מגזין אולפן ביתי / סאונד / 6 טווחי תדרים שאתם חייבים להכיר
אקולייזר

6 טווחי תדרים שאתם חייבים להכיר

עבור מי שמתעסק בסאונד אין צורך לציין כמה חיוני זה לזהות טווחי תדרים שונים רק משמיעה

ברור שניתן להשתמש בפלאגינים של Spectrum Analyzer וזה יכול מאד לעזור, עם זאת הדבר גובה זמן ולא ממש מומלץ להסתמך עליהם בצורה משמעותית שכן אחרי הכל ברור שעדיף לפתח את השמיעה שלנו כך שעם הזמן נגלה כי אנו שומעים סאונד טוב יותר ממה שאנו רואים סאונד – טוב משמע אוזניים ממראה עיניים במקרה הזה

המטרה היא לסגל יכולת בה ניתן להקשיב למיקס, לזהות את הבעיות בו, להגיב בהתאם ולתקן אותן. דבר שיקרה רק כאשר ניתן לזהות מהם התדרים הבעייתים במיקס. האם המיקס בוצי ? צורם ? אילו שינויים נבצע באיקולייזר שלנו כדי לתקן

עניינים שכאלה ?

הדרך בה נהיה מסוגלים לזהות טווחים בצורה מדויקת יותר באמצעות השמיעה תלויה בכמות המיקסים שנעשה וגם דרך פעילויות אודיו-קוגנטיביות אחרות למשל SoundGym. זוהי סביבת לימוד ופיתוח אשר בה תוכלו לאמן את השמיעה באמצעות סדרות אימונים (כמו חדר כושר) אשר נוצרו כדי לחדד את אוזניכם

מהו תדר ?

השיעור של שינוי לחץ מחזורי נקרא תדר. תדר נמדד עפ״י כמות מחזורים לשנייה. היחידה של מחזור אחד לשנייה נקראת הרץ (Hz). בני האדם יכולים לשמוע צלילים בטווח בין 17Hz – 20000Hz

הרי לפניכם החלוקה ל-6 טווחי תדרים שאתם חייבים להכיר

סאב-בס Sub Bass

30-60Hz

תחום הנמצא בטווח בין 16-60 הרץ. בדרך כלל מאופיין כפחות שמיע ויותר מורגש, תלוי מערכת הגברה ושדה השמיעה של המאזין תדרים אלה מייצגים את תחושת הכוח כאשר נשמעים בתדירות נמוכה יחסית. תדרים אלו מורגשים באיזור החזה, הבטן והרגליים בהנחה שאלה קרובים יותר לאדמה, מכאן שהגזמה בעצמתם במיקס תיתן תחושת *בוציות.

בס Bass

60-250Hz

תחום הנמצא בטווח בין 60-250 הרץ. מכיל את כל היסודות מהם מורכב הקצב, כך ששינוי היחס בין תדרים אלו משנה את הבלנס בין הבס לקצב אשר קובע את כמות אחוזי השומן ובא לידי ביטוי בכמה יהיה המיקס רחב / שמן או צר / רזה.

אמצע תחתון Low-Mid

250-2000Hz

תחום הנמצא בטווח בין 250-2000 הרץ. מכיל את תחום ההרמוניות הנמוכות אשר קיימות ברוב כלי הנגינה ויכול להפיק תצורת צליל דומה לזו הבוקעת מטלפון.

אמצע עליון High-Mid

2-4kHz

תחום הנמצא בטווח בין 2-4 קילוהרץ.

מדגיש את איכות הצלילים הנובעים מקולות המופקים מתנועות שפתיים – ביניהם העיצורים ב׳, ו׳, מ׳. ממסך את הצלילים הדומיננטיים שקיימים בזיהוי דיבור כאשר יהיו חזקים מדי.

עלול לגרום לעייפות בשמיעה אם חזק מדי ביחס לשאר התדרים, ב-3 קילוהרץ בפרט. הנמכה באיזור ה-3 קילוהרץ של כלי רקע ומעט חידוד של הקולות, ידגיש את הקולות מבלי להפחית את עצמת הכלי במיקס מה שבאופן אחר היה גורם לתחושת בליעה של הקולות.

גבוהים – נוכחות High Presence

4-6kHz

תחום הנמצא בטווח בין 4-6 קילוהרץ

אחראי על הבהירות של כלים וקולות. יוצר תחושה של קירבה או ריחוק למאזין ע״י הגברה או הנמכה בהתאמה.

גבוהים – בהירות High- Brightness

6-16kHz

תחום הנמצא בטווח בין 6-16 קילוהרץ

שולט בבהירות ובזוהר של הצלילים. הדגשה מוגזמת יכולה ליצור רישרושים בקולות למיניהם.

טווח

תיאור

 תוצאה

16-60 הרץ

סאב בס

מעין תחושת כוח

יותר מורגש, פחות שמיע

יותר מדי יגרום למוסיקה להישמע בוצית

60-250 הרץ

בס

מכיל את היסודות של הקצב

יוצר מוסיקה שמנה או רזה

יותר מדי יגרום למוסיקה להישמע boomy

250-2000 הרץ

אמצע נמוך

מכיל את ההרמוניות הנמוכות שקיימות ברוב כלי הנגינה

דגש על 500-1000 הרץ נישמע כמו טלפון

1-2 קילוהרץ נישמע מתכתי

2-4 קילוהרץ

אמצע גבוה

מכיל צלילים של זיהוי דיבור כגון ב׳, ו׳, מ׳

יותר מדי יגרום לעייפות

4-6  קילוהרץ

נוכחות

אחראי על הבהירות

גורם לתחושת קירוב/ ריחוק במוזיקה

6-16 קילוהרץ

ברק וזוהר

אחראי על הבהירות, ברק וזוהר

יותר מדי יגרום לרשרושים

 

זיהוי טווחי התדרים חשוב ומשתלם, כדי להבין את התמונה הגדולה יש ללמוד מהם האלמנטים שמרכיבים אותה ושמהם התמונה נבנית. ככל שנבין כיצד עובד מנגנון השמיעה שלנו נלמד לייצר תמונה רחבה ועמוקה ולמקסס באופן חופשי ומדויק יותר.

SoundGym מציגה מגוון של משחקי סאונד מהנים שמאמנים אותך לפתח יכולת הקשבה בתחומי סאונד שונים כגון זיהוי תדרים, מיקום מרחבי, זיהוי הפרשי עוצמה ועוד. כל משחק מתמקד בתחום מסויים ובכל יום מוצג בפני המשתמש אימון אישי המורכב מכמה משחקים שמספקים חוויית לימוד מקיפה וממוקדת.

מאפשר לך לעקוב אחרי ההתקדמות שלך, להשוות את התוצאות שלך עם משתמשים אחרים, להתחרות בחברים ולזכות במדליות ובפרסים. כיף אמיתי לכל מוזיקאי יוצר, או חובב סאונד.

פתחו חשבון SoundGym בחינם

 

אודות ברק רוזן

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*