מגזין אולפן ביתי / קיובייס / קיובייס – סודות מן המרתף
cubase-x

קיובייס – סודות מן המרתף

כולנו מכירים את ה-DAW שלנו. חלקנו יותר טוב, וחלקנו עדיין לומד.

עדיין, לא משנה כמה טוב נכיר את המערכת שלנו, תמיד יהיו פיצ'רים ותכונות שאנחנו לא מכירים.

ככל שמספרי הגרסאות עולים, כך כמות הפונקציות עולה. בינינו, אין חברה שמתמחה יותר בהעלאת גרסאות מסטיינברג.

בכתבה זו אפרט כמה "סודות" וטריקים ב-Cubase שאולי לא הכרתם.

אז נתחיל.

 

שליטה על ה- Velocity של כל התווים המסומנים

כשעובדים עם MIDI, השימוש ב- Velocity הינו הכרחי כדי ליצור תחושה "חיה" יותר של הכלי המנוגן, בטח ובטח כשמדובר באמולציה של כלי חי כמו פסנתר, תופים, גיטרה, כינורות ועוד. אם אנו בוחרים לערוך את ה- Velocity של התווים אחד אחד דרך המחשב, אזי שהטיפול ב- Velocity יהיה הרבה יותר מורכב ויגזול זמן רב.

כדי להזיז עניינים מהר יותר, אפשר פשוט לסמן את התווים הרצויים, ללחוץ Ctrl+Shift (או Cmd+Shift כשמדובר במקינטוש), ובו זמנית לגרור על התווים עצמם, ובכך להוריד את ה- Velocity במקביל.

 

העלאה והורדה של אוקטבות

הנה דרך מהירה מאוד להעלות או להוריד אוקטבות של תווי המידי שלכם: פשוט בחרו את התווים שברצונכם לשנות, לחצו על Shift+חץ למעלה או למטה והתווים יעלו או ירדו בהתאמה.

שימו לב- פונקציה זו פועלת גם ב- Project View(החלון הראשי) וגם ב- Editor View.

 

ייצוא טקסט

כן, Cubase יודעת לעשות גם את זה.notepad

חלק מאפשרויות הייצוא של Cubase כוללות בנוסף ל- Audio, MIDI ו- OMF, גם אינפורמציה על Temp Track וגם טקסט. הטקסט שCubase יכולה לייצא הוא הטקסט הרשום ב- Notepad בצד שמאל של הערוץ.

כאן נמצא את האופציה לבחירת ייצוא הטקסט

 

ארגז הכלים בגדלים שונים

מכירים את זה שאתם לוחצים לחצן ימני ונפתח לכם ארגז הכלים בשורה אחת? לעיתים זה נוח, ולעיתים זה סתם מעצבן, בעיקר כשיש המון אינפורמציה ויזואלית.

ישנה שיטה פשוטה מאוד לשינוי הגודל:

לחצו לחצן ימני כדי לפתוח את ארגז הכלים. לאחר מכן, לחצו לחיצה ארוכה על Ctrl עד שהסמן עובר צד ומחליף את צורתו. עדיין לא לעזוב את מקש ה- Ctrl. לאחר מכן, פשוט הזיזו את העכבר עד לגודל הרצוי של ארגז הכלים.

מצאתם את הגודל האידאלי? אפשר לשחרר.

 

תיאום צבעים

ישנן כל כך הרבה דרכים להתאים אישית את Cubase.

הפעם, הטריק הוא בקשר לצבעים בהגדרות התכנה.

כל חלק בתכנה הינו בר שינוי מבחינת הצבע שלו. הפרויקט, הסרגלים, הערוצים, האיבנטים, בקיצור- הכל.

לבחור את הצבע אתם בטח כבר יודעים, אך לחיצה על הלחצן הימני באיזור בחירת הצבע תספק עוד אופציות כמו Copy Color, Paste Color ואפילו Reset במידה והלכתם לאיבוד בצבעים.

 

ערימות של Inserts

סטיינברג שיפרו ועדיין משפרים את התכנה כל הזמן, אך דבר אחד הם עדיין לא מתקנים- כמות ה- Inserts בערוץ.

אמנם זה אמור להספיק גם להפקות המורכבות ביותר והמתוחכמות ביותר, אך אל לנו להרגיש מוגבלים רק בגלל שסטיינברג לא רוצים להוסיף עוד Insert Slots.

נוכל פשוט לפתוח ערוץ Group, לחווט את הערוץ הספציפי אליו וכך נפתחים לנו עוד 8 Slots שנוכל להעמיס עליהם באפקטים.

יש רק נקודה אחד שכדאי לשים אליה לב והרבה משתמשים מפספסים אותה- 6 הראשונים הם Pre-Fader, כלומר מטפלים בסיגנל לפני שהוא מגיע לערוץ(על מקור הסאונד), והשניים האחרונים הם Post Fader, כלומר האפקט יחול לאחר כל המניפולציות שנעשה לסאונד בערוץ.

 

קיצורים לעבודה עם VariAudio

פונקציית ה- Pitch&Warp בתוך VariAudio מנתחת את קבצי האודיו ומזהה גם את הפיץ' (הטון) וגם את התזמון. התוצאות מוצגות על פני Piano Roll כמו ב- Editor View כשאנו עורכים MIDI. כך אפשר ידנית לתקן ולשנות מה שנרצה.

נוכל לעבוד בקלות יתרה עם הקיצורים הבאים:

  • החזיקו Ctrl כדי להפריד את הבלוקים לפי התווים
  • החזיקו Shift כדי להזיז אותם בחופשיות, בלי שיצמדו ל-Grid.
  • לחצו על Tab כדי לעבור בין תיקון פיץ' לבין עריכת הבלוקים.

variaudio-x

 

שחרור רגעי של ה- Snap to Grid

כולנו מכירים את הכפתור הנפוץ ביותר בהפקות מודרניות- Snap to Grid או J במקלדת. פונקציה זו "מדביקה" את האיבנטים בתצורת הפרויקט ל- Grid, כלומר האיבנטים לא יזוזו מהקצב.

לפעמים, כדי ליצור תחושה "חיה" יותר, נרצה שהאיבנט לא יתחיל בדיוק על הקו. נוכל להזיזו במעט על-ידי לחיצה ממושכת על Ctrl בזמן שאנו גוררים את האיבנט לאן שאנחנו רוצים. כך נוכל לשלוט בחופשיות יותר במה שקורה לנו בפרויקט.

 

Click & Hold

ישנם כמה טריקים הקשורים ללחיצות העכבר. אחד מהם הוא זה:

בגרסה 7.5 של Cubase, אם נלחץ על הסולו של הערוץ לזמן ממושך, ניכנס למצב Solo Defeat, כלומר הערוץ לא יושתק גם אם ננגן ערוץ אחר בסולו.

 

פתיחת ממשק האפקט המצוי ב- insert וה-Send

בטח שמתם לב שכאשר אתם לוחצים על ה-Insert במיקסר של Cubase(MixConsole) הממשק של האפקט ייפתח.

האם ידעתם שאפשר לעשות אותו דבר גם ל- Send? פשוט לחצו והחזיקו את מקש ה- Alt או Option במקינטוש, ולחצו עם העכבר על ה- Send. האפקט ייפתח ישירות, ללא צורך ללכת לערוץ האפקט ולפתוח אותו ב- Insert.

ואם בממשקים עסקינן, להלן טריק נוסף: כשאתם פותחים Plugin כלשהו, ישנה אפשרות לראות את התצוגה הבסיסית, כלומר ללא הגרפיקה. לחצו על החץ בפינה הימנית העליונה, בחרו Switch to Generic Editor (האפשרות האחרונה) כדי לגשת ישירות לפרמטרים של האפקט. לפעמים, כך נוכל לגשת לפרמטרים "מוחבאים" או שלא נוכל לשלוט עליהם מהממשק הרגיל. אפשר כמובן לחזור לממשק הרגיל והמושקע על-ידי לחיצה על אותו המקום ובחירה שוב באפשרות האחרונה- Switch to Plugin Editor.

 

חיתוך שווה בשווה עם המספריים

קרה לכם כבר שרציתם לחתוך איבנט למספר חלקים שווים?

בCubase זה אפשרי ואפילו בקלות.

בחרו את אייקון המספריים דרך ארגז הכלים וקבעו את האורך הרצוי של החיתוך. לאחר מכן, לחצו על Alt, והקישו בקצה הימני ביותר של האורך שקבעתם.

Cubase תחתוך את שאר התו/איבנט לגודל שקבעתם שווה בשווה.

 

אם במספריים עסקינן, כדי לגשת במהירות למספריים, פשוט נלחץ על Alt והסמן יהפוך למספריים כל עוד נלחץ על ה- Alt.

 

MIDI FX

בנוסף לשרשרת האפקטים הרגילה, בערוצי ה- Instrument וערוצי המידי קיימת עמודת ה- MIDI FX. אלו הם אפקטים המקבלים ושולחים MIDI בלבד, ואפשר לחווט אותם למגוון סינתסייזרים בCubase וליצור מזה שלל סאונדים מעניינים.

לדוגמה, אפשר לשלוח את Chorder לסינתסייזר המובנה בCubase, ובכל לשלוט על אקורדים מסוימים שהוא ינגן.

 

חיבור מכשירים חיצוניים

אתם לא באמת צריכים מיקסר ענק כדי לשלב מכשירים חיצוניים בהפקה שלכם. כל שתצטרכו הוא כרטיס קול בעל מספיק כניסות ויציאות או בעל חיבורים ייעודיים כדוגמת SPDIF ועוד, אותם נחבר למכשירים החיצוניים.

כדי להגדיר לCubase שאנחנו משתמשים במכשיר חיצוני, נבצע את הפעולה הבאה:

תחת VST Connections, נלך ללשונית הנקראת- External Instruments. לאחר מכן, נלחץ על Add External Instument, נבחר את הפרמטרים הרלוונטיים כולל כניסות ויציאות.

Cubase תשלח אות למכשיר עצמו דרך החיבורים של כרטיס הקול ותקליט את מה שחוזר ממנו, תוך כדי פיצוי על הדיליי שייווצר.

 

לסיכום,

גם אם אנחנו חושבים שאנחנו מכירים את התכנה שלנו הכי טוב בעולם, תמיד נמצא איזה פיצ'ר כזה או אחר שיוכיח לנו שיש לנו עוד מה ללמוד.

אל תפסיקו לחקור, ואל תפסיקו ללחוץ על כפתורים שאתם לא מכירים.

 

בהצלחה!

 

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*