מגזין אולפן ביתי / סאונד / הקלטת תופים באולפן הביתי: איך, כמה ולמה?
הקלטת תופים באולפן ביתי

הקלטת תופים באולפן הביתי: איך, כמה ולמה?

הקלטת תופים כיום, בעידן האלקטרוני והממוחשב לעיתים נתפסת כמעמסה תקציבית, נפשית ובזבוז זמן משווע.

הרי, למה לנו להקליט מערכת בינונית כשאנחנו יכולים להשיג דגימות של תופים שהוקלטו באולפני Abby Road עם כל הקונדנסרים והדינמיים היקרים והמוכרים לנו מתצוגות הראווה בחנויות ובתערוכות?

התשובה? בגוף השאלה.


אז למה פשוט לא להשתמש בדגימות?

נכון, הסנר נשמע טוב. נכון, הבייס-דראם נשמע להיט ושוב נכון, המצילות נקיות ולא חתוכות. דבר אחד מרכזי מאוד חסר במשוואה החלומית הזו: דינמיקה.

דינמיקה היא ההתנהגות של הכלי (מערכת התופים) ביחס לנגן והחדר, כלומר: מתופף מנגן שונה בכל פעם. כל מכה היא שונה לגמרי, וכל טייק יישמע אחרת לגמרי מקודמו. החדר מגיב בהתאם לנגינת המתופף, מצב הרוח שלו והאנרגיה שהוא נמצא בה. כן, זה נשמע כמו שיעור יוגה, אבל זו המציאות.

כשאנו משתמשים בדגימות, לא משנה באיזו איכות ובאיזה עומק דגמו את הכלי, לעולם לא נוכל לחקות דינמיקה ואנרגיה של מתופף אמיתי. אגב, אין לכם סיבה להביא מתופף אמיתי שינגן על הדגימות. זה יישמע אותו הדבר כמו שאתם תנגנו. מנסיון.

 

אז איך מתחילים? לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן

שמח שהצלחתי לשכנע אתכם שדגימות זה לא הדבר האמיתי.

דבר ראשון- מערכת תופים צריכה מקום. לא גדול מדי (אולם הספורט העירוני) ולא קטן מדי (השירותים בדירה של החבר בפלורנטין).

לפני שאתם מכניסים את התופים לאולפן, תכננו את המיקום האידאלי שלהם בחדר. כזה שתוכלו לזוז בו וכזה שתוכלו להציב מיקרופונים בנוחות. במידה וצריך שינוי ארגוני באולפן, בדקו האם זה מתאים לכם ואם הוא הפיך.

 

הכינו ציוד מתאים

לפני שמקליטים יש כמה דברים שכדאי לבדוק שיש לנו:

  • כרטיס קול מתאים- במידה ואין לכם כרטיס קול עם מספיק כניסות, השאילו או שכרו כרטיס עם מספר הכניסות הרלוונטי.
  • כבלי מיקרופון ארוכים/בינוניים- בדקו שיש לכם מספיק כבלים ובאורך המתאים לגמישות מלאה בחדר.
  • בדקו עם אילו סוגי מיקרופונים אתם רוצים להקליט (דינמיים, קונדנסרים) וכמה.
  • עמדת טכנאי נגישה- וודאו שהטכנאי יושב בנוח ונגיש לטיפול בתקלות ולקשר רצוף עם המתופף. במידה ואין הפרדה בין חדר ההקלטה לחדר הבקרה, וודאו שהטכנאי יושב עם אזניות האוטמות בצורה טובה את האזניים מפני רעשים חיצוניים על-מנת שיכול לזהות בעיות בהקלטה.
  • וודאו שלכל מי שבחדר יש אזניות או נמצא במרחק סביר מהמתופף, על מנת ששמיעתם לא תיפגע.
  • וודאו שיש Talkback, במידה ורלוונטי.

 

התקציב

אולפנים ביתיים מטבעם משדרים תקציבים נמוכים. כמובן שיש יוצאים מן הכלל, אך בואו נישאר בכלל בינתיים.

תכננו את התקציב לכל מה שצריך להקלטה: כרטיס קול, מיקרופונים, כבלים, טכנאי, עוזר טכנאי ואיש מצב-רוח. כן.

 

עד עכשיו דיברנו על תכנון. בואו נגיע לתכלס.

כל הדרכים המפורטות בהמשך הכתבה הן המלצות בלבד המבוססות על נסיון בשטח.

 

סידור המערכת

דבר ראשון, לפני שאנו מתחילים למקם את המיקרופונים ולרשת את החדר, בקשו מהמתופף לסדר את המערכת בדיוק איך שנוח לו ואיך שיתאים לו לסשן.

בקשו ממנו להוציא כל חלק מיותר שלא ינגן עליו.

עדיף שסידור המערכת יישאר קבוע ולא ישתנה במהלך הסשן.

כדי לוודא שסידור המערכת נוח למתופף, בקשו ממנו לנגן את הקטע האהוב עליו/טייק התופים של השיר המיועד להקלטה.

 

כיוון המערכת

חשוב מאוד לדאוג לכיוון המערכת כדי שהיא תשמע הומוגנית ומאוזנת. רצוי לכוון את המערכת לפי תו הבסיס של השיר, לדוגמה: אם השיר בסולם C, רצוי לכוון את הסנר לתו "דו". אם השיר ב-A, רצוי לכוון לתו "לה", וכן הלאה.

רוב המתופפים יודעים לכוון את המערכת. במידה ולא, בקשו מהמתופף מפתח תופים ומתחו/שחררו את העורות בהתאם לצורך.

השתמשו ב-Tuner וכך תחסכו זמן ובלאגן.

 

הצבת המיקרופונים

יש מגוון רחב של שיטות להצבת המיקרופונים על מערכת תופים-כולן בהתאם לתכונות המיקרופון שבחרנו להשתמש בו. באולפנים ביתיים, עקב המקום המצומצם, ישנה אפשרות להשתמש במיקרופוני "קליפס" הנתפסים על התוף. כיוון שלא יצא לי לשמוע אותם ולהחליט, אני לא יכול לתת המלצה על איכותם.

מחירם של הדגמים האיכותיים בסוג זה של מיקרופונים מאוד גבוה בדרך כלל, ולכן פחות מתאים לאולפנים ביתיים. אלה שמורים בעיקר להופעות גרנדיוזיות ולאולפנים בעלי תקציב מנופח.

 

כאן נכנס עוד יתרון של האולפן הביתי- התקציב.

כפי שכתבתי מקודם, להרבה אולפנים ביתיים יש תקציב מאוד נמוך, אם בכלל. "חיסרון" זה מאפשר לנו לגייס את מירב המשאבים הקיימים שלנו למען תוצאה איכותית וטובה ככל האפשר.

אז איך עושים את זה?

 

אף אחד לא אמר שכדי להשיג הקלטת תופים טובה צריך עשרה מיקרופונים. ממש לא.

נסו לשים שלושה מיקרופונים בסך-הכל: מיקרופון לבייס דראם, מיקרופון לסנר ול- OverHead.

בזמן שהמתופף מנגן לו להנאתו, הקשיבו לסיגנל הנכנס. על מנת למקד את הסאונד יותר לפי מה שאתם מתכננים, נסו לשחק עם מיקום ה- OH והקשיבו לתוצאות השונות.

אוברהדס

 

חשוב למקם נכון את המיקרופון על-מנת שלא יפריע למתופף מצד אחד, אך יקלוט כל ניואנס מצד שני..

במידה ויש לכם מיקרופונים נוספים, מקמו אותם באיזור הטמטמים והפלור.

הקלטת תופים

 

במידה ויש לכם די הרבה מקום, או מקום מאוד מיוחד, שווה לנסות לשים מיקרופון "חדר" ולראות האם שיפרנו את הסאונד.

 

אם בכל זאת השגתם עשרה מיקרופונים וצפונה, אתם מוזמנים לשים מיקרופון על כל פיפס במערכת, כולל זוג OH וזוג בייס-דראם ולקבל סאונד ענק ומפוצץ(במידה וסידרתם את כל בעיות הפאזה שנוצרו…).

 

מיקרופונים מומלצים

אז אילו מיקרופונים מומלצים לאיזה כלי?

אז ככה:

לבייס דראם-

  • AKG D12
  • EV re20
  • Sennheiser e 901
  • Telefunken M82

לסנר:

  • Shure SM57/SM 57 Beta
  • Sennheiser e 905
  • Sennheiser MD 421
  • Beyerdynamic TG D35d

 

למצילות ו- OH:

  • AKG C1000
  • Neumann TL 103/102
  • Rode NT5(Matched Pair)
  • Rode NT1000
  • Oktava MK 012-01 MSP2 Matched Pair

עוד המלצות למיקרופונים תוכלו למצוא בכתבה על מיקרופון לאולפן או מיקרופונים זולים לאולפן

 

לסיכום ולעניין

הקלטת תופים באולפן הביתי היא לא עניין של מה בכך. זהו עסק רציני, לעיתים מורכב ומסובך.

הפתרון הקל כיום הוא לפנות לספריית דגימות כלשהיא, בין אם חינמית או יקרה, ו"להוריד" טייק תופים נקי, מאוזן יחסית וקל לעריכה. אל תפלו בפח הזה. אל תוותרו על דינמיקה ורגש בטייק התופים שלכם. ההבדל הוא בין שיר אמיתי ומרגש, לבין חיקוי- לעיתים מצויין, אבל עדיין חיקוי.

חפשו את ההזדמנויות להקליט תופים חיים למוסיקה שלכם. הן בכל פינה ונגישות מתמיד. במידה והאולפן שלכם אינו מאפשר זאת, תמיד אפשר לשכור חדר מתאים בשביל הקלטת תופים איכותית. הכל עניין של תקציב והעדפות בהשקעה.

המון בהצלחה, וקדימה לאולפן!

 

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

2 תגובות

  1. היי אורן
    הזכרת בפוסט שנוצרות בעיות פאזה בשימוש במיקרופונים רבים. האם הדרך היחידה לפתור בעיות אלו היא על ידי הפיכת הפאזה, או שישנן דרכים נוספות לטפל בעניין?
    תודה

    • היי עמרי,
      ישנה כמובן את הדרך היסודית יותר וה"ארוכה" יותר שהיא להשוות פיזית בין המיקרופונים ולהזיזם בהתאם לפאזות ולהיפוכן.
      הדרך הטובה לעשות זאת היא להסתובב עם אזניות בזמן שהמתופף מנגן ולהזיז את המיקרופונים לכיוונים שונים.
      ברגע שהמיקום הוא אידאלי, אתה תשמע.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*