מגזין אולפן ביתי / סאונד / מוניטורים אולפניים: איך לבחור מוניטורים לאולפן ביתי?
מוניטורים לאולפן הקלטות ביתי

מוניטורים אולפניים: איך לבחור מוניטורים לאולפן ביתי?

בחירת מוניטורים לאולפן היא אחת מהמשימות כבדות המשקל כשאנו ניגשים להקמת אולפן ביתי. מוניטורים אולפניים יקבעו במידה רבה את איכות הסאונד שנקבל באולפן שלנו, אם כי בהקשר זה צריך כמובן לזכור גם את הממירים של כרטיס הקול שלנו, את האקוסטיקה באולפן, ואפילו את סוג הכבלים בהם אנו משתמשים. בסופו של דבר המוניטורים הם אלה שמזיזים את האוויר באולפן שלכם – ואתם רוצים שהם יעשו את זה כמו שצריך !

אז איזה מוניטורים אולפניים לבחור? מה הגודל האופטימלי של מוניטור שיתאים לאולפן שלנו? מה ההבדל בין מוניטורים אולפניים ורמקולים טובים? על שאלות אלה ועוד רבות אחרות ננסה לענות במאמר זה.

מוניטורים אולפניים מסוג מוניטורים טנויNear Field

מרבית המוניטורים האולפניים שתמצאו בחנויות הם מוניטורים מסוג Near Field. הרעיון של מוניטורים אולפניים מסוג זה הוא שהם נועדו לשמיעה מטווח קרוב יחסית של בין מטר לשני מטר, וכך לנטרל באופן משמעותי את האקוסטיקה של החדר. מכיוון שמוניטורים כאלה נמצאים קרוב אליך, ניתן להאזין בעוצמה נמוכה יותר, וכך לקבל פחות החזרים מהקירות ועוד שלל תופעות לוואי אקוסטיות לא רצויות שמאפיינות אולפן ביתי שאינו מטופל אקוסטית באופן אופטימלי.

מה ההבדל בין רמקולים ביתיים מצויינים למוניטורים אולפניים?

בעוד שרמקולים Hi-Fi סלוניים מנסים לספק סאונד נעים לאוזן, ולפנק את המאזין – מטרתם של מוניטורים אולפניים היא לתת תמונה מדוייקת וניטרלית ככל האפשר. כלומר, מוניטורים אולפניים אמורים לא להדגיש תדרים מסויימים על חשבון אחרים ולספק לנו את תמונת הסאונד כפי שהיא. כשאנו יוצרים מוסיקה ואנו רוצים שהיא תישמע טוב על כל מערכת השמעה עלינו לעבוד על מוניטורים אולפניים מדויקים ככל הניתן.

מוניטורים אולפניים שקופים. יש דבר כזה?מוניטורים אולפניים KRK

אז זו אומנם התיאוריה, אבל במציאות יכולים להיות הבדלים עצומים בין מוניטורים אולפניים שונים. מוניטורים אולפניים מתיימרים להיות Flat (כלומר ניטרליים ושקופים) אבל מסתבר שכל מוניטור הוא Flat בדרכו שלו. בשורה התחתונה, אתם צריכים לקנות מוניטורים שאתם אוהבים את הסאונד שלהם. צריך להקשיב למוניטורים בחנות, אבל עדיף לנסות אותם קודם (אם זה מתאפשר) בסביבת העבודה שלכם. תכינו לעצמכם דיסק reference עם מוסיקה שאתם מכירים באיכות גבוהה (לא MP3). תקשיבו לדיסק הזה על מוניטורים אולפניים שונים ותמצאו את המוניטור שעושה לכם את זה. זה המוניטור שאתם רוצים באולפן הביתי שלכם.

מוניטורים לאולפן. המחיר.

בגדול בתחום המוניטורים אין קיצורי דרך. מוניטורים אולפניים טובים עולים כסף, ולפעמים הרבה כסף. מוניטורים עשויים להיות אחת ההשקעות המשמעותיות באולפן הביתי שאתם מקימים. אם אתם בשלבים מוקדמים בקריירת המוסיקה שלכם, הגישה שלי היא שאין צורך בשלב זה במוניטורים יקרים, מכיוון שהתוצאות שתקבלו על מוניטורים אולפניים זולים יותר יהיו זהות ואתם לא תוכלו באמת לנצל את האיכויות של המוניטורים היקרים יותר. בשלב מאוחר יותר כאשר תתפתחו והאוזניים שלכם יתחדדו, ותרגישו שהמוניטורים שיש לכם כבר לא מספיק טובים ליכולות שלכם והם מגבילים אתכם – אז יהיה הזמן הנכון לשדרג. לפני כן תוכלו בהחלט להסתפק במוניטורים מהצד הזול יותר של הסקאלה. אגב בתחום המוניטורים פחות מומלץ לקנות יד שניה עקב הבלאי הגבוה יחסית.

מי אמר שהגודל לא קובע?מוניטורים לאולפן הקלטות

בתחום של מוניטורים אולפניים הגודל בהחלט קובע. מוניטורים קטנים לא יוכלו להוציא בסים עסיסיים שאחיהם הגדולים יכולים להפיק. יחד עם זאת צריך להתאים את גודל המוניטור לגודל החדר. בחדר קטן עדיף לבחור מוניטורים קטנים יותר, משום שחדר כזה לא יוכל להכיל את התדרים הנמוכים של המוניטורים הגדולים יותר. מוניטורים גדולים מידי בחדר קטן יספקו סאונד "בוצי" ויעצימו את המגרעות האקוסטיות של החדר. בחדר גדול יותר עדיף לבחור מוניטורים אולפניים גדולים יותר שיוכלו לתת סאונד עשיר ממלא ועוטף – וגם יותר בסים.

האם ניתן לוותר על מוניטורים אולפניים ולהסתפק באוזניות איכותיות?

לא. אוזניות, איכותיות ככל שיהיו אינן תחליף למוניטורים אלא אביזר משלים. אוזניות מספקות מרחב סטיראופוני מוגזם ולא אמיתי, בדרך כלל לא יכולות לספק תמונה מדוייקת בתדרים הנמוכים שלא לדבר על כך שממש לא בריא לעבוד באופן שוטף עם אוזניות. אוזניות טובות כן יכולות לספק נקודת התייחסות נוספת על התמונה שנותנים לנו המוניטורים, ובהחלט מומלץ להשתמש בהם לשם כך מידי פעם. להקשיב פעם אחת לפרוייקט באוזניות – ולחזור למוניטורים!

סטנדים למוניטורים שלך

המקום הטוב ביותר להצבת מוניטורים אולפניים הוא על סטנדים ייעודיים, יציבים וכבדים ככל האפשר. יש לקחת בחשבון שכאשר הסטנד לא מספיק יציב, המוניטור יזיז אותו תוך כדי פעולה והתוצאה תהיה תמונת סאונד מטושטשת – בעיקר בתדרים הנמוכים. מחירם של סטנדים למוניטורים אולפניים מתחיל מ-300 שקלים, אך סטנדים איכותיים, כבדים ויציבים יעלו הרבה יותר. לעיתים כדאי יותר להציב את המוניטורים על שולחן יציב מאשר על סטנד נידף ברוח. לצורך כך ישנם פתרונות ייחודיים כגון תומכים אקוסטיים מייצבים של חברת Auralex, ISO Acoustics ופתרונות נוספים.

אז על איזה מוניטורים לאולפן אנחנו ממליצים?

*המחיר המוצג הוא מחיר משוער לזוג מוניטורים. לפרטים מלאים פנו לחנויות!

שוב – אל תבחרו מוניטור לאולפן שלכם לפני שתקשיבו לו כמו שצריך! תביאו רפרנס, תעצמו עיניים ותנו לאוזניים שלכם לעבוד. חכו להרגשה הזו בבטן שמרגישים כשמתאהבים. כשהרגשתם את זה, זה הזמן להוציא את הארנק…

מהיקר אל הזול, אלו מוניטורים שאנחנו אוהבים:

10000 DynAudio Bm6a מוניטורים עוצמתיים, בסים לבטן, מלהיבים ומענגים 10000
Neumann KH120a מוניטורים קומפקטיים, מאוזנים ודינמיים

מרשימים מאד ביחס לגודלם

8000
אדם מוניטורים אולפניים Adam A7X גבוהים קריסטליים, סאונד צלול ומתקתק. סטיריליים משהו ומצויינים בהחלט 6500
Mackie XR824 מוניטורים אולפניים מעולים לטווח המחירים הבינוני-גבוה 6000
GENELEC 8030c מוניטורים בהירים, קרים, מדויקים ולא מתחנפים 5000
PreSonus R80 מוניטורים חזקים, גבוהים בולטים, בעלי סאונד עגול ונעים 4000
Focal Alpha 65 מוניטורים חזקים, דינמיים, מאוזנים וברורים בפרטים 3500
 Yamaha HS7 מומלצים לחדרים קטנים, דגש בבסים ונמוכים

קניה טובה ביחס למחיר

2500
KRK Rokit 8 מומלצים לחדרים קטנים, ברורים בפרטים,

מספקים תמונת קול מאוזנת

2000
M Audio BX5a Deluxe מוניטורים זולים, סאונד לא מדויק עם זאת עושים את העבודה 1500

 

 

אודות ברק רוזן

מנהל את LFO, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד על שלבי היצירה, ההפקה ואבלטון.

תגובה אחת

  1. יונתן שטרן

    תודה על הכתבה! מנוסח טוב ועושה סדר בראש!

    רציתי לשאול האם יש הבדל בין KRK Rokit 8 ל KRK Rokit 5 רק מבחינת הגודל והעוצמה או גם מבחינת איכות הסאונד? מה דעתך על KRK Rokit 5 בחדר קטן שלא מטופל אקוסטית (גודל החדר בערך 3 על 3.5)

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*