מגזין אולפן ביתי / סאונד / הקלטה באולפן ביתי: 6 טיפים שישפרו את הסאונד בהקלטות שלכם!
הקלטות איכותיות באולפן ביתי

הקלטה באולפן ביתי: 6 טיפים שישפרו את הסאונד בהקלטות שלכם!

סביבת האולפן הביתי מציבה לנו מספר אתגרים ייחודיים בכל הנוגע להקלטת מיקרופון. הנה כמה נקודות חשובות שמתן תשומת לב אליהן תאפשר לנו לשפר את סאונד ההקלטה באולפן הביתי שלנו באופן משמעותי:

1. טפלו באקוסטיקה של החדר

הטיפול האקוסטי הוא אולי התחום הזנוח ביותר באולפנים הביתיים שאני נתקל בהם. לפני שמשקיעים במיקרופון קונדנסר איכותי, כדאי להשקיע באקוסטיקה אולפנית מינימלית שתאפשר לנו הקשבה נעימה, סאונד חדר טוב, וכמובן הקלטות מיקרופון איכותיות יותר. אל תשכחו: החדר נכנס לכם עמוק להקלטה. טפלו בו!

2. השתמשו במסך אקוסטימסך אקוסטי פינתי

לא לכולם יש את האמצעים להתקנת אקוסטיקה באולפן. כמו כן אקוסטיקה בסיסית של אולפן ביתי ממוצע עלולה (בהקשר לחדר ספיציפי) לא להספיק להקלטת מיקרופון סבירה. כאן נכנסים המסכים האקוסטיים נכנסים כפיתרון. מסכים אקוסטיים אלה מספקים סאונד יבש יותר ע"י 'הסתרת' ההדהוד של החדר מהמיקרופון, וביטול החזרים שמגיעים מצידו האחורי של המיקרופון וכך מסייעים להקלטה איכותית יותר בחללים לא אופטימליים. במידה שהחדר שלכם נשמע טוב הייתי מוותר על המסך שגורם פעמים רבות (בהתאם חאיכותו) ובליעת יתר של תדרים גבוהים וסאונד עמום, כמו גם לתופעת Comb Filtering במידה והחומר ממנו הוא עשוי לא סופג במידה מספקת.

3. שקט שיהיה כאן!

בהקלטת מיקרופון קונדנסר כל רעש ורחש שנשמע בתוך סביבת האולפן שלכם יכנס להקלטה. אם כמו ברוב האולפנים הביתיים, חלל ההקלטה והקונטרול רום שלכם הם חלל אחד, יש להקפיד על מחשב שקט, לכבות את המזגן בזמן ההקלטה, ולשלוח את הכלב של השכנים לסופשבוע במלון כלבים איכותי כשאתם מתכננים סשן הקלטות. באותו הקשר, תדאגו שהכסא עליו יושב הגיטריסט לא חורק, ושהזמרת לא מגזימה עם הרקיעות ברגליים.

4. שימו לב למיקום המיקרופון בחדר

למקום בו מוצב המיקרופון בזמן ההקלטה חשיבות רבה בתוצאה הסופית של ההקלטה. תמצאו את הנקודה בה המיקרופון נשמע הכי טוב באוזניכם ושם תקליטו. בתור כלל אצבע התרחקו מקירות, חלונות, מראות ושאר אביזרים רפלקטיביים. אלא אם כן אתם באמת אוהבים סאונד מתכתי של comb filtering. לאחר כמה הקלטות בחדר אתם תתחילו להכיר אותו ואת הנקודות האסטרטגיות שלו.

5. הקליטו עם מיקרופון דינמימיקרופונים דינמיים לאולפן ביתי

מהסיבות המפורטות בסעיפים 1-4, בסביבת אולפן ביתי הקלטה במיקרופון דינמי איכותי עשויה פעמים רבות להיות עדיפה על הקלטה בעזרת מיקרופון קונדנסר (גם במיקרים שבהם קונדנסר הוא בדרך כלל בחירה טבעית, כמו שירה נשית או גיטרה אקוסטית). בעוד שבהקלטת קונדנסר החדר ורעשי הרקע נכנסים חזק לתמונת ההקלטה, מיקרופון דינמי יכול לספק לנו אופציה לעבוד בחדרים פחות מטופלים אקוסטית ומעט רועשים יותר. Shure SM58 (גם בגירסת הבטא המשופרת שלו) לשירות ו-Shure SM57 לכלים ומגברים הם כמובן נקודת פתיחה טובה ולא ישארו ללא עבודה בשום אולפן, אבל אם אנחנו רוצים תחליף איכותי לקונדנסרים בהקלטות שירה, דינמיים מהקצה העליון כמו Shure SM8, Electro Voice RE20 וגם Senheiser MD421 הם מיקרופונים מעולים שיכולים להפוך את ההקלטה באולפן הביתי שלנו לנוצצת ממש… אם יש לנו את הפרהאמפ הנכון.

6. שדרגו את הפרהאמפ

לפרהאמפ השפעה מהותית על הסאונד של ההקלטה שלכם, .ופרהאמפ איכותי ישדרג משמעותית את הסאונד של המיקרופון שלכם. ואם הלכתם על עצה 5, והחלתטם על מיקרופון דינמי בתור מיקרופון ראשי באולפן הביתי שלכם, לפרהאמפ חשיבות רבה אפילו עוד יותר. מיקרופון דינמי דורש הגברה רבה בהרבה מאשר מיקרופון קונדנסר, מה שמכניס את הפרהאמפ עוד יותר עמוק לתמונה. שידרוג פרהאמפ הוא החלטה טובה גם אם יש לכם כבר כמה מיקרופונים, משום שברכישה אחת תשדרגו את כל המיקרופונים שברשותכם באופן משמעותי.

ואחרי שיישמתם את כל מה שיש ליישם, ישנם כמובן הדברים החשובים ביותר, שלפעמים במרדף אחר הסאונד המושלם אנחנו שוכחים: תכוונו את הכלים שלכם, תשתו תה עם דבש לפני הקלטות שירה ותדאגו שאתם תמיד מקליטים כלים וזמרים שאתם אוהבים איך שהם נשמעים.

ועכשיו- שקט, מקליטים!

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

2 תגובות

  1. היי נועם
    בסעיף 6, הכוונה היא לפראמפ קונבנציונלי- קופסה פיסית בלבד או שגם שימוש בפלאגין איכותי של פראמפ עושה את העבודה?
    תודה רבה

    • הכוונה היא לפראמפ אמיתי כמובן. אין פלאגין שיכול להחליף את הפעולה שמבצע פרהאמפ: הגברה של סיגנל במדיום האנאלוגי לפני שהוא מגיע אל הממירים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*