לא חייבים להיות זמינים כל הזמן. המוזיקה שלכם זקוקה לכל כולכם. ואין דבר רע יותר מטייק מושלם שנקטע עם זמזום מעצבן. קצת שקט שיהיה פה!

6. תציירו פחות, תנגנו יותר!

תשתמשו בקלידים לצורך בניית מקצבי תופים ותפקידים מוזיקליים, ואת יכולות הציור שלכם תשמרו במידת האפשר למקומות מתאימים יותר. נכון שבז'אנרים אלקטרוניים מסויימים ישנו שימוש רב יותר בציור ובעבודה שלא בזמן אמת ועדיין אנחנו צריכים לזכור שמוזיקה היא אומנות ה-Real Time. אז תציירו פחות, תנגנו יותר. זה יעשה למוזיקה שלכם טוב.

7. כשעושים מוזיקה צריכים להנות!

כן, זה נשמע מובן מאליו, אבל זה לא. יצירת מוזיקה היא גם עבודה סיזיפית וקשה שמורכבת מתשומת לב לאינסוף פרטים קטנים, משמיעה חוזרת ונשנית של אותן שמונה תיבות מוסיקליות, של עייפות ותסכול. אז לא תמיד ולא כל הזמן, אבל כשעושים מוזיקה צריך להתרגש. להיות מופתעים. להנות! יצירה שכל כולה עבודה קשה ללא רגעי אושר והתעלות סביר להניח שתהיה משעממת ודלה. תעשו מוסיקה שמעניינת ומרגשת אתכם, תנו לשערות הסומרות על היד לקבוע אם מה שאתם עושים הוא טוב או לא.

8. תאהבו את הציוד שלכם!

הציוד איתו אנחנו עובדים באולפן הוא לא רק אוסף של עזרים טכניים. אלה כלי עבודה, אבל יש בהם נשמה. תבחרו ציוד שמדליק אתכם. תבחרו מוניטורים שמזיזים אתכם. אתם אוהבים אדום? תדאגו שזה יהיה הצבע של הגיטרה שלכם. נשמע טיפשי ולא רציונלי אבל הי, This is Love! זאת גם הסיבה שפלאגינים לעולם לא יחליפו את הדבר האמיתי, מי יכול לאהוב תוכנה? (ואת זה אומר בנאדם שבונה פלאגינים למחייתו). אם אתם עושים מוזיקה אלקטרונית קנו סינתיסייזר ברזלי אחד לפחות שישב לצדכם באולפן.

מוזיקה לא עושים עם העיניים ולא עם העכבר. מוזיקה עושים עם הלב, האוזניים, הידיים, הבטן, ולפעמים (סליחה בנות) עם הביצים. מוזיקה לא עושים עם המחשב, מוזיקה עושים אנשים אמיתיים שמנגנים בכלי נגינה אמיתיים.

רגעים של יצירה נוחתים עלינו, אנחנו לא יכולים לגרום להם לבוא. רק לאפשר להם להגיע. בשביל זה צריך לפנות זמן, לרכוש ידע, לקנות ציוד. לנגן ולכתוב, להקליט, לעשות, להתנסות, להיות קשובים ולחכות. זה קורה תמיד ברגע הנכון, באה מוסיקה.

photo credit: dancollins via photopin cc

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

4 תגובות

  1. נעם , תעשה לי שיר …

  2. מאמר מעולה!
    ציינת פה את המרכיבים העיקריים והנקודות החשובות ביותר!
    למתקדמים ומתחילים כאחד.
    זה ככ נכון להפסיק לצייר ולהתחיל לנגן.השילוב בין כלים לבין תיכנות ואפקטורה הוא מדהים אם עושים את החיבור הזה בצורה נכונה ומרגשת.
    שא ברכה והצלחה!

  3. מאמר טוב ומקיף הרבה תחומים. הייתי מוסיף טיפ קטן להקלטה איכותית – נסו לחבר את כל השקעים הנמצאים בחדר לשקע אחד (עם מפצל וכ׳ו) – זה מונע רעשים בהקלטה ובדכ זה הגורם להם מהניסיון שלי.
    שוב תודה.
    דוד,
    http://mlshop.co.il/

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*