מגזין אולפן ביתי / הפקה מוזיקלית / 7 מכונות התופים הקלאסיות של כל הזמנים!
drum-machines-newsletter-lfo

7 מכונות התופים הקלאסיות של כל הזמנים!

הן יוצרו בין השנים 1980-1986 וכולן מתקופת הזוהר בהן מכונות תופים החלו להופיע ולהשתלב יותר בהפקת אלבומים. הנה 7 מכונות תופים קלאסיות שאהובות עלינו בכל הזמנים. הנה הן לפניכם בסדר כרונולוגי:

 (1980) Linn LM-1 

מכונת תופים אשר היוותה פריצת דרך בשל שימוש בדגימות דיגיטליות. היכולת לשמור 12 דגימות של 8 ביט וזיכרון שמסוגל לשמור 100 מקצבים בזיכרון, מס׳ עצום בשביל אותה תקופה. עקב מחירה   הגבוהה הגבוה קשה היה לשווק אותה להמונים, מה שקרה מאוחר יותר בשנת 1982 עם ה- LinnDrum. ניתן לשמוע באלבומי קלאסיקה של מייקל ג׳קסון,פרינס, ג׳ורג׳יו מורודר וג׳ון קרפנטר.

  

(Roland TR-808 (1980

זוהי כנראה מכונת התופים המוכרת ביותר. עם אינספור דגימות, לופים וגירסאות המדמות את הסאונד שלה. בשונה מה- LM1 זוהי מכונה אנלוגית שנמכרה במחיר זול יותר דאז. הדגימות שלה הן סינטוז של טונים ורעש לבן והיא נשמעת פחות מציאותית מאשר ה- LM1. לפיכך לא מעט מוסיקאים בזו לה ולא מצאו בה עניין. אולם זו הגיעה לידיהם של אלה אשר שמעו כי מדובר בסאונד העתיד. בין השימושים הראשוניים שנתגלתה בעקבותיו הוא של afrika bambaataa – planet rock ולא לקח הרבה זמן עד שהפכה לאייקון בהיפ-הופ.

(Oberheim DMX (1981

עוד מכונה שתפסה נתח ניכר בקרב מפיקי ההיפ-הופ. זהו סמפלר דיגיטלי בהשראת ה-LM1 עם הוזלה משמעותית במחיר. למרות שהדגימות נשמרות ב-8 ביט, נעשה שימוש באלגוריתם שמגדיל את רזולוציית הדגימה ל-12 ביט. בין שימושיה המפורסמים ניתן לשמוע אותה אצל RUN DMC – Its like that וגם New Order – Blue Monday שיצאו בשנת 1983.

(E-MU Drumulator (1983

באותה שנה ה-LM1  וה-DMX נמכרו סביב 3000$. זה נחשב אז (ועדיין) למחיר גבוה, כך שסיכוי ההצלחה למי שיצליח לייצר מכונה זולה הוא גבוה. Dave Rossum מחברת E-MU הוא המהנדס שעשה זאת. ע״י שימוש בשבבים זולים יותר מבחברות האחרות, ממשק משתמש מינימלי ופשוט יותר, הצליחו לייצר מכונה פחות ידידותית למשתמש עם דגימות באורכי ניגון קצרים יותר. ההוזלה היתה משמעותית וזו נמכרה עבור 995$ מה שגרם למכירה של 10,000 יחידות במשך שנתיים. זוהי מכונה בעלת סאונד ייחודי אשר אהודה על מפיקי האוס שמשתמשים בה עד היום.

 

(Roland TR-909 (1983

היורשת של ה-808 הביאה איתה טכנולוגיה מבוססת דגימה, שמרה על סאונד אנלוגי כמו קודמתה ומשלבת שימוש במידי. ל-909 היו חיי מדף קצרים בעקבות החלטה של רולנד כי עליהם לייצר מכונה דיגטלית לחלוטין כשהשיקו את ה- TR-707 בשנת 1985, מה שהביא לצניחה במחיר ולכך שמפיקים שונים יכלו להרשות לעצמם לרכוש אותה. ביניהם ניתן למנות את פרנקי נקלס ודריק מיי מדטרויט (שיקגו) שנחשב אחד מהמסטרים של ה-909 אשר אוהב את העובדה שהקיק יציב וחזק יותר מאשר ב-808, מה שמתאים יותר לניגון במועדונים. לא לקח הרבה זמן וה-909 הפכה נכס צאן ברזל.

(Boss DR-110 (1983

באותה תקופה ל-Roland היתה מחלקה בשם Boss. מטרתה היתה לייצר ציוד במחירים זולים יותר עבור גיגים והופעות. באותה שנה שיחררו את הד״ר רית׳ם. מכונה אנלוגית עם סה״כ של 6 סאונדים. המחיר הזול הביא להצלחה ולכמות ייצור גדולה כך שניתן למצוא כאלה יחידות כיום די בקלות במחיר זול משמעותי ממחירי ציוד וינטאג׳ של רולנד.

 

(Yamaha RX5 (1986

במכונה הזו נוספו תכונות שלא היו עד כה במכונות אחרות. האפשרות לעצב את המעטפת של הדגימות ע״י שליטה בהתקף והשהייה כמו גם 2 דרגות של אקסנט לכל דגימה. שליטה זו מאפשרת לשנות את הסאונד באופן דרמטי לכל 24 הדגימות שכוללת המכונה. בין המוכרים שעשו בה שימוש היו A-ha, Madonna, INXS.

 

 

מה ישפר את המיומנות שבה אתם יוצרים מקצב ? שחקו במשחקי beat making מאתגרים, זכו בתחרויות בניית מקצבים בזמן אמת ותנו מקום ליצירתיות עם המכונת תופים BeatRace אונליין.

אודות ברק רוזן

מנהל את LFO, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד על שלבי היצירה, ההפקה ואבלטון.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*