מגזין אולפן ביתי / הפקה מוזיקלית / כיצד ומתי נשתמש באיקיו דינמי?
dynamic_eq

כיצד ומתי נשתמש באיקיו דינמי?

שימוש באיקיו הוא בין החשובים שיש ונחשב לנפוץ ביותר בתהליך המיקס. החל מהשלבים הראשונים בו ״נסדר״ את הערוצים ועד לשלב בו ״נהדק״ את המיקס הסופי. האיקיו אחראי לכמה עמוק ורחב יהיה המיקס ע״י הדגשה, בידוד וחיתוך התדרים, נטפל באיזורים בהם יווצרו קונפליקטים בתדרים בין הערוצים השונים.

המאפיינים של איקיו דינמי ?

ישנם סוגי איקיו שונים. פלאגינים של איקיו יתבססו על אלגוריתמים דיגיטליים ומידול של ציוד אנלוגי. גם בדיגיטל וגם באנלוג קיים מכנה משותף והוא שאחרי שנכוון את האיקיו, הוא ישאר במצב סטטי לכל האורך כך שבכל פעם אשר יופיעו התדרים במקומות אותם כיוונו באיקיו, תהיה תגובה ליניארית, בלי להתחשב בשינויי לבל בתדרים. איקיו דינמי משלב את התכונות שקיימות באיקיו עם שליטה בדינמיקה (בדומה לקומפרסור מולטיבנד), מכאן שתגובתו לא ליניארית ותשתנה לפי האות (או הטריגר בסיידצ׳יין) הנכנס בהתאם למיקום לסף. כאשר האות יעבור את הסף האיקיו ינמיך או יגביר את אותם התדרים וזה מאפשר רמת דיוק גבוהה בעיצוב הסאונד.

למעשה קומפרסור מולטיבנד עובד באופן דומה, אז מה ההבדל בינו לבין איקיו דינמי ?

ההבדל הינו בפילטרים. קומפרסור משתמש בפילטרים בצורת קרוסאובר (crossover), לעומת צורות פילטור אחרות שנמצאות באיקיו

מתי נשתמש באיקיו דינמי ?

לאיקיו דינמי שימושים רבים. החל מערוצים בודדים במיקס כולל שלב המסטרינג הסופי. ישנם לא מעט מקרים במיקס בהם אלמנט אחד ממסך אלמנט אחר (נמצאים באותו טווח תדרים), למשל קיק ובס. מקרה כזה יגרום לקיק להישמע פחות פאנצ׳י

גישה אחת לפתור עניין כזה היא לחתוך מטווח התדרים הבעייתי בבס ובכך לפנות מקום לקיק. אם נעשה זאת בצורה סטטית ע״י חיתוך עם notch, זה ישפיע על הבס גם מתי שאין קיק וזה יכול לגרום לבס לאבד מהנוכחות שלו. כאן איקיו דינמי יעבוד טוב כאשר לא יחתוך מהבס מתי שאין קיק. ניתן לעשות זאת ע״י כוונון התדרים הבעייתים בבס כשנגדיר את הקיק כטריגר לסיידצ׳יין עם התקף ושחרור מהירים על מנת לקבל תגובת חיתוך מהירה בכל פעם שהקיק מנגן.

בערוצי תופים עם כלים נוספים, ניתן להבליט את התדרים שמחמיאים למקצב ולהדגיש את הנוכחות שלהם במיקס. עוד מקרה בו יעשה עבודה טובה היא חיתוך של טרנזיאנטים בולטים וגוון טון בולט וצורם.

לגבי מיקס שלם, איקיו דינמי יעבוד טוב בחיתוך של גבוהים ונמוכים וכמו כן יהדק את הסאונד בדומה לפעולה של אקספנדר.

 

proQ3

כיצד נשתמש באיקיו דינמי ?

הצעדים הבאים הם נקודת פתיחה טובה כיצד להתחיל להשתמש באיקיו דינמי. אילו רעיונות כלליים שישתנו בהתאם לפלאגין ומטרת השימוש שלכם

  • מצאו את התדרים הבעייתים. מרגע שמצאתם, בחרו את סוג הפילטר שיתאים למטרה אותה אתם רוצים לקבל
  • כוונו את הסף בכל תחום פעיל באיקיו. בכל פעם שהאות הנכנס יעבור את הסף הפילטר יופעל בצורה דינמית. תוך כדי שמיעה תוכלו לכוון את הסף עפ״י טעמכם
  • כוונו את ההתקף, השחרור והגיין שישלטו במהירות התגובה של הפילטר ובכמה התדר יונחת או יוגבר
  • בחרו בסיידצ׳יין פנימי או חיצוני שיתן טריגר ויפעיל את האפקט. בסיידצ׳יין פנימי הטריגר יושפע מהאות הנכנס לאפקט. בסיידצ׳יין חיצוני מדובר באות שמגיע מערוץ אחר וישפיע על הטריגר. דוגמת הקיק והבס שהוזכרה לעיל
  • יש לקבוע כיצד אנו רוצים שתהיה תגובת הפילטר – כזה שינחית כמו קומפרסור או כזה שיגביר בכל פעם שהאות עובר את הסף בתחום מסוים בדומה לאקספנדר

לסיכום, איקיו קלאסי משפיע על תדרים ספציפיים בצורה קבועה בזמן שקומפרסור מושפע מהאות הנכנס ובכך משפיע באופן דינמי על הלבל של כל התדרים. איקיו דינמי הוא כלי חזק שמשלב בין התכונות של השניים, שילוב המאפשר שליטה בדינמיקה של תדרים ספציפיים במיקס, ולפיכך מאפשר דיוק יוצא דופן באיך שתישמע המוסיקה.

 

 

על נדב כץ שאחראי על הסרטונים המצורפים:

במקביל לקריירה שלו כמוזיקאי בתחום ההפקה והעיבוד נדב פועל כטכנאי מיקסים משנת 1999 וכטכנאי מאסטרינג משנת 2005. הוא השתתף בפרויקטים מוזיקליים רבים עבור חברות תקליטים מובילות בארץ ובחו"ל וכן עבור לייבלים ואמנים עצמאיים. כיום נדב מלמד שיעורים פרטיים במיקס ומאסטרינג באולפנו הממוקם במרכז הארץ.

לאתר של נדב : www.nadavkatz.com

לדף הפייס של נדב : https://www.facebook.com/nadavcuts/

אודות ברק רוזן

מנהל את LFO, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד על שלבי היצירה, ההפקה ואבלטון.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*