the-band

הלהקה: 6 טיפים להתנהלות בהרכב

 

הרכבים זה כיף.

האנרגיה, העצמה, הנגינה המשותפת וההבלחות בתפקידי הסולו השונים- כולם הופכים את הנגינה בהרכב לאושר גדול, לעיתים שאינו בר תחליף.

אך עם האושר הזה, מגיעה גם אחריות גדולה כלפי חברי הלהקה והמוזיקה שלכם.

ההרכב, כמו שמרמז השם, בנוי מכל חלקיו. כלומר, כל אחד ואחד מהנגנים הוא חלק משמעותי בהרכב גם אם הוא אינו מרגיש כך לפעמים.

אז הנה כמה טיפים להתנהלות מוצלחת בתוך הרכב.

 

  1. גישה

אחד הדברים שמעצבים את מי שאנחנו ואת מה שאנחנו זו הגישה שלנו. גם במוזיקה שלנו.

במידה ויצא לכם כבר להקליט ולנגן, בין אם ביחד או לחוד, בטח שמתם לב שהמצב הנפשי שלכם מאוד משפיע על אופי הנגינה.

כשאנחנו באים לנגן בהרכב, חשוב שכולנו נהיה בגישה דומה ובמצב רוח זהה פחות או יותר. כך נוכל להבטיח דינמיקה מדהימה וביצועים טובים ואחידים יותר.

איך עושים את זה?

בשעות שלפני ההופעה בלו ביחד. שבו בבית קפה/בר ושימו מחלוקות בצד עד כמה שניתן. אגב, זה ממש לא הזמן לסגור פינות בשירים שאתם לא שולטים בהם. זה יכול ליצור תסכולים שונים וטריגרים שאתם לווא דווקא צריכים.

  1. חזרות, חזרות, חזרות

אל תוותרו על חזרות לעולם!

חזרות הן הכלי החשוב ביותר להרכב, בכל גודל שהוא, בפיתוח דינמיקה טובה וזורמת.

  • עשו חזרות על פלייליסטים שלמים. זה עוזר לפקס את סדר השירים ולקבל החלטות טובות יותר בקשר לסדר השירים.
  • עשו גרסאות כיסוי- בחרו שיר קיים שממש כיף לכולם לנגן ופשוט עשו לו גרסאות כיסוי שונות באופיין ובז'אנרים אחרים. תופתעו מהתוצאות ומהיכולות שלכם.
  • חדר חזרות אופטימלי- בשל ריבוי חדרי החזרות, בעיקר במרכז, יש לנו את ה"פריבילגיה" לבחור את חדר החזרות המתאים לנו ביותר, הן מבחינת מחיר וכלה מבחינת ציוד, מכשור ופונקציות כמו הקלטה בלייב, צילום בלייב ועוד. כמובן שמיקום חדר החזרות יחסית למגורי חברי ההרכב חשוב ביותר.
  • אל תנסו להתחלף בכלים אלא אם אתם בטוחים שהאדם השני סומך עליכם ב-100 אחוז.
  • החזרות הן הזדמנות נהדרת לבדיקת ציוד כמו כבלים, פיקאפים, מגברים, מיתרים, עורות ועוד. אל תפחדו להעיז בחזרות.

 

  1. אגו

אגו הוא אורח ידוע ונפוץ במגוון הרכבים. לעיתים נפגוש אותו מדריך גיטריסטים סולניים איך לנצח את כולם בווליום או תפקיד המושך המון תשומת לב ולווא דווקא מתאים לשיר.

ברגע שאתם נתקלים באורח הזה, זה הזמן לסמן לו להמשיך הלאה לדרכו.

השאירו את האגו בצד. אין שום טעם להתחיל התלהמות בהרכב רק בגלל שיש לך 8 תיבות לסולו ולא 12. במקביל, אפשר להגדיר מראש כמה תיבות כל נגן לפריסת מרכולתו ובכך למנוע את מלחמות האגו הצפויות להתנהל.

רצוי לשים לב לזה בעיקר לפני הופעות. הדבר משתקף לקהל לצורה ברורה מאוד.

  1. דע את מקומך על הבמה

כבר בשלב החזרות על השירים, כדאי כבר לתכנן את ההעמדה.

איפה הגיטריסט הסולני יעמוד, איפה גיטריסט הליווי, איפה הבסיסט ועוד.

העמדה אידאלית של הרכב צריכה לכלול כמה מרכיבים:

  1. קשר עין רציף בין כולם, בדגש על בסיסט ומתופף.
  2. הגיטריסט הסולני צריך להיות קרוב לסולן מטבע תפקידו כגיטריסט סולני.
  3. מקום לזוז- בהתאם לגודל הבמה חשוב לאפשר מרווח מסויים מהמגברים ומהנגנים האחרים כדי לא להרגיש חנוקים בזמן הנגינה.
  4. שימו לב למה שאתם שומעים מהמוניטורים. כמה כללי אצבע:
    • א. כולם צריכים לשמוע את הסולן וכלי הרמוני(קלידים, גיטרה ליווי וכד').
    • ב. המתופף חייב לשמוע גם את הבסיסט.
    • ג. שימו לב שאתם לא שומעים חזק מדי את המוניטור שלכם או של החבר שלידכם.

 

  1. הפרידו בין הופעה להקלטה

כשאתם מבצעים את השיר, שימו לב לאיזו פלטפורמה אתם מבצעים אותו.

במידה ואתם מבצעים אותו באולפן לטובת אלבום או סינגל:

שימו לב שהכל יישמע לכם הרבה יותר סטרילי ונקי, ויתכן שתידרשו "לשחק" יותר כדי להשיג את התחושה שאתם רגילים אליה בהופעות עם קהל. כמו כן, לא תקבלו את אותן התשואות בסוף השיר, כך שיכול להיות שזה יגרום לכם להיות מחושבים יותר ופחות אימפולסיביים. שזה בסדר גמור, אגב.

אחד היתרונות שיש לכם בהקלטה אולפנית- תוכלו לשמוע שוב ושוב את מה שהקלטתם ולהחליט אם זה מספק אתכם. סביר להניח שזה לא יספק אתכם, אך קחו בחשבון דבר אחד- אחרי הטייק השלישי, הכל יישמע בערך אותו הדבר. השקיעו בטייק הראשון עד השלישי את כל כולכם, ותראו שזה עובד.

 

במידה ואתם מתאמנים לקראת הופעה-

כאן היד חופשית יותר. זה הזמן לשבת על הניואנסים הקטנים ולחדד אותם. דברו אחד עם השני, סגרו תפקידים והקשיבו לראות אם הכל זורם.

כאן תוכלו לשבת חזק על הדינמיקה ביניכם ולהדגיש חלקים מסויימים וחלוקת סולו הגיונית.

אל תשכחו לעשות "דמו הופעה" כדי להרגיש וויב של הופעה. הזמינו חברים שלכם כדי שיאזינו להופעה שלכם ובקשו פידבק אמיתי. לעיתים קרובות הם יצביעו ישר על תיקונים ושיפורים שכדאי וצריך לעשות.

חשוב מאוד להפריד בין השניים. לקראת הקלטה יש להתכונן הן כל אחד בביתו והן במסגרת ההרכב.

 

  1. תנו לסאונדמן לעבוד

נכון, אתם מכירים את הציוד שלכם הכי טוב.

אתם יודעים איך אתם רוצים להישמע. אך יש דבר אחד שאתם לא יכולים לשלוט בו והוא הסאונד שיוצא החוצה מה- PA.

הסאונד שתשמעו מהמוניטורים שעל הבמה יהיה שונה לגמרי מהסאונד שיצא החוצה מה- PA.

במידה ויש לכם סאונדמן משלכם(והוא לא חלק מהנגנים בהרכב), תנו לו להשתלט על העניינים. במידה ואין לכם סאונדמן, השתדלו להעיר כמה שפחות ולתת לו לעשות את העבודה שלו. הוא יודע מה הוא עושה, ואם הוא עצבני הוא גם יגיד לכם את זה כמה וכמה פעמים.

בשלב הבאלאנס, זהו השלב הקריטי ביותר לעיצוב הסאונד ואיזון עצמת הנגינה שלכם. אל תוותרו על השלב הזה בשום מקרה.

גם באלאנס קצר עדיף מללא באלאנס בכלל.

במידה והויתור על הבאלאנס מגיע מצד הסאונדמן, התעקשו איתו על כך שהבאלאנס יתקיים. יש לזכור שהבאלאנס טוב גם לסאונדמן, כי שם הוא בודק את הציוד על כל אפשרויותיו ובכך לוודא תקינותו.

זכרו- בסופו של יום, גם לכם וגם לסאונדמן יש אינטרס משותף והוא לספק את הבידור הטוב ביותר לקהל שלכם, בדגש על סאונד מאוזן ואיכותי.

במידה ואתם חשים "עוינות" מצד הסאונדמן, מנו איש קשר אחד שאיתו הוא יתקשר. רק כך תוכלו להרגיע את הרוחות.

 

לסיכום,

להיות חלק מהרכב זה דבר נפלא, מועיל, מוסיף וממלא. כמובן, עם כל הטוב הזה מגיעה גם אחריות. כל אחד מחברי ההרכב אחראי לתפקודו של ההרכב והצלחתו.

היו מקבלים, היו ברורים, היו סבלניים ושימו את האגו בצד.

המוזיקה היא מה שמחברת אתכם, שמרו עליה אמיתית וזורמת.

 

בהצלחה רבה,

אורן.

 

 

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*