מגזין אולפן ביתי / הפקה מוזיקלית / מה זה Parallel Compression ?
safas

מה זה Parallel Compression ?

קומפרסיה מקבילית Parallel Compression היא טכניקה אשר תשפר את המיקסים שלכם בכל הקשור לכוח ועצמה. עבור אילו הלומדים סאונד ומנסים להבין מהי הקומפרסיה המתאימה לערוץ כלשהו הנושא עלול להיות מבלבל. לא קשה ללכת לאיבוד בתוך המושגים, השיטות, הטכניקות השונות ומס׳ רחב של אפשרויות קינפוג לצד סוגים שונים של קומפרסורים והאופן בו הם עובדים.

בכתבה זו ננסה לתמצת מה שנחוץ על מנת להבין מהי הטכניקה, כיצד זה קורה, מהם השימושים ונביא דוגמאות.

על קומפרסור וכיצד להשתמש בו אפשר לקרוא בכתבה הבאה – איך להשתמש בקומפרסור

 

פרלל קומפרשן – טכניקה

מטרת הטכניקה היא להשאיר את הטרנזיינטים החזקים כפי שהם ובמקביל להרים level של החלקים החלשים. זה נעשה באמצעות קומפרסורי downward אשר נפוצים יותר מבחינת תכנה וחומרה. זוהי אלטרנטיבה לקומפרסיית upward וזו הגישה הרווחת בקרב הרוב אולם לא בהכרח זה המצב כי אם באופן בו בחרנו לכוון את הקומפרסור המקבילי שיעבוד

כיצד זה עובד ?

הרעיון הוא לפצל ערוץ לשני נתיבים כאשר אחד עובר דרך קומפרסור ואחד נשאר כפי שהוא. לאחר מכן מתמזגים השניים לערוץ סיכום.

יש לוודא שהקומפרסור יכוון על יחס גבוה (בד״כ לימיטציה) עם רמת סף נמוכה מהסיגנל הנמוך ביותר שקיים משום שככה נבטיח שהקומפרסור ישפיע על כל התחום הדינמי של המקור. בעקבות ההנחתה האגרסיבית בנתיב המקומפרס, הטרנזיינטים החזקים יהיו מספיק חלשים וישאירו מקום לאילו בערוץ הישיר ככה שהסיגנל בערוץ הסיכום יושפע בעיקר מהערוץ הישיר (הנקי) והטרנזיינטים החזקים שלו ישמרו כפי שהם.

PRC

כוונון של קומפרסור מקבילי באבלטון לייב

 

רצוי לציין כי ישנם קומפרסורים שבתגובה להנחתה האגרסיבית מייצרים דיסטורשיין, אין בזה משהו שגוי, רק כדאי לשים לב איך עובד הקומפרסור שבחרתם. אם רוצים להעצים את התחושה של האפקט ניתן להוסיף קומפרסורים מקבילים. ניתן לעשות זאת ב-DAW בצורה פשוטה ע״י בחירת קומפרסור וכיוונו לאופן המתאים ואז להעתיק אותו לערוצים מקבילים.

כמו כן אפשר להוסיף קומפרסורים שונים, דיסטורשנים, מדמים של טייפים וכל מה שיכול להוסיף וליצור הרמוניות בערוץ

 

 

פרלל קומפרשן – הכיצד ?

בד״כ נבחר בקומפרסורים מהירים – לרוב יהיו אלה מסוג FET

  • זמן התקף –  ככל שיהיה מהיר יותר, תהיה יותר קומפרסיה והערוץ יונחת בצורה רציפה יותר. כדי להוסיף פאנץ, נלך על התקף איטי יותר. ככל שיהיה יותר איטי יוסיף יותר peak level בהתאמה

 

  • זמן שחרור – ככל שיהיה מהיר יותר, תהיה תגובה מהירה יותר וחזקה יותר של הקומפרסור. ככל שיהיה איטי יותר יהיה מאוזן ובעל צליל טבעי

 

  • יחס – יחס של 10:1 ל- 1: \infty  הוא שימוש נפוץ

 

  • סף  – הסף יקבע את כמות ההנחתה (gain reduction) שלפיו תיקבע כמה אגרסיבית תהיה תגובת הקומפרסור

 

פרלל קומפרשן – שימושים נפוצים

  • להוסיף יותר כוח ופאנץ לתופים
  • להגביר את הפרטים הנמוכים
  • לגרום לטראק להישמע חזק יותר מבלי להוסיף peak level
  • לתת דגש וגווני טון לשירות
  • להדביק חלקים נפרדים ביחד (תופים למשל)

 

נדב כץ הכין שני סרטונים בהם הוא מדגים קומפרסיה מקבילית על תופים  –

 

פרלל קומפרשן – בתוך אבלטון לייב

יש מספר דרכים בהן ניתן לבצע קומפרסיה מקבילית

  • פרמטר Dry / Wet
  • Send / Returns
  • יצירה של Chains
  • שכפול ערוצים

 

לסיכום, הדגשנו שהיתרון העיקרי הוא הגבר של אותות חלשים אל מעל הסף, בזמן שהאותות החזקים נשמרים כפי שהם ככה שנקבל עלייה בעצמת (RMS) החלקים מבלי לפגוע בדינמיקה של הטראק. עבור מפיקי סאונד זוהי אחת הטכניקות החשובות שכדאי להבין וליישם כאשר רוצים לקבל מיקס חזק, רחב ופאנצ׳י יותר

 

על נדב כץ שאחראי על הסרטונים המצורפים:

במקביל לקריירה שלו כמוזיקאי בתחום ההפקה והעיבוד נדב פועל כטכנאי מיקסים משנת 1999 וכטכנאי מאסטרינג משנת 2005. הוא השתתף בפרויקטים מוזיקליים רבים עבור חברות תקליטים מובילות בארץ ובחו"ל וכן עבור לייבלים ואמנים עצמאיים. כיום נדב מלמד שיעורים פרטיים במיקס ומאסטרינג באולפנו הממוקם במרכז הארץ.

לאתר של נדב : www.nadavkatz.com

לדף הפייס של נדב : https://www.facebook.com/nadavcuts/

אודות ברק רוזן

מנהל של LFO, מנגן בכמה כלים, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד יצירה, הפקה ואבלטון. משתתף בפרויקטים שונים. אוהב אודיו, טכנולוגיה ותכנות

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*