מגזין אולפן ביתי / סאונד / איך תעשה שימוש יצירתי בדיליי (Delay) במיקס שלך?
שימוש בדיליי במיקס

איך תעשה שימוש יצירתי בדיליי (Delay) במיקס שלך?

לצד איקיו, ריברב וקומפרסיה, דיליי (Delay) הוא אחד מאבני הפינה בערכת הכלים של המפיק המוסיקלי. תמצא את עצמך משתמש באפקט זה בדרך זו או אחרת ברוב המיקסים שלך, ופעמים רבות הוא יהיה בשימוש על ערוצים רבים ושונים במיקס אחד. כאן נדון בדרכים שונות ויצירתיות שבהן אפשר לשלב את הדיליי במיקסים שלך, ונפרט כמה דרכים שבהן תוכל להשתמש בו ככלי לביטוי יצירתיות.

לעשות מקום ל-Delay במיקס

'Us and Them' מה-'Dark side of the moon' של פינק פלויד מביא לנו את אחד השימושים הידועים ביותר של דיליי בהיסטוריה של המוסיקה.  אפשר לשמוע את הדיליי בערך מ 1:40:

מה שמבריק כאן הוא לא רק השימוש בדיליי, אלא גם העובדה שהלהקה ממש מפנה עבורו מקום בשיר כדי שיהיה ניתן לשמוע את השירה עם אפקט הדיליי באופן צלול וברור.  אם אתה רוצה לשלב דיליי במוסיקה שלך, כדאי לך לחשוב איך תוכל להשאיר עבורו מקום במיקס.

להיות יצירתי עם Buses ואוטומציות על דיליי

לעיתים זה רעיון טוב להרכיב את הדיליי על ערוץ אוקסילרי (Send Effect) מאשר להשתמש בו כאפקט מובנה (Insert Effect). לטכניקה זו יש יתרונות רבים, במיוחד כשזה מגיע לאוטומציה. הקשיבו שוב לטראק של פינק פלויד. תוכלו להבחין שניתן לשמוע את הדיליי רק בין הפרייזים של השירה. ברור שכאשר מיקססו את האלבום הזה עוצמת הדיליי הופחתה ידנית. אך בימים אלו יש לנו אוטומציות שמקלות עלינו את העבודה. אם רמת הדיליי שלך גבוהה מדי הוא עשוי לערפל את הקול של הסולן ולהוביל לתוצאות די מבולגנות. נסה לשמור על רמת דיליי נמוכה עד שקיים מרווח בשירה, שבו תוכל להעלות את רמת הדיליי מבלי להסתכן ביצירת אי בהירות במילים.

יש עוד מגוון טריקים שתוכל לנסות כשהדיליי שלך מורכב על האוקסילרי. נסה להוסיף קצת דיסטורשן לסיגנל המושהה, להעביר אותו דרך פילטרים שונים. על ידי עיצוב כזה של הסאונד של הדיליי תוכל להשיג בקלות תוצאות מעניינות מאד. למעשה זה היה הרעיון הבסיסי מאחורי Echo Trip פלאגין הדיליי שלנו שמאפשר הפרדה בין הטיימינג של הדיליי לצבע של הדיליי, עם אינספור אופציות לעיצוב הסאונד של ההחזרים.

עוד טריק מעולה שניתן לממש עם כל כלי, ובמיוחד עם סינטיסייזרים, הוא להשתמש בדיליי באס להפקת סאונד גדול ורחב יותר. צודד את הסינטיסייזר שלך (או כל ערוץ אודיו) לצד אחד ושלח אותו לבאס שמצודד לצד הנגדי.  קבע דיליי ב-100% Wet עם זמן השהייה מאוד קצר על הבאס, ואולי גם בצע גם מעט איקיו על הערוץ, כך שקל יהיה יותר להבדיל בין הסאונדים בשני הצדדים. אתה עשוי לגלות שיש לך סינטסייזר עם סאונד גדול בהרבה. הטריק הזה יכול גם לייצר עבורך גם סאונד סנייר נחמד בסגנון שנות השמונים.

Dub Feedback Loops

אחד הז'אנרים המשתמשים הרבה בדיליי הוא הדאב (Dub).  זה יחסית פשוט ליצור Feedback Loop במוסיקת דאב וניתן להשתמש בו להוספת מרקמים מרתקים למיקס שלך. הנחת היסוד היא שתיצור ערוץ דיליי שמוזן חזרה לעצמו (ניתן להשתמש גם באפקט Delay עם ערך פידבק גבוה מאד), כך שנוצרת טקסטורה קולית תמידית. לאחר מכן תוכל להוציא ולהכניס את הטקסטורה הזו לתוך ומחוץ למיקס כפי שנראה לך מתאים.  חלוצי הדאב הג'מאיקני המקורי עשו זאת לייב, על ידי שימוש בקונסולת המיקס עצמה ככלי נגינה.  צפה במפיק הדאב "הסאיינטיסט" מבצע מיקס שכזה כאן:

כדי ליצור לופ לפידבאק עליך קודם כל להחליט לאיזה ערוץ אודיו תרצה לשלוח את לדיליי – עלינו להזין סאונד כלשהו לדיליי כדי לאתחל את לולאת הפידבק.  ברגע שבחרת את הערוץ, צור שליחה מערוץ האודיו שלך ל-ערוץ האוקסילרי (Aux) עם פינג-פונג דיליי ולימיטר.  לאחר מכן עליך ליצור סנד מהאוקסילארי טראק הזה חזרה לעצמו – כך אנו מייצרים את הלופ לפידבאק שלנו.  הפלאג-אין של הדיליי יכול להיות מכוון בכל צורה שתרצה,  פחות או יותר, אך יש לוודא שהוא מכוונן ל-100% Wet.  אולי כדאי להתחיל כשהוא מכוון לקצב טריולות, וכשחלק מהתדרים הנמוכים מוסרים – אלה הגדרות די נפוצות לדאב (ויתאימו גם לסיגנונות אחרים). חשוב לשים גם לימיטר, מכיוון ש-Feedback Loop יכול להתגבר לווליומים שפוגעים ברמקולים אם מתירים לו להתפתח ללא השגחת מבוגר.  כוון את הסף של הלימיטר למינוס 1db, על מנת למנוע מהלופ ללהתגבר מעבר לכך.

כשכל זה מוכן, אתה יכול להתחיל לשחק.  נגן את הסאונד שלך, ולרגע הגבר את הסנד בערוץ האודיו שלך, לפני שתנמיך אותו שוב.  פעולה זו תשלח פיסה קטנה מהסאונד שלך לערוץ הדיליי, שמיד יתחיל להזין את האודיו חזרה לעצמו.  הגבר את באוקסילארי של הדיליי שלך כדי להגביר את עוצמת הלופ של הפידבאק, והנמך אותו שוב כדי לאפשר לו לדעוך. אפשר ליצור סאונדים מאוד מעניינים בדרך זו, וכמובן שתוכל להוסיף עוד אפקטים לערוץ כדי לקחת את המניפולציות קוליות עוד יותר רחוק.

שינוי ה-Pitch של ההדהודים

אחת התכונות המעניינות של הרבה דיליים דיגיטאליים היא שהפיץ' של ההדהוד משתנה עם שינוי התדר של הדיליי. זהו חיקוי של האפקט שנוצר כשהיו משתמשים בדיליי קלאסי מבוסס טייפ. כאשר היו משתמשים בטייפ דיליי ניתן היה לגרום לאפקט שינוי Pitch כאשר היו משנים את זמן הדיליי Delay Time בזמן אמת (תופעה דומה לתופעת דופלר). במהרה תכונה זו נוצלה ככלי יצירתי, ולכן דיליים דיגיטאליים רבים שומרים על האופציה הזו כדי שמפיקים יוכלו להמשיך ולהשתעשע איתה.  זוהי בהחלט דרך מעולה 'לנגן' עם הדיליי שלך ולהוסיף סאונד מעניין למיקס שלך, וזה יכול להיות אפקטיבי מאוד בשימוש בשיתוף עם הפידבק לופ, כפי שתואר קודם.

שימוש בטריולות (Triplet) ובמקצב במנוקד (Dot)

פעמים רבות כדאי לנסות ולהשתמש במקום בתזמון הסטנדרטי של רבעים ושמיניות, במקצב טרייולות ובעיקר במקצב מנוקד. מה שהפך לכמעט סטנדרט במוסיקה אלקטרונית הוא מקצב 1/8 dot על Hi Hats, מה שמגלגל את ה-Hi Hats באופן שמוסיף תנופה ועניין. שימוש בתזמונים אלה יאפשר להחזרים לא ליפול על תפקידים קיימים, אלה להוסיף אלמנט ריתמי חדש ומעניין לפרוייקט שלך.

וכמובן שתוכל להוסיף עוד אפקטים לערוץ כדי לקחת את המניפולציות קוליות עוד יותר רחוק.

Ducked Delay: סייד צ'יין על ערוץ הדיליי

כאשר רוצים סאונד דיליי גדול שלא יכסה על התפקיד הראשי (בעיקר על תפקידי שירה או Lead), ניתן להשתמש בקומפרסור על ערוץ הדיליי, כאשר מה שנותן לו את הטריגר (בשירשור צידי – Side Chain) לפעול הוא שליחה מערוץ השירה/הLead עצנו. כך כאשר יש שירה הדיליי יקומפרס יוחלש ויבלע במיקס, וכאשר אין שירה הוא יצוף למעלה.

כך נשיג סאונד גדול ומאסיבי, וטקסטורת סאונד ייחודית כאשר הסיגנל עצמו אינו מוסתר על ידי ההחזרים.

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*