מגזין אולפן ביתי / הפקה מוזיקלית / הארסנל הסודי של כל מפיק ומוזיקאי

הארסנל הסודי של כל מפיק ומוזיקאי

כל מפיק ומוזיקאי, בעיקר המתחילים, נמצא במצב של חיפוש תמידי של כלים "אוניברסלים", כלומר כלים שבהם הוא יוכל להשתמש בכל הפקה שתבוא עליו לטובה.

חיפוש אינסופי זה מתחזק בעיקר כשכל חברה שמכבדת את עצמה מחלקת כלים מצויינים בחינם. כאן אנו צריכים להתאפס ולהחליט אם אנחנו באמת צריכים את זה או לא.

יש הרבה טריקים שנמצאים לנו ממש מתחת לאף, ואפילו בחדר ליד. אולי אפילו במרפסת.

 

  1. סביבת העבודה

לסביבה שלנו יש הרבה השפעה על איך שאנחנו שומעים את הסאונד ועל ההתמצאות שלנו במרחב. אנחנו יכולים לנצל זאת לטובתנו.

להלן כמה דוגמאות לניצול החדרים בבית:

  • יש לנו חדר קטן וצפוף, כמו שירותים, מחסן קטן, או אפילו מרפסת שירות. ההפקה נוכחית שלנו דורשת גיטרות עצבניות, לחוצות עם מלא רעש ואנרגיה. בואו ננסה לשים את המגבר בחדרון הקטן, להגביר את העצמה כדי שייתן לנו את מה שהוא יכול לתת, נשים מיקרופון(דינמי עדיף, אפשר לנסות גם עם קונדנסר במיקומים שונים בחדר) ונתחיל להקליט. אתם תופתעו מהתוצאות. בוודאות.
  • במידה ואתם גרים בבניין משותף שזורם עם רעשים מבחוץ, בעיקר של גיטרות ומגברים, תוכלו לנסות לשים את המגבר גיטרה בחדר המדרגות ולהציב מיקרופונים בקומות למעלה, למטה ומול המגבר. תקבלו סאונד מלא ומעניין.
  • לא רק גיטרות אפשר להקליט בחדרים כאלה. אפשר לשים חלקי תופים(Snare, Bass Drum, Toms, Cymbals) בחדרים שונים ולקבל סאונד רטוב ומאוד מעניין.
  • גם מחוץ לבית זה אופציה. במידה ויש ברשותכם ציוד מתאים, תוכלו לצאת ליער קרוב, חוף הים או סתם שדה פתוח ופשוט להקליט כל מה שתרצו. קחו בחשבון את הרעשים הסביבתיים שיהיו, ויהיו לא מעט.

לדוגמה, במידה ואתם רוצים להקליט מגברים, תצטרכו חשמל. חשמל בשטח דורש גנרטור. גנרטור עושה רעש ולא תמיד מתאים להכניס את הרעש להפקה.

גם ים עושה רעש, יותר ממה שאתם חושבים.

קחו בחשבון את כל זה בציוד שאתם מביאים(דינמי לדוגמה יכול מאוד להקל על עניין הרעשים הסביבתיים).

דבר חשוב לפני כל הניסיונות- אנא וודאו שיש לכם סביבה תומכת ומאפשרת לעשות את הדברים האלה. במידה ואין, נצטרך להישאר בדרכים קונבנציונאליות יותר.

 

  1. הציוד

הציוד שלנו הוא אחד הדברים החשובים המאפשרים לנו לפתח את היצירתיות שלנו. הוא לווא דווקא צריך להיות יקר, אלא הוא צריך להיות מאוד פרקטי, זמין ונגיש. כך נוכל להשקיע יותר בצד היצירתי ופחות בצד הטכני של העניין.

בעולם הפלאגינים כיום ישנה בעיה רצינית- עודף פלאגינים. מה שנקרא, מרוב פלאגינים לא רואים את הפרוייקט. אין סיבה ממשית ואמיתית להצטייד בכל פלאגין חדש שיצא, בין אם הוא חינמי ובין אם הוא בתשלום וכל מפיק גדול בעולם הבטיח(תמורת תשלום סמלי או לא סמלי) שהפלאגין הזה זה הדבר הכי טוב שקרה לכם בחיים.

בחרו שניים או שלושה פלאגינים שאתם מכירים מסוגים מגוונים, למשל כמו EQ, Compressor, Reverb ועבדו רק איתם בפרוייקט הקרוב.

קשה? נכון. מעצבן? אולי. מפתח מאוד את היצירתיות? אפילו מאוד.

למי מאיתנו שיש לו ילדים, יודע אילו אוצרות טמונים בהם. נכון, הם גדלים, מדברים ובאופן כללי מקסימים.

אך עם הילדים, מגיעים אוצרות אחרים והם- כלי ההקשה.

כן, הקסילופון, התוף עם האורות, השייקר הורוד מפלסטיק, הפסנתר צעצוע- כל אלה הם אוצר שלא יסולא מפז מבחינת סאונד.

בשימוש נכון הם יכולים להשתלב בכל הפקה שלכם, הן בתפקידים ראשיים והן בתפקידים ריתמיים שונים.

במידה ואין לכם ילדים, אתם תמיד יכולים להיכנס בנון-שלאנטיות לאחת מחנויות הילדים ולקשקש בצעצועים שם. הנאה מובטחת, ואולי גם קניה מובטחת. בעיקר שייקר ביצה.

 

  1. טכניקות עבודה

לכל אחד שמורת טכניקת העבודה הייחודית לו.

ישנם כאלה שיעדיפו להתחיל בסידור הפרוייקט לפי כמות הערוצים, חיווט, ארגון האולפן וכדומה. לעומתם, ישנם כאלה שמעדיפים להקליט סקיצה ראשונית ישר עם גיטרה ושירה ומשם להתחיל לבנות את הפרוייקט.

נסו את שתי השיטות ובנו לעצמכם את תכנית העבודה.

כמובן, שכל פרוייקט צריך התייחסות נפרדת וקשובה לצרכי הלקוח/מזמין.

באם עוד לא סיגלתם לעצמכם דרך עבודה, זה הזמן להתחיל.

 

  1. יחסי אנוש ועבודת צוות

במידה ואתם עובדים עם אמנים, אנשי מקצוע, ואפילו בתוך ההרכב שלכם- אתם חייבים כישורים חברתיים בשביל להסתדר ולעשות את העבודה בצורה הכי טובה.

כמה טיפים להוסיף לארסנל:

  • היו קשובים להערות של האנשים שאתם עובדים איתם. נכון, לעיתים אתם צודקים והם טועים, אך עד שלא תקשיבו להם עד הסוף לא תוכלו לדעת.
  • דברו בטונים רגועים. כך תוכלו להשיג את המטרות שלכם בצורה טובה יותר
  • אל תנסו להתגבר על עצמת הקול של האחר. חכו שהוא יסיים לדבר.
  • במידה ויש קטעי סולו בשיר עצמו והוא לא שלכם, הורידו את דינמיקת הנגינה שלכם כדי לתת מקום לסולו לבלוט.
  • אל תנגנו בזמן שמישהו מדבר. זה מטריף את הדעת ונותן תחושה של חוסר הקשבה.

בקיצור, תהיו חברים.

 

  1. לשמוע את המוצר הסופי

תמיד שימו את המטרה הסופית ואת המוצר הסופי מול העיניים. כל שלבי ההפקה מובילים אל המוצר הסופי, בדרך כך או אחרת. זיכרו שלכל המעורבים בהפקה יש אינטרס שההפקה תהיה באיכות הגבוהה ביותר האפשרית ובאופי הכי נכון למוזיקה וליוצרים.

עצם היותנו פרפקציוניסטים ושואפים לשלמות, לעיתים קרובות שם לנו מקל בגלגלים. בכל פעם שאנחנו שואלים את עצמנו "אולי זה לא טוב?", "אולי נשנה כיוון?" "אולי בעצם, עדיף שלא." "זה יכול להיות יותר טוב."- אנחנו לוקחים כמה צעדים אחורה. לעיתים זה נכון לעשות כך, אך לא תמיד.

במידה והחלטתם משהו בשלב כלשהו בהפקה- לכו עם ההחלטה ואל תחזרו אחורה. כנראה שיש סיבה שהחלטתם זאת.

אל תחפפו באף שלב של ההפקה, בטח ובטח שלא ב- Pre-Production (השלב בו אתם מחליטים החלטות עקרוניות בהפקה). זיכרו, המוזיקה תמיד בראש.

 

  1. הסתגלו לשינויים

כמו כל תחום בחיים, גם תחום המוזיקה הוא תחום דינמי מאוד ומשתנה בכל רגע. כך גם הפרוייקט שלכם ישתנה במידה כזו או אחרת, הן מבחינת תקציב והן מבחינת דרישות כאלה ואחרות.

לימדו לקבל שינויים כאלה באהבה ולא לשבור את הכלים על כל גחמה. לעיתים, כל מה שהצד השני צריך הוא הכוונה ושיקוף אמיתי של המצב.

סתגלנות היא שם המשחק. שחקו אותו בכיף ובאהבה.

 

לסיכום,

לכל מפיק ומוסיקאי ישנו ארסנל סודי של טריקים, שטיקים ותכסיסים שנאספו עם השנים. כדי ליצור אחד כזה אצלכם, נסו את הדברים הכי משוגעים שאתם יכולים לחשוב עליהם, כמו להקליט סשן גיטרות באיזה יער, או להקליט תופים בשירותים, ואפילו סשן שירה באמבטיה(רק בלי מים, כמובן).

אני יכול לתת עוד 20 דוגמאות של יציאה מהקופסה בכל מה שקשור להקלטות בלוקיישנים שונים ומשונים, אך אני מעדיף לתת לראש היצירתי שלכם לעבוד.

המעיטו בכמות הפלאגינים שאתם משתמשים בכל פרוייקט והתמקצעו בשניים עד שלושה פלאגינים- EQ, Compressor, Reverb. זה יהפוך את החיים שלכם להרבה יותר פשוטים ותוכלו להתרכז נטו בצד היצירתי.

אל תפחדו להעיז, אל תפחדו לנסות. תזכרו שבמקרה הכי גרוע- יש כפתור Delete ו- Undo.

 

שלכם,

אורן.

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*