מגזין אולפן ביתי / חדשות הסאונד / חמש דרכים יצירתיות לשימוש בסיידצ׳יין
sidechain-sine-to-kick_600

חמש דרכים יצירתיות לשימוש בסיידצ׳יין

כיום ישנם שימושים רבים בשליחת אותות שונים לכניסת הסיידצ׳יין. שליחה של פולסים למיניהם ייצרו שינויים דרמטיים בתגובת האפקט ונקבל תנועה ודינמיקה חדשה במיקס. הפולסים בדומה לערוצים אחרים יכולים לעבור דרך EQ, אפקטים שונים, הקלטה, עריכה של האודיו ועוד. אז איך מתחילים ? לפניכם 5 דרכים לשימוש יצירתי בסיידצ׳יין.

סיידצ׳יין – אות שנשלח (בד״כ לקומפרסור) אשר יוצר תנועה על בסיס שינויי עוצמה

קיק לסינט בס – הטריק הקלאסי

קומפרסור על הבס. האות של הקיק יהיה הטריגר לסיידצ׳יין. הפרמטרים החשובים כאן יהיו attack, release אשר יקבעו כמה ישקע הבס כל פעם שהקיק נכנס וכמה מהר יצוף שוב בחזרה. שיטה זו לא מוגבלת רק לבסים – סינטים, קולות או כל המיקס עצמו יכולים לנוע בהתאם לקיק, תלוי בזאנר ובאופי של המוזיקה.

שיפור הקיק בשילוב סינוס

הקיק חסר בשר ? לא מספיק עגול ? חסר נקישה ?

במקרה כזה נפתח גל סינוס בערוץ חדש, בטווח של 20-60 הרץ (או לתו מפתח שמתאים למנגינה).

לאחר מכן נשים גייט על הסינוס, כשהטריגר לסיידצ׳יין יהיה הקיק ה״בעייתי״. השלב הבא הוא כוונון פרמטרי ה-attack, release, threshold בהתאם לתוצאה שנרצה לקבל בשילוב של גל הסינוס (נמוך/סאב) ביחד עם הקיק. נערבל את השניים במיקס כך שהסינוס ימלא ויעצים את התחושה. כוונון ה-attack יקבע את כמות הנקישה. המטרה פה היא לקבל תזמון אולטימטיבי בין הקיק לסינוס, עניין שקל ללכת איתו לאיבוד.

דגש ומיסוך אלמנטים

נניח שיש הקלטה, סימפול או כתיבה של מעבר תופים שנשמע מדויק להפליא, אולם שאר הערוצים עובדים פחות טוב ביחד או שזה לא מסתדר עם הרעיון העצום שדמיינו את המעבר בו. מה שניתן לעשות הוא ליצור באונס למעבר תופים ואחרי שיש לנו את הערוץ נשתיק את היציאה שלו. לאחר מכן נקשיב אילו מן הערוצים לא נשמעים לנו טוב ונמסך אותם עם קומפרסור ו/או גייט כאשר הטריגר לסיידצ׳יין יהיה ערוץ התופים ומעבר התופים בפרט. כתוצאה נקבל מעבר תופים מוצק וברור תוך כדי מיסוך האלמנטים האחרים אשר ״יפנו״ לכך מקום.

שינויים ריתמיים

ניתן להוסיף שינויים ריתמיים (בדומה לטריק הקלאסי) ע״י ערוץ עם דיליי. לדוגמה נשלח קיק לערוץ aux כאשר הערוץ עובר דרך דיליי במצב רטוב עד הסוף. נשתמש בדיליי קצר כשהערוץ מושתק. זה יהיה טוב כטריגר לסיידצ׳יין על ערוצי פד למשל. הדיליי יגרום לקומפרסור לעבוד ולדחוס ויגרום לשינויי עצמה בהפוגות זמן שונות, תלוי איך נחליט להשתמש בדיליי.

ניתן לעשות זאת גם עם סנר על ההיאט, או כל דבר אחר שיכול להתאים ולהכניס עוד תנועה במיקס.

תנועה ודינמיקה

בכללי, האפקטים שאנו בוחרים ואופן השימוש בהם מחדד את התנועה והדינמיקה של הסאונד. אנו יכולים לקבל תגובה ״אחרת״ מאפקט, כך שנקבל מהאפקט התנהגות חדשה שיוצרת משהו ייחודי במיקס.

זאת ניתן לבצע עם קומפרסור ו/או שמשתרשר מיד אחרי האפקט. נניח למשל שיש לנו מקצב שכולל ערוץ טמטמים (toms), ונעביר אותם דרך ריוורב – עד לפה קלאסי.אחרי הריוורב נשים גייט-קומפרסור ונשלח קיק לכניסת הסיידצ׳יין. נכוונון את ה- Attackֿ/Release/Threshold – ובכך נשלוט בכמות הדחיסה ובזמן התגובה של האפקט.

 

 

על נדב כץ שאחראי על הסרטונים המצורפים:

במקביל לקריירה שלו כמוזיקאי בתחום ההפקה והעיבוד נדב פועל כטכנאי מיקסים משנת 1999 וכטכנאי מאסטרינג משנת 2005. הוא השתתף בפרויקטים מוזיקליים רבים עבור חברות תקליטים מובילות בארץ ובחו"ל וכן עבור לייבלים ואמנים עצמאיים. כיום נדב מלמד שיעורים פרטיים במיקס ומאסטרינג באולפנו הממוקם במרכז הארץ.

לאתר של נדב : www.nadavkatz.com

לדף הפייס של נדב : https://www.facebook.com/nadavcuts/

אודות ברק רוזן

יוצר, מפיק ומעצב סאונד. מלמד יצירה והפקת מוזיקה בסביבת Ableton. מנהל את LFO.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*