3

מה זה Gain Staging ?

לצד מגוון האפשרויות שסביבת העבודה המודרנית מציעה, ישנם הרבה אנשים שמרגישים שעדיין משהו במיקס שלהם חסר. מרכיב חשוב בתהליך המיקס הוא gain staging ונראה כי קיימת חוסר מודעות והבנה בחשיבות העניין. Gain Staging זהו תהליך ניהול ה-level בערוצים שבפרויקט שלב אחרי שלב. אם תיישמו אותו בצורה נכונה יהיה לכם יותר קל להשיג מיקס נקי, ברור ונושם.

הסיגנל במיקס עובר בכמה וכמה תחנות עד שהוא מגיע לערוץ המסטר. אנו נרצה לנהל את ה-level בכל אחת מהתחנות עד לסיכום בערוץ המאסטר כשנוודא שה-level נמצא ב״מקום הנכון״ שלב אחרי שלב. אם כן מהו ה-Level הנכון?

זו העוצמה בה נקבל סיגנל בריא ביחס לרעש הרצפה וישאר מספיק headroom מבלי לדאוג שהאות יקבל דיסטורשיין (clipping). שני הדברים העיקריים אליהם נתייחס בניהול אופטימלי של ה-level הם רעש רצפה (signal-to-noise ratio) ו- headroom.

מה זה headroom ?

לכל אמצעי הקלטה קיימים גבול עליון ותחתון של עוצמה.

הגבול העליון או התקרה: המקום בו האות מקומפרס ומדוסטרט (יפגוש את התקרה ויקבל clipping). אם נקליט אות חזק מדי מכפי שהאמצעי יכול להכיל יווצר clip בקצוות הגל ונשמע דיסטורשיין.

 

clipping

 

הגבול התחתון או הרצפה: כמות הרעש הבלתי רצוי שקיימת ללא האות הרצוי. במקרים בהם האות חלש מדי ביחס לרעש.

headroom זהו המרוח בין המקום בו האות חזק ביחס לרצפה עד לתקרה.

אנלוג VS דיגיטל ?

הייצוג של level בין אנלוג לדיגיטל שונה זה מזה. באנלוג כאשר יראה הצג 0VU (בהתחשב כי הציוד מקצועי ומכויל) בד״כ ישאר מקום לעוד 20dB לפחות. ישנם מצבים בהם נרצה באופן מכוון שהאות יהיה גבוה כשיעבור את מעגלי האלקטרוניקה האנלוגיים כדי לקבל clipping וכתוצאה מכך יתקבל דיסטורשיין (סטורציה) שיוסיף לאות הרמוניות שבד״כ מחמיאות לו. בדיגיטל כאשר יראה הצג 0dBFS ומעלה נקבל דיסטורשיין דיגיטלי שזהו דיסטורשיין לא הרמוני ולפיכך אינו נשמע טוב

כיום ה-DAW's המודרניות מאפשרות טווח דינמי רחב במיוחד. מדובר בסביבות שקטות עם רעש רצפה נמוך כך שמאד קל להשיג אות בריא ולהשאיר הרבה headroom. אם ניקח את הערוץ החזק ביותר ונכוון את ה-peak שיהיה בטווח בין 18dBFS- לבין 12dBFS- נמנע בעיות עם פלאגינים, מעבדים שונים וסיכום של ערוץ המאסטר. זהו מעין טווח בטוח.

ככה הייצוג אמנם שונה בשתי הסביבות אך עם זאת יתפקדו באותו אופן וישאר מקום ל-20dB.

הערוץ החזק ביותר יכול להשתנות בין פרויקט אחד לשני אך בד״כ יהיו אלה הקיק או הסנר. את הבלנס עבור שאר הערוצים נעשה ביחס לערוץ החזק וזו תהווה נקודת פתיחה טובה להמשך הדרך.

כלל אצבע טוב שקל לזכור הוא ש- 18dBFS- (בערך) בדיגיטל = 0dBu באנלוג

 

digital_vs_analog_meter

 

כיצד ננהל level בפלאגינים ?

קיימים לא מעט פלאגינים אשר מגיבים באופן פעולתם בהתאם לכמות ה-level העובר דרכם. פלאגינים אשר מדמים ציוד אנאלוגי מחקים את ההתנהגות של החומרה תחת איזשהו טווח תפעול. מעבר לטווח הזה הפלאג עלול ״לאבד״ את זה. לא מדובר בדבר רע, כאשר זה הצבע שאנו מחפשים להשיג אולם בד״כ אם הפלאגינים יהיו ב-level גבוה נקבל מיקס צורם, עמוס וחסר עומק

עלינו לחשוב על השירשור שאנו עושים ולהיות מודעים ל-level בכל שלב ולנהל אותו כראוי. למשל קיימים הרבה פריסטים בהם  נוטים להתייחס כאילו מדובר בערוץ ספציפי ולא ערוץ כחלק מתוך מיקס שלם ולהוסיף להם עוד כמה dB ביציאה. באופן כללי נשאף לשמור על ה-level היוצא מהפלאגין כפי שנכנס אליו. מה שנקרא Unity Gain. זאת נעשה ע״י כיבוי והפעלה לכל דבר הקיים בתורו בשרשרת וכך נבדוק שאין שינויי level לפניו ואחריו. מדובר בעיקרון חשוב מפני שיש לנו נטייה לחשוב שחזק יותר זה טוב יותר. לא משנה כמה האוזן מיומנת, ככה עובדת השמיעה שלנו בני האדם.

על מנת לאזן עוצמות (ולוודא שהפלאגין לא מגביר או מחליש את הסיגנל), נעדיף להשתמש בדרך כלל ב-Output Level של הפלאגין. לשם כך ברוב הפלאגינים קיימת שליטה ב-level הכניסה והיציאה.

ניהול level זהו אמצעי חיוני שמטרתו לשמור על עוצמה אופטימלית לכל אורך תהליך המיקס. את התוצאה נוכל לראות בערוץ המאסטר אליו מתנקזים הערוצים. ערוץ המסטר יהיה השלב הסופי כש-level גבוה שאינו מגיע ל- clipping יהווה סימן לכך שעשינו עבודה טובה. ככל שנבין ונלמד איך לנהל level בצורה טובה יותר נקבל מיקס טוב יותר וניצול מקסימלי של הסביבה והפלאגינים בהם אנו משתמשים.

 

על נדב כץ שאחראי על הסרטונים המצורפים:

במקביל לקריירה שלו כמוזיקאי בתחום ההפקה והעיבוד נדב פועל כטכנאי מיקסים משנת 1999 וכטכנאי מאסטרינג משנת 2005. הוא השתתף בפרויקטים מוזיקליים רבים עבור חברות תקליטים מובילות בארץ ובחו"ל וכן עבור לייבלים ואמנים עצמאיים. כיום נדב מלמד שיעורים פרטיים במיקס ומאסטרינג באולפנו הממוקם במרכז הארץ.

לאתר של נדב : www.nadavkatz.com

לדף הפייס של נדב : https://www.facebook.com/nadavcuts/

 

 

אודות ברק רוזן

מנהל את LFO, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד על שלבי היצירה, ההפקה ואבלטון.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*