מגזין אולפן ביתי / איך יוצרים מוזיקה? ראיונות עם יוצרים / רואים עולם- גרסת מפיקי חדרי השינה
theband

רואים עולם- גרסת מפיקי חדרי השינה

הפקה מוסיקלית יכולה חוויה מאוד אינדיבידואלית ובודדה, בעיקר באולפנים ביתיים או בעגה המקצועית- Bedroom Studios. אנו משקיעים שעות ארוכות בתוך האולפן ולא טורחים כמעט לראות מה קורה בחוץ.

חלק גדול מהמפיקים כיום משקיעים את רוב או כל הזמן בעבודה בבית. מטבע הדברים ומטעמי תקציב, האולפן הביתי נמצא לעיתים קרובות בחדר השינה(בעיקר בדירות שותפים). למרות שהטכנולוגיה כיום מאפשרת לנו להשיג תוצאות מעולות גם מהאולפנים הביתיים שלנו, ישנם גורמים אחרים שאנו צריכים לקחת בחשבון, כמו האפשרות שנבודד את עצמנו משאר עולם המוסיקה שבחוץ, אך ורק מתוך מסירות והשקעה לעבודה שלנו.

הנה 8 טיפים שיעזרו לכם לצאת מהשגעון ולהתחבר לעולם החיצון!

 

צאו החוצה בקביעות

טוב, אז לא תספיקו לעבוד יותר על-ידי יציאה לרחוב, אך כשתחזרו לאולפן העבודה תהיה בהחלט איכותית יותר.

כתיבה, עיבוד, הלחנה, מיקס ומאסטרינג דורשים ריכוז במידה רבה ולכן ישנן פעמים רבות שאנו מאבדים ריכוז רק בגלל שאנו בוהים במסך או בדף במשך שעות, או אפילו מנסים וריאציות אינסופיות של ריף בגיטרה. ריכוז זה דבר נהדר, רק עד שזה פוגע בפרודוקטיביות.

צאו החוצה, עשו סיבוב ברחוב, קחו קפה לדרך מאיזה בית קפה קרוב ושתו אותו באוויר הפתוח(או במזגן של בית הקפה, אם זה באוגוסט) ואפילו דברו עם השכנים או סתם עוברי אורח. כשתחזרו, תיווכחו לדעת שהפרספקטיבה שלם השתפרה פלאים והפרודוקטיביות שלכם חזרה.

 

שתפו פעולה, אפילו אם זה דרך הרשת

דרך נהדרת להמנע מהתנזרות והתנכרות היא, לא תאמינו, לפגוש אנשים אצלכם באולפן. בין אם זה להקליט קצת קולות, להוסיף איזה ריף גיטרה פה ושם וכל דבר אחר שאפשר לחשוב עליו. אפשר אפילו להזמין אנשים שאתם סומכים עליהם אליכם לאולפן לחוות דעת אמיתי על הפקה שלכם, מיקס או סאונד מיוחד שבניתם.

אם הזמנה פיזית אינה פרקטית אצלכם, קיימים ברשת שלל פתרונות לשיתוף פעולה במגוון פלטפורמות עם אנשים מרחבי העולם. אחד התנאים ההכרחיים לפתרון זה הוא חיבור אינטרנט נורמלי. כן, למחשב של האולפן.

כלים כמו VST Connect של Steinbrerg (יצרנית Cubase ו- Nuendo), Pro Tools’ Cloud Collaboration של Avid קיימים ברוב הגרסאות האחרונות של התכנות. גם אם לא קיימת אפשרות זו, אפשר לרכוש את השירות דרך אתר היצרן. ישנן אף פלטפורמות ייעודיות לשיתוף פעולה ברשת כגון  Ohm Studio, Best Beat Software ועוד. עם כלים מוכנים מראש, ישנה אפשרות אף לשיחת וידאו חיה.

 

נגנו ב- Live

הוציאו את המוסיקה שלכם החוצה. נגנו בפני קהל, בין אם כחלק מלהקה, מופע סולו או אפילו תתקלטו את המוסיקה שלכם(אפשר גם של אנשים אחרים). היציאה מאולפן חדר השינה היא דרך נהדרת לבדוק תגובות ולקבל פידבקים אמיתיים. בנוסף, אנשים שלא ראיתם ישמעו בפעם הראשונה את המוסיקה שלכם. מגניב, לא?

הדבר החשוב יותר בהקשר זה, הוא שאל לנו להגביל את יצירת המוסיקה שלנו בתוך חדר, רחוק מכולם. מוסיקה זה משהו שאפשר ליצור גם עם כולם, בהופעה. נכון, ישנם רגעים בהפקה אולפנית שצריך שקט בשבילם. לכן, אל תקפצו על כל הבמות בעולם.

פרופורציה זה חשוב.

 

היו פעילים בפורומים

פורומים וקבוצות באינטרנט הן קרקע פוריה לידע בנושאים מסויימים, אך גם למריבות וחיכוכים. לא אחת אנו נתקלים בויכוחים עתיקי יומין כמו איזה תכנה יותר טובה, איזה מיקרופון יותר טוב או איזה פרה-אמפ יותר חתיך. מומלץ להתרחק מויכוחים אלה. בדרך כלל הם נגמרים בניסוח הבא: "שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה ומה שנוח לו" או "אין Source טוב, אלא Source מתאים" ועוד.

אם אתם מחפשים עוד מידע בעניין מסויים, או אפילו מחפשים בעלי עניין משותף- הרשת היא מקום נהדר לזה. היו פעילים בפורומים השונים הרלוונטים אליכם, בקבוצות הפייסבוק השונות. זה יגרום לכם להרגיש חלק מקהילה גדולה ויתרום לכם רעיונות שונים וחדשים.

רק שימו לב שאתם עושים זאת בטעם ובידידות. יש מספיק אנשים שיעשו את השיטוט הזה מכוער, לא צריך להוסיף.

 

צאו מאיזור הנוחות שלכם

מאוד קל ליפול לדברים שאנחנו מכירים. נכון, אנחנו עפים על ריפים של גיטרות. לופים של דאנס עושים לנו את זה תמיד ויכולים להתעסק בזה ללא גבול.

במידה ואתם עושים זאת לפרוייקט מסויים, זה בסדר(זו הסיבה ששכרו אתכם, כן?). רק שימו לב שלפרוייקט יש סוף. וצריך להגיע אליו.

הבעיה מתחילה כאשר אנחנו עושים אלבום או יצירה ארוכה מאוד אנחנו ממצים מהר מאוד את "איזור הנוחות" שלנו ואז אנחנו מרגישים שחסרה השראה או שאנחנו פשוט מתוסכלים ממש. הדרכים לצאת מ"איזור הנוחות" הן רבות. הנה כמה מהן:

  1. נסו משקל שונה. לדוגמה, אם עבדתם עד היום בעיקר עם 4/4, נסו לעבוד עם 5/4 או אולי אפילו 7/8.
  2. נסו לפתוח פלאגין שלא פתחתם אף פעם ולשחק איתו בחופשיות.
  3. נסו אקורדים שונים(אקורדים מרובעים, מוקטנים/מוגדלים ועוד.
  4. שנו ז'אנר. אם אתם בקטע של Psytrance, נסו סגנון אחר כמו רגאיי או דאבסטפ.

בתחילה זה לא ירגיש לכם נכון, אך אל דאגה. זה ישתנה במהירות ורעיונות חדשים ומעניינים יעלו לכם בצרורות.

זה לא משנה באמת מה תעשו, העיקר שתשנו משהו מהותי שיוציא אתכם ממה שהתרגלתם אליו.

 

חוות דעת נוספת

פה אני נזהר.

לעיתים, יותר קרובות משאנו חושבים, חוות דעת נוספת היא חשובה והכרחית במצבים מסויימים. בקשו חוות דעת מאנשים שאתם סומכים על השיפוטיות שלהם או שיש להם מספיק נסיון כדי לתת לכם פידבק אמיתי ונכון. בשביל שחוות הדעת תהיה מועילה, אתם צריכים לבטוח באדם שאליו אתם פונים לחוות דעת.

זכרו: אתם לא חייבים לשנות כלום. חוות הדעת היא רק של האדם שחווה אותה וזכותכם לא לקבלה.

 

המדיה החברתית

אתם בוודאי משתמשים במדיה חברתית.

המדיה החברתית היא פלטפורמה מצויינת להגדלת הנוכחות האינטרנטית שלנו. רצוי להפריד בין הפרופיל האישי לבין הפרופיל המקצועי שלנו.

שילוב של פרופיל עסקי מלא הכולל אתר, תמונות איכותיות ולינקים למוזיקה שלכם יגדיל משמעותית את הנוכחות שלכם און-ליין ויקדם את המוזיקה שלכם דרמטית.

זהירות- מדיה חברתית יכולה להשתלט על חייכם. אם תמצאו את עצמכם נכנסים 10 פעמים בדקה לפייסבוק או לוחצים על "רענן" בדפדפן- אולי זה הזמן להרגע קצת ולקחת אחורה.

 

לכו לאירועים

אם אתם חיים בתוך או ליד עיר גדולה, בוודאי יתקיים אירוע מוזיקלי כלשהו. זוהי הזדמנות פז לצאת ולבדוק לאן נושבת הרוח כיום, אילו אמנים יפרצו בעוד כמה שנים והכי חשוב: אפשר למצוא שיתופי פעולה.

הרעיון הוא להתחבר לרשת רחבה יותר של מוזיקאים ועולם גדול יותר של מוזיקה מאשר האולפן הקטן שלנו. כמעט בטוח שזה ישפר את הגישה הכללית שלכם למוזיקה.

 

לסיכום

להיות סגורים באולפן הקטן שלנו לא עושה לנו טוב. הדילמה בין למקסם את הזמן באולפן לבין לצאת ולראות עולם קיימת ותמיד תהיה. אנו חייבים למצוא את האיזון בין הדברים ולשמחתנו- גם בישראל הקטנה ישנם המון אירועים מוזיקליים שרק מחכים שנצא ונשתתף בהם.

דברו עם מוזיקאים נוספים, גששו לאן התעשיה הולכת ושתפו פעולה ככל הניתן. אין לכם מה להפסיד, זה בטוח.

צאו החוצה וראו עולם.

בהצלחה!

 

אודות אורן גליקי

מפיק מוסיקלי, טכנאי סאונד, מלחין ומעבד בעל נסיון עשיר במגוון רחב של תחומים, ז'אנרים וסגנונות מוסיקליים.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*