מגזין אולפן ביתי / סאונד / איך להשתמש בקומפרסור (ולהשאר בחיים)?
איך עובד קומפרסור?

איך להשתמש בקומפרסור (ולהשאר בחיים)?

 

אז מה זה בעצם קומפרסור, ואיך עובדים איתו? מה הפרמטרים הבסיסיים שמאפיינים את אופן הפעולה של הקומפרסור? איזה סוגים של קומפרסורים קיימים? ואיך תוכל להשתמש באופן נבון בקומפרסור במוזיקה שלך? על שאלות אלה ועוד ננסה לענות בפוסט הזה. נצא לדרך ונסיים מקומפרסים אך מרוצים!

תפקידו של הקומפרסור:

באופן כללי, תפקידו של הקומפרסור הוא לאזן דינאמיקה ולהפוך את הסאונד המתקבל ל"אחיד" יותר, כלומר, להפחית שינויים דרמטיים בעצמה. בעצם, הקומפרסור מצמצם את ההבדל בין החלק החזק ביותר בסיגנל לחלש ביותר בסיגנל.

לכל סיגנל, בין אם הוא התקפי (תופים) או מתון יותר (כינור) יש טווח דינמי. מודדים את הטווח הדינמי מהעצמה החלשה ביותר של הסיגנל עד הפסגה הגבוהה ביותר, או בעגה המקצועית Peak. קומפרסור יכול להקטין את הטווח הדינמי של הכלי.

לדוגמה, במידה וצליל אחד של הגיטרה נשמע חזק מדי, או תפקיד שירה צווח מדי ועלול לגרום לנו להתקף לב, הקומפרסור יכול להרגיע את המצב. קומפרסור יכול להפוך תפקידים שהסאונד שלהם 'בא והולך' ליציבים ונוכחים יותר במיקס.

יחד עם זאת יש לזכור שהקומפרסור מיועד לטפל בשינויים מינורים יחסית בעוצמת הסאונד ולא בשינויי עוצמה דרסטיים. בשביל עבודה זו קיימים הפיידרים/נובים של המיקסר/כרטיס הקול.

ברמת העיקרון, אנו מסוגלים לעשות את עבודת הקומפרסור גם באופן ידני על ידי הזזת הפיידר בהתאם לעצמת הסיגנל, אך דבר אחד יבוא תמיד לרעתנו: לעולם לא נוכל להגיב מספיק מהר לשינויים קיצוניים מהסיבה הפשוטה – אנו מגיבים רק כאשר אנו שומעים את הבעיה. קומפרסור, לעומת זאת, מסוגל להגיב לבעיה באופן מיידי ולתקנה באופן אוטומטי, לעיתים כמעט בלי שנרגיש.

Manley Variable Mu קומפרסור

Manley Variable Mu קומפרסור

 

פרמטרים של קומפרסור:

Threshold (סף)

נמדד בDb. פרמטר זה קובע מאיזו עצמה של הסיגנל הקומפרסור יתחיל לעבוד ולטפל בסיגנל. כאשר הסיגנל יעבור בעוצמתו את הסף, הקומפרסור יתחיל לפעול בהתאם לפרמטרים האחרים המתוארים בהמשך.

Ratio (יחס)

פרמטר זה קובע את כמות ההשפעה של הקומפרסור על הסיגנל, וגם כן משפיע על עצמה. כשסיגנל עובר את הסף שנקבע, הקומפרסור מתחיל לעבוד.מה שקובע את כמות ההשפעה של הקומפרסור על הסאונד הוא פרמטר ה- Ratio. הטווח הנפוץ בקומפרסורים הוא החל מיחס של 1:1(ללא השפעה כלל)  עד ליחס של 1:∞(הסיגנל לא עובר את הסף הנקבע). זה האחרון נקרא גם Limiter, בגלל ההגבלה שהוא מציב על הסיגנל. נקודת פתיחה טובה לחסרי הניסיון שביננו יכולה להיות יחס של 1:4

הסתבכתם קצת? כל מה שאתם צריכים לזכור הוא זה: ככל שהיחס גדול יותר, כך תהיה השפעה גדולה יותר על הסאונד.

Attack (התקף)

פרמטר זה נמדד באלפיות שניה. פרמטר זה קובע תוך כמה זמן הקומפרסור ינחית לסף (Threshold) שנקבע לו. ערכי Attack נמוכים מאד 'יעגלו' את הפינות החדות (Transients) ויהפכו את הסאונד לכהה יותר. ערכי Attack גבוהים יותר יעשו בדיוק את ההפך.

Release (שיחרור)

נמדד באלפיות השניה. קובע כמה זמן יעבור עד לשחרור פעולת הקומפרסור.

make-up gain (פיצוי עוצמה)

בדרך-כלל נמצא בקצה שרשרת הפרמטרים. מטרתו להגביר את הווליום לאחר פעולת הקומפרסור על-מנת לשמור על האיזון במיקס. הקומפרסור יחליש את העוצמה הכללית של הסיגנל. ה-Make Up Gain יכול להחזיר את העוצמה הנתפסת למה שהייתה לפני הקימפרוס

 

מה זה Look Ahead?

אז מה זה Look Ahead? לא, הקומפרסור לא מנבא את העתיד. קומפרסורים, לפחות כרגע, לא יכולים להגיב לפני שהסאונד עובר את הסף שנקבע מראש. כך הם בנויים.

פונקצייה זו נועדה להתגבר על בעיית הבחירה בין התקף איטי המייצר סאונד חלק יותר ופחות עצבני, לבין התקפים מהירים שנועדו "לתפוס" טרנזיינטים, או "מכות" (תופים, כלי הקשה, סלאפ של בס ואפילו בס).

פונקציית ה- Look ahead עושה משהו מעניין מאוד:

היא מפצלת את הסאונד, כאשר צד אחד מושהה. הסיגנל הלא-מושהה בעצם מסיט את פעולת הקומפרסור מסיגנל המושהה ונשלח ישירות ליציאת הקומפרסור. כך אנו יכולים להשתמש בקומפרסיה "חלקה" יותר עם התקפים איטיים יותר על-מנת "לתפוס" את הטרנזיינטים או ה"מכות".*

 

* חשוב לזכור: כמו לכל דבר מיוחד, יש לזה מחיר. המחיר כאן הוא שהסאונד שנשמע יושהה מעט ולכן יש לקחת זאת בחשבון, בעיקר כשמתעסקים בחטיבת הקצב.

 

Sidechain וקומפרסורים

פונקציה ה-Side Chain (שירשור צידי) זו לא קיימת בכל הקומפרסורים.

בעצם, היא גורמת לכך שערוץ אחר מפעיל את הקומפרסור, המשפיע על ערוץ שונה.

לדוגמה, אנו רוצים לשים קומפרסור על ערוץ Pad, שיופעל על ידי ערוץ קיק ליצירת תחושת "פמפום". אנו מפעילים את פונקצית ה- Sidechain של הקומפרסור, שולחים את ערוץ הקיק אל הקומפרסור והפלא ופלא: יש לנו פמפום לפי קצב הקיק.

 

סוגי קומפרסורים הנפוצים בשוק:

כיום קיים מגוון רחב ואינסופי של קומפרסורים, החל ממכשירים ישנים ויקרים, אמולציות למכשירי בוטיק ועד למעגלי תכנה המחקים כמעט אחד לאחד את הפעולות והסאונד של הקומפרסור עליו התכנה מבוססת.

קומפרסור VCA

קומפרסור בתצורת VCA, או Voltage Controlled Amplifier, בנוי בהתנהגותו בעיקר לטיפול בספייקים ובפיקים (Peaks) על-ידי שימוש בהתקף ושחרור מהירים. זהו אחד הסוגים הנמצא בשימוש הרב ביותר כיום ורוב הפלאגינים מבוססים על עקרון זה.

שימוש בקומפרסור ממשפחה זו יתאים לשימושים מאוד ספציפיים כמו טיפול בתופים וכלי הקשה, ובכלים בעלי התקף חזק. שימוש פחות מתאים לסוג זה של קומפרסורים הוא כאשר אנו רוצים לשלוט על ווליום כללי של ערוץ או מיקס. תגובת הקומפרסור לא תתאם את מה שאנו רוצים להשיג.

ה"סלבס" בתחום:

  • הקומפרסורים של SSL, Neve ו-API בסדרת ה-mix buss compression
  • סדרת ה-RED של חברת Focusrite
  • DBX 160
  • Alan Smart C1
קומפרסור DBX

קומפרסור DBX160

 

קומפרסור מבוסס מנורות (Variable Mu)

על-אף העובדה שזהו הקומפרסור ה"מיושן" ביותר בחבורה, הוא עדיין הפופולארי ביותר באולפנים הגדולים ובחבורת הקצה העליון של עולם הסאונד. בואו לא נתבלבל: קומפרסור מבוסס מנורה אינו זהה לקומפרסור OPTO, מהסיבה שהקומפרסיה מתבצעת על-ידי המנורה עצמה ולא על-ידי גלאי (כמו בקומפרסור OPTO).

הקומפרסיה "חלקה"  מאוד ונעימה לאוזן. עיקר העניין הוא שככל שהסיגנל יכנס חזק יותר כך הקומפרסיה תהיה חזקה יותר ואינטנסיבית יותר. יתרון בולט מאוד של קומפרסור מבוסס מנורות: הסאונד. הסאונד מאוד עשיר ו"חם". יש לקומפרסורים האלה המון אופי שקשה  להשיגו על-ידי פלאגינים. הקומפרסור הזה מוסיף המון עומק, טקסטורה ופירוט מעניין לסאונד שפשוט אין לו תחליף.

הכל טוב ויפה, אך יש לו מגבלה: שימוש ללא Sidechain עלול להפוך את הסאונד לפחות באסי. אם אנחנו רוצים פאנץ', אולי עדיף שנחפש קומפרסור מסוג אחר, דוגמת ה-FET

ה"סלבס" בתחום:

  • Fairchild 670
  • Altec 436C
  • Manley Variable Mu
קומפרסור Fair child

קומפרסור Fairchild

 

קומפרסור OPTO

בניגוד לקומפרסור VCA, מהירות התגובה של קומפסור מסוג זה איטית ואינה מתאימה לסיגנל עם התקף מהיר. סוג זה יתאים למקרים בהם נרצה לטפל בווליום הכללי של הסיגנל או המיקס.

פעולתו מתבצעת על-ידי נורה פשוטה וגלאי אור על-מנת לקבוע את כמות ההנחתה.ככל שעצמת האור תגדל, כך הקומפרסור יפעל חזק יותר. אופן פעולה זה מאפשר קומפרסיה "עדינה" ו"חלקה" יותר ומאפשרת להגדיל את היחס ולקבל "צבע". קומפרסור מסוג OPTO "ידגום" את הסיגנל כשהוא מתנגן ויפעל ביחס לעצמה הנכנסת אליו. לכן, קומפרסור מסוג זה אינו מתאים בדרך כלל למערכת תופים ולכלי הקשה לדוגמה. הוא יעבוד מצויין על מיקס ועל כמה ערוצים ביחד.

ה"סלבס" בתחום:

  • LA-3A
  • JLM Mac Opto Comp
  • LA-2A
  • TubeTech CL1B
קומפרסור LA2A

קומפרסור LA2A

 

קומפרסור FET

סוג הקומפרסור האהוב עליי אישית. דגם מאוד מפורסם של הקומפרסור הזה, ה- 1176, קיים כמעט בכל אולפן מסחרי ואף במספר לא קטן של אולפנים ביתיים.

אמרנו פאנץ'? אז הנה. סוג הקומפרסור הזה הוא האידאלי להשגת הפאנץ' המושלם לסאונד שלנו. הוא פשוט משיג את מה ששאר הקומפרסורים לא מסוגלים. הסאונד אינו שקוף ונקי. להפך. הוא מלוכלך, עצבני ולעיתים לחוץ (טוב, אחרי ההקדמה שלי עליו, בטח שילחץ…).

זהו אחד הסוגים שאנחנו רוצים לשמוע אותו עובד, פשוט כי אנחנו אוהבים ומכירים את הסאונד שלו. שימוש בקומפרסור זה על תופים, שירה, בס או כל דבר שצריך פאנץ' ואנרגיה- ייתן את התוצאה המבוקשת.

אך נא להזהר- לא תמיד צריך לשים אותו על כל דבר. לעיתים מספיק לשים אותו רק על תופים ובס, והשגנו תוצאה מעולה.

עוד יתרון: לסוג זה של קומפרסור, ה- 1176, יש הרבה "כפילים" זולים בהרבה, המשיגים תוצאה דומה וטובה- דבר ההופך את הכל לנגיש הרבה יותר.

קומפרסור 1176

קומפרסור LN1176

 

קומפרסור מולטי בנד

קומפרסור המשפיע על תחומי תדר שונים, לפי בחירת המשתמש. נשתמש בקומפרסור זה על מנת לטפל בתדרים שתלטניים אך נחוצים במיקס. כל יצרן ייצור ממשק אחר, אך הפרמטרים זהים שדרכם נוכל לבחור את תחום התדר ועצמת ההנחתה.

אחד המפורסמים והאהוב עליי ביותר:

C4 של חברת Waves. אכן פיצוץ.

 

לסיכום

ישנם המון סוגי קומפרסורים ויצרנים בשוק. חלקים טובים וחלקם טובים יותר. הסקירה שהבאתי כאן מסקרת את רוב הקומפרסורים שסביר להניח שתתקלו בהם באולפנים, הופעות ועוד.

אפשר להמשיך לברבר שעות על סוגי קומפרסורים, אופן פעולתם, על מה לשים, על מה לא לשים ועוד ועוד.

אני אישית דוגל בשיטת ה-"לך ובדוק". צאו אל העולם, בדקו את הסוגים השונים באולפנים/פלאגינים או מה שבא וראו מה מתאים לכם ומה זורם לכם.

אינפורמציה נוספת על שימוש בקומפרסור ניתן לקבל במדריך הוידאו איך להשתמש בקומפרסור מתוך החדר של ג'וני, ובמאמר על שימוש בקומפרסור על ערוצי שירה.

בהצלחה, ותנו בראש!

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

תגובה אחת

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*