מגזין אולפן ביתי / סאונד / אוזניות אולפן: המדריך המלא לבחירת אוזניות לאולפן ביתי
אוזניות מקצועיות לאולפן

אוזניות אולפן: המדריך המלא לבחירת אוזניות לאולפן ביתי

אוזניות אולפן הן רכיב חיוני בכל אולפן ככלי נוסף לניטור וכן בעת ביצוע הקלטות. אז איזה אוזניות אתה צריך באולפן שלך?

אוזניות אולפן ומוניטורים אולפניים: ההבדלים

ניתן לחשוב שאוזניות אולפניות איכותיות צריכות להיות שוות או טובות יותר ממוניטורים אולפניים בתחום ניטור סאונד והקשבה, אולי מלבד ייצור בסים עמוקים ונוכחים. הרי שלא כמו מוניטורים אולפניים, אוזניות אינן תלויות באקוסטיקה של החדר שבו הם נמצאים (מה שיכול היה להוות חיסכון משמעותי על טיפול אקוסטי בחדר) – אז למה אם כך אוזניות אינן כלי הניטור המרכזי בעת הפקת מוסיקה ומיקסוס?

הסיבה היא שאוזניות מתנהגות בצורה שונה מרמקולים בכמה תחומים מרכזיים. רוב המוזיקה ממוקססת על מנת להיות מושמעת בראש וראשונה ברמקולים, והסתמכות על אוזניות אולפן בלבד עשויה להביא למיקס שיישמע לא טוב על רמקולים. אלה הסיבות:

עיוות המרחב הסיראופוני:אוזניות אולפן

כאשר אנו מקשיבים למיקס סטיראו במוניטורים אולפניים (או רמקולים), המוניטורים נמצאים פיזית מולנו ומנגנון השמיעה הטבעי שלנו מתייחס לסאונד כנמצא לפנינו. עם אוזניות אולפן משום שמקור הצליל נמצא בתוך (או לצד) האוזן והראש, אין שום מידע חזית-גב אמיתי ותמונת הסטראו שנוצרת הינה מעוותת.

הבדל נוסף בין מוניטורים ואוזניות אולפן: כשאתה מקשיב לסאונד סטריאופוני שבוקע ממוניטורים אולפניים, חלק מהצליל מהרמקול השמאלי נשמע גם באוזן ימין, ולהיפך. לעומת זאת, אוזניות אולפן מספקות לך רמה גבוהה מאוד של הפרדה בין הערוץ השמאלי והערוץ הימני, וכך נוצרת תמונת סטראו מלאכותית, מוגזמת, אך גם מפורטת מאד. מאפיין זה יכול לשמש אותנו בעת בדיקת מיקומם של צלילים שונים בתמונת הסטריאו הכוללת. יחד עם זאת צריך להיות לנו ברור שכאשר נקשיב למיקס על רמקולים או מוניטורים אולפניים נקבל תמונת סטיראו צרה יותר ומפורטת פחות. באופן זה ניתן להשתמש באוזניות כ'זכוכית מגדלת' לסטראו שלנו.

תפיסת עוצמה לא אחידה של תדרים נמוכים:

בעיה חמורה נוספת בשימוש באוזניות אולפן בתור כלי לניטור היא שאנשים שונים יתפסו עוצמת בס שונה בעת הקשבה באוזניות. גורמים כמו המרחק בין הדיאפרגמה של האוזניות ואוזנו של המאזין יגרמו לשוני ברמת הבס הנתפסת. גם האופן שבו האוזניות סוגרות ואוטמות את האוזן ישחקו תפקיד בצביעת הסאונד. כך לדוגמא, כשנצמיד את האוזניות אל האוזן נקבל בסים חזקים יותר. הדבר מהווה כמובן בעיה משמעותית בסביבה אולפנית שבה אנו רוצים בניטור כמה שיותר מדוייק ומאוזן וכמה שפחות מוטה.

אזהרה! שימוש לא נכון באוזניות עלול לפגוע באוזניים שלך! בתור יוצרים ואנשי סאונד האוזניים שלנו הן כלי העבודה החשוב ביותר שלנו. בעת שימוש באוזניות מומלץ לשמור על עוצמת שמע נמוכה ועל הפסקות תכופות בעבודה. על מנת לשמור על אוזן רעננה מומלץ להעדיף אוזניות אולפן פתוחות ולהשתדל כמה שפחות להשתמש באוזניות תוך-אוזניות, גם מחות לאולפן. תשמרו על האוזניים ושלא תדעו טינטון!

אוזניות פתוחות מול אוזניות סגורות:

אוזניות אולפן פתוחות (או חצי פתוחות) מסוגלות להתמודד במידה מסויימת עם בעיית הבסים המתוארת למעלה. אוזניות אולפן אלה הן בעלות מבנה אקוסטי פתוח שמאפשר סאונד יותר ניטרלי ופחות 'צבוע' מאשר באוזניות סגורות. אוזניות אלה גם מרגישות קלות יותר על האוזן וניתן לעבוד איתן זמן ממושך יותר. למטרת ניטור באולפן וכרפרנס נוסף למוניטורים אולפניים אוזניות אולפן פתוחות הן לטעמי האוזניות המומלצות שיספקו את התוצאות הטובות ביותר.

יחד עם זאת החיסרון המשמעותי של אוזניות אולפניות פתוחות הוא שהן אינן מבודדות את המשתמש מרעשים מבחוץ , והן דולפות. כלומר בעת הקלטה הסאונד הבוקע מהאוזניות יגיע למיקרופונים המקליטים – מה שעשוי להוות בעיה משמעותית.

אוזניות לאולפן ביתי: איזה אוזניות למה וכמה?

בסביבה של אולפן ביתי אנו נאלצים להשתמש לא מעט באוזניות, גם כאשר זה לא אופטימלי. כשבא לנו לנגן בלילה בלי לעשות רעש לשכנים, כשאין לנו תקציב למוניטורים מספיק טובים, וכשהחברה ישנה בדיוק כשיש לנו מוזה – אוזניות אולפן טובות יכולות להיות החבר הכי טוב שלנו. בהתאם למתואר למעלה, אם מתאפשר לכם כדאי שיהיו באולפן הביתי שלכם אוזניות אולפן פתוחות לניטור ואוזניות סגורות לביצוע הקלטות ללא דליפות.

אם צריך לבחור זוג אחד משני סוגי האוזניות, הייתי בוחר בפתוחות, תוך מתן תשומת לב לנטייתן לדלוף בעת הקלטה. אלמנט נוסף שצריך לקחת בחשבון לפני שבוחרים אוזניות אולפן הוא כמה נוח הן יושבות על האוזן. מכיוון שאנו זקוקים לעיתים לעבודה ממושכת עם אוזניות, רצוי שיהיו נוחות ו'קלות' על האוזן ככל הניתן. אך הבחירה בין אוזניות אולפן פתוחות וסגורות הן גם עניין של טעם ונוחות ואופי העבודה שלך.

אוזניות אולפן מומלצות: שמות ומחירים

AKG K240 אוזניות אולפניות AKG אוזניות אולפן חצי פתוחות. כנראה האוזניות האולפניות הפופלריות ביותר. למי שרוצה ללכת על בטוח ובמחיר יחסית זול. 650 שקל
AKG K702 akg-k702 אוזניות אולפן חצי פתוחות. לחובבי AKG זהו דגם הדגל שלהם. מפורטות, טבעיות ונאמנות למקור. 2000 שקל
Audio Technica ATH M50X אוזניות אודיו טכניקה אוזניות סגורות, פופולריות מאד. בסים עמוקים וסאונד נעים ומפורט. 750 שקל
Sennheiser
HD28
Sennheiser HD280 אוזניות אולפן אוזניות אולפניות סגורות. בידוד טוב, יחסית נוחות לאוזניות סגורות. מעולות כאוזניות הקלטה. 1000 שקל
Sony MD7509 אוזניות אולפן מקצועיות סוני לדעתי אוזניות האולפן הסגורות הטובות ביותר. להקלטה, הקשבה ומיקסוס. שילוב של בידוד וסאונד צלול ואיכותי. 1600 שקל
Beyer DT770 אוזניות אולפן Beyer אוזניות אולפניות סגורות מצויינות – מומלצות הן למיקסים בתור אוזניות רפרנס ובתור אוזניות הקלטה שלא ידלפו. 950 שקל
Superlux HD68  אוזניות אולפניות סופרלוקס אוזניות אולפן חצי פתוחות. סאונד סביר במחיר זול במיוחד. פתרון חביב לתפרנים שזקוקים לאוזניות אולפניות. 300 שקל

 

* מחירי האוזניות המוצגים הם מחירים משוערים בלבד. לפרטים מלאים פנו לחנויות הרלוונטיות!

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

29 תגובות

  1. היי,
    קודם כל תודה על כל המדריכים הענייניים. מאד עוזר.

    אשמח לשמוע דעתך על דגם האזניות SONY MD7506. הם זולים משמעותית מהדגם 7509.
    (http://www.j-sale.co.il/Product.aspx?ProductID=2916)

    תודה,
    רועי

  2. אני יודע שהסיכוי שתהיה לי תשובה ממך הוא מאוד קטן אבל אני בכל זאת אני ינסה
    יש גם שנקרא akg 240 mkii והוא כנראה המחליף ל240 הישן
    האם אתה מכיר אותו?שמעת ביקורת עליו?
    התקציב שלי הוא עד 500 שקל והוא נכנס יופי בתקציב(EBAY, AMAZON)
    משתמש בקיוביס ליצירת טראנס, עד היום היה Superlux 669 שנשברו.

    • שמעתי את ה-MKII ובלי לערוך השוואה מדוקדקת הם לא רחוקים מה-AKG K240 ובטווח מחירים הזה אני חושב שזו בחירה טובה. עוד אופציה טובה שהייתי בוחן בערך באותו מחיר תהיה Audio Technica ATHM50. הן Closed Back ויותר מבודדות, אם אתה מעדיף את הכיוון של אוזניות סגורות.

  3. מה דעתך על האוזניות akg k271 mkii?

  4. והן יכולות לשמש כמוניטורים? (k271 mkii)

  5. הי. תודה על כל המדריכים המפורטים.
    מה דעתך אגב על Samson SR850 ? הבנתי שיש כאלה שממליצים עליהן יותר מה- AKG K240 …

  6. שלום.

    קודם כל תודה על המאמר , זה עוזר מאוד.
    יש לי מיקרופון דינאמי shure sm7b , רציתי לדעת אם אוזניות פתוחות (שרשמת שבהן יש דליפה למיקרופון), יהוו לי בעיה בעת ההקלטה, או שמכיוון שיש לי מיקרופון דינאמי לא תהיה לי בעיה איתן?
    אני מעוניין באוזניות k240 שהם חצי פתוחות .
    אשמח לעצה ממך אם תהיה לי בעיה של דליפה עם האוזניות האלה בזמן הקלטת מיקרופון דינאמי.

    תודה רבה,
    אופיר

  7. היי נעם ,אני יוצר מוזיקת האוס ויש לי חדר לא מטופל אקוסטי כי אין לי כסף להרשות לעצמי בשביל זה
    האם בשביל לקבל מיקסים יותר טובים עדיף לי לעבוד עם אוזניות אולפניות ? או שלמוניטורים אין תחליף ?
    התקציב גם די נמוך (1000) מה שמקנה לי אפשרות להביא רק מוניטורים כמו הTANNOY 402 אוBX5

  8. בסופו של דבר אוזניות הן לא תחליף למוניטורים בגלל עיוותי הסאונד המובנים שמובאים בכתבה זו. בנוסף עבודה אינטנסיבית עם אוזניות פוגעת בשמיעה. ממ"ד זו בעיה בפני עצמה. גם אם אתה בוחר באוזניות, תעבוד בעוצמה נמוכה ותתכוונן למוניטורים (יד שניה לא יקרים מידי) בהקדם האפשרי. זה העולם האמיתי בו כן צריך להתמודד עם בעיות אקוסטיקה וכו' אך אין לזה תחליף

  9. היי נועם!
    אני טס לאוסטרליה והולך ליצור מוזיקה מהקלטות שונות שהקליט בדרכים, אני משתמש בAbletone Live ואני צריך המלצה על אוזניות שילוו אותי לאורך הדרך, התקציב שלי הוא בין 1000-1500 שקל , על מה היית ממליץ ספציפית? תודה;)

    • אם אתה רוצה בידוד מרעשי סביבה ולא להטריד את היושבים לידך בטיסה, הייתי בוחר באוזניות סגורות. כל אוזניות סגורות מהרשימה יעשו עבודה טובה

  10. הי נועם מדריך מעולה ומובן רציתי לשאול אני מנגן בחדר בפנמיה ורוצה לעשות אימונים האם הAKG K240 יספקו או שהסאונד יזלוג וזה יפריע, וגם רוב העיסוק שלי הוא בנגינה לבד האם זה משנה אם אני קונה וזניות מוניטור או לא? תודה…

  11. אז יש לך המלצה חיובית כל שהיא? לגבי אוזניות סגורות או אוזניות שהם לא של אולפן?( אני מנגן באורגן עם מקצבים )

  12. מה אתה אומר על הדגם ATH-M40FS ביחס

    ATH M30X

  13. היי,
    מה אתה ממליץ כטוב ביותר מבחינתך לאוזניות פתוחות לעבודת מיקס ?
    תודה

  14. אז קודם כל, אם אני מבין נכון, למעשה כל דגם של אוזניות סגורות שהיצרן שלו מפרסם על כך שהן אוזניות רפרנס או מאוזנות – ככל שזה נוגע לתדרים הנמוכים זה בעצם שקר?

    ואם אני מנסה לחשוב על מה שכתבת בהיגיון, אז בתור בסיסט, אם אני מחפש אוזניות לא רק לאולפן אלא גם לנגינה – כדי שהנמוכים לא יהרסו את האוזניות, כדאי לי להעדיף בגדול סגורות, כי עם הפתוחות אני בעצם אקבל בס מאוזן ומאופק שאולי לא יספק אותי ויגרום לי להגביר ולהרוס אותן?

    ויותר באופן כללי, האם בכלל יש סכנה של עודף נמוכים שיכול להרוס אוזניות בנגינה עם בס? ואם כן, האם יש פרמטרים שאני צריך לחפש לפיהם אוזניות כדי להימנע מזה? או דגם ספציפי שלדעתך יהיה יותר מותאם לבס?

    תודה

    • אני חושב שבמקרה של אוזניות, האוזניים יהרסו לפני כן. לנגינת גיטרה בס אישית הייתי בודק את ה- Audio Technica ATH m50 שהן אוזניות סגורות מצויינות עם דגש בתגרים הנמוכים. גם לא יקרות מידי.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*