מגזין אולפן ביתי / סאונד / קומפרסורים ו-Vocals: איך להשתמש בקומפרסור על ערוץ שירה?
קומפרסור שירה

קומפרסורים ו-Vocals: איך להשתמש בקומפרסור על ערוץ שירה?

קומפרסור יהיה הכרחי ברוב ההפקות המוסיקליות על מנת לאזן שינויים בעוצמה ולהפוך את ערוץ השירה (Vocal Track) לאחיד ונוכח יותר.

ניתן לחלק את השימוש בקומפרסור על שירה לשניים: בזמן ההקלטה ולאחר ההקלטה (בזמן המיקס).

שימוש בקומפרסור בזמן ההקלטה או לאחר ההקלטה?

בעבר היה הכרח להשתמש בקומפרסור בגלל הטווח הדינמי המוגבל של הטייפ, כאשר סיגנל שנכנס חלש מידי היה נתקל ברצפת רעש שממסכת אותו, וסיגנל חזק מידי היה מביא איתו עיוות (דיסטורשן). הקומפרסור איזן את עוצמת הסיגנל ואיפשר לו להכנס בעוצמה ראויה שתאפשר להקליט אותו על טייפ עם מינימום תופעות לוואי.

קומפרסורים לשירה

קומפרסור LA2A של UAD

מבחינה זו, כיום הטווח הדינמי של מערכת דיגיטלית של 24bit מאפשר שלא להשתמש בקומפרסור בזמן ההקלטה. מכיוון שתהליך הדחיסה של הקומפרסור הוא בלתי הפיך, למי שאינו מנוסה ולא יכול לסמוך לגמרי על האוזניים שלו, מומלץ בשלב ראשון להמנע משימוש בקומפרסור בהקלטה (קומפרסור חומרתי לפני הממירים). במקרה זה עלינו לכוון את הפרה-אמפ על מנת שהסיגנל לא יכנס חזק מידי (מינוס 10 DBfs לפיקים ישאיר מספיק Headroom על מנת להמנע מ-Clipping בהקלטה).  כך את ההחלטות לגבי השימוש בקומפרסור נוכל לקבל בשלב מאוחר יותר, כאשר בשלב המיקס ההחלטות שאנו מקבלים בנוגע לקומפרסור על ערוץ השירה הן הפיכות.

אך יש גם זווית נוספת לעניין. זמר יגיב לקומפרסור וישיר אחרת כשהוא מקומפרס כבר בשלב ההקלטה, ועל כן שימוש בקומפרסור בהקלטה יכול לאפשר לזמר 'להשתמש' בקומפרסור והתוצאה הסופית תהיה שונה מאשר אם היה שר בלעדיו. גם כשאנו רוצים להשתמש בקומפרסור בהקשר יצירתי או באופן קיצוני על מנת להפיק סאונד מסויים – יתכן שעדיף להשתמש בקומפרסור כבר בשלב הקלטת השירה.

שימו לב שלצרכים אלה (בניגוד לקומפרסור שמקמפרס לפני הממירים) אפשר להשתמש גם בקופרסור תוכנתי ב-Insert של הערוץ מה שמאפשר הרבה יותר גמישות אם היא נדרשת בשלב המיקס.

בעיני אם יש לכם אינטואיציה ואוזניים טובות יש גם יתרון בלהתחייב לסאונד מסויים כבר בשלב ההקלטה. בעולם האפשרויות הבלתי מוגבלות של האולפן המודרני, כשאני סגור על סאונד וכיוון מסויים אני בדרך כלל בעד לקבל החלטה ולא למשוך הכל לשלב מאוחר יותר. זה כיוון שאני אוהב ואני הולך איתו. אם בסוף צריך להחליט, אז למה לא בהתחלה? 🙂

כללי אצבע לכיוון קומפרסור על ערוץ שירה

כמובן שאין כאן כללים אחידים אלה רק כיוונים כלליים וכללי אצבע. ההחלטות תמיד יתקבלו בהקשר לאפקט האומנותי שאנחנו רוצים ליצור ולשאר המרכיבים במיקס. אבל הנה כמה אמירות סכימתיות שיכולות לעזור למתחילים:

Ratio של 1:2 עד 1:5 בהתאם לסוג הקומפרסור וכמה אגריסיבי אנחנו רוצים את הקימפרוס, כאשר Ratio נמוך יותר יניב סאונד טבעי יותר. ההנחתה תהיה בין 4 ל-15 DB (ואפילו יותר לסאונד אגרסיבי במיוחד), וה-Make Up Gain בהתאם, על מנת להחזיר לשירה את העוצמה שלה (אני בדרך כלל מוותר על Auto Gain אם ישנו)

ה-Attack יהיה 1-4 מילי-שניות וה-Release בין 220 ל-350 מילישניות, כאשר ניתן להשתמש גם ב-Auto Release אם קיים בקומפרסור הספיציפי שאתם משתמשים בו.

איזון, יציבות ושליטה בפיקים בעזרת קומפרסור

לאיזון ומתן יציבות לסאונד השירה נשתמש בקימפרוס עדין יותר עם Ratio נמוך ו-Attack איטי יותר, ונדאג בעזרת ה-Threshold שהקומפרסור עובד כאשר יש שירה (ניתן להתבונן לצורך כך במד ה-Gain Reduction).

על מנת לשלוט בפיקים (עליה רגעית בעוצמה) נשתמש בערך Ratio גבוה יותר (1:4 או יותר), וב-Attack מהיר על מנת שהקומפרסור יצליח 'לתפוס' את הפיקים. את ה-Threshold נכוון כך שהקומפרסור דוחס רק כאשר יש פיק. ניתן לנסות להשתמש בקומפרסור אחד שינסה לשרת את שתי המטרות, או להשתמש בשני קומפרסורים זה אחרי זה.

תיקונים ושיפורים לאחר הקימפרוס

קומפרסור לשירה Fairchild

UAD Fairchild קומפרסור

אחרי הקימפרוס יש לשים לב לאותיות השורקות שהקופרסור נוטה להוציא החוצה, ולנשימות שהקומפרסור יגביר במידה זו או אחרת. ניתן לנסות לטשטש בעיות אלה על ידי שימוש ב-De-Esser או על ידי עריכה ידנית של הקובץ – וניתן גם ללמוד לאהוב אותן 🙂

אקולייזר (EQ) אחרי הקומפרסור יכול להחזיר קצת תדרים גבוהים וברק שהקומפרסור עלול לגרום להם ללכת לאיבוד.

ואחרי שהיינו קונקרטיים וסכימתיים נזכיר שוב שהכל עושים עם האוזניים, ומי שלא שומע מה עושה הקומפרסור – לטעמי עדיף שלא ישתמש בו כלל.

איזה קומפרסור יתאים לערוץ שירה?

קומפרסורים שונים יתאימו במצבים ועל זמרים שונים ולכל קומפרסור יכול להיות רגע הזהב שלו.

ברוב המקרים כשאנו רוצים סאונד שירה טבעי נחפש קומפרסור שהוא איטי ומעודן בפעולה שלו. אחד הקומפרסורים השימושיים ביותר על שירות הוא ה-LA2A בגירסת החומרה או בגירסאות הפלאגין הרבות והשונות שלו. מדובר בקומפרסור אופטי מבוסס מנורה שהוא איטי ומעודן בפעולתו, מוסיף גוון קטיפתי ונעים והופך את השירה לנוכחת יותר באופן טבעי.

לאוהבי הנטורל, LA2A בגירסאות פלאגין: UAD LA2A, Waves CLA, IK White 2A, Softube TLA 100A ועוד אופציות רבות נוספות.

במידה ואני צריך משהו אגרסיבי יותר אני הולך ל-1176 (של UAD במקרה שלי), ולקומפרסיית רצח יש לי פלאגין תוצרת בית שקוראים לו Uranium.

אתם מוזמנים לשתף אותנו: מה הקומפרסור שירה שלכם? דחיסה נעימה לכולם!

 

photo credit: oriolsalvador via photopin cc

אודות נועם גינגולד

איש הסינתסייזרים ומייסד LFO. נועם הוא מוסיקאי ומפיק מוסיקלי, זוכה פרס אקו"ם לשנת 2010, ומעצב סאונד בעל שם עולמי. בפלאגינים בסינטיסייזרים ובסאונדים שנועם פיתח משתמשים המפיקים והיוצרים הטובים בעולם ביניהם: סיימון פוספורד, טרנט רזנור, גיי סיגוורת', אד בולר, אד סטארינק, ריק סימפסון ורבים אחרים.

2 תגובות

  1. מתומצת ומועיל בהחלט!

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*