fm

מהי סינטזת FM ?

סינטזת FM עלולה להיות עניין מבלבל, שמצריך לימוד והכנה מוקדמת. אך מהרגע שבו מסתדר כיצד אוברטונים והרמוניות משפיעות ומשנות את גוון הצליל, זה הולך ונהיה ברור יותר. אז ניתן ליצור פאצ׳ים שנשמעים כמו שום דבר שנדמיין או שבכלל נחשוב שאפשר להוציא מסינטיסייזר. מהו הבסיס לסינטזת FM ? כאן בהמשך הכתבה

סינטזת FM

ראשי התיבות FM הן עבור Frequency Modulation – שליטה בגובה הצליל. בתיאור פשוט, ניקח אות ונקרא לו modulator, שתפקידו לשנות את גובה הצליל שנשלט ע״י אות אחר, שלו נקרא carrier, כששניהם נמצאים בטווח תדרים דומה – כתוצאה מכך נקבל צליל חדש בעל גוון (timbre) משתנה.

הגל ורכיביו

גל סינוס יוצר טון שאינו מכיל אוברטונים. אם ניקח צורת גל מסוימת ונוריד ממנה את האוברטונים, נשאר עם התדר הבסיסי  (fundamental frequency), שצורתו כאמור תהיה גל סינוס. למעשה אם נבודד כל אוברטון בנפרד צורתו גם כן תהיה גל סינוס. למעשה כל אחד מגלי הסינוס הוא רכיב חלקי מתצורת הגל השלמה ומכאן ניתן להבין שכל תצורת גל באשר היא מורכת מרכיבים חלקיים בעלי תדר ואמפליטודה שונה.

 

סינטזת FM מבוססת על עיקרון זה במטרה ליצור תצורות גל מורכבות ע״י תצורות גל פשוטות יותר. לא מדובר רק בערבול

של תצורות גל פשוטות, כי אם בשימוש של תצורת גל אחת שתאפנן (modulate) תדירות תצורת גל אחרת והתוצאה שתתקבל תאפנן תדירות גל אחרת וכן הלאה. את ההבדל בין אפנון/ מודולציה לבין ערבול גלי סינוס ביחד אפשר להבין ע״י אנלוגיה לגיטרה דמיונית אשר מפיקה גלי סינוס וכאשר ננגן אקורד בגיטרה, כל תו הינו רכיב של האקורד. כאשר נשנה את סדר התווים מבנה הרכיבים ישתנה, ובכך ישתנה גוון הצליל שמופק. כאשר ננגן תו בודד בגיטרה הדמיונית שלנו, ניתן להוסיף מאפיינים כמו ויברציה בעזרת היד השנייה, ויברציה כזו תאפנן את גובה הצליל (pitch) עבור התו הספציפי בלי קשר לשאר התווים הנוספים ובהתאם לכך תשתנה תצורת הגל שלו. אם תדירות הויברציה מספיק גבוהה אז במקום לקבל שינוי גובה אנו נקבל שינוי גוון בצליל שנקבל. זו הדרך שבה FM עובד – הוא מאפנן את התדירות של תצורת גל אחת עם תצורת גל אחרת ובכך יוצר תצורות גל מורכבות.

 

fm-carrier-modulator

האופרטור

סינטיסייזרי FM מפיקים תצורות גל תחת הקונספט של Operators. אופרטורים הם אוסילטורים עם אמפליטודה שנשלטת ע״י מעטפת. יציאה של אופרטור אחד יכולה להתחבר לכניסה של אופרטור שני ולהשפיע על הפיץ׳ של השני, במצב כזה האופרטור הראשון הוא modulator והשני הוא carrier. הגברה והנמכה בעוצמת הווליום של המודולטור תגביר ותחליש את עצמת ה-FM על ה-carrier. התוצאה שתתקבל תלויה באופן שבו האופרטורים מחוברים זה לזה בניתובים שונים. הניתוב שבו החיבורים מחוברים אחד לשני מתייחס לאלגוריתם, אשר יקבע את אופי הצליל שהפאץ יכול להפיק – אורגן, כינור, חצוצרה או כל צליל אחר.

 

Flow-Chart-Operator

 

סוגי אופרטורים

אופרטורים שמחוברים ליציאה נקראים Carriers והם אילו האופרטורים שניתן לשמוע. אופרטור שמחובר לאופרטור אחר נקרא modulator ואת האות מתוך היציאה שלו לא ניתן לשמוע באופן ישיר. בדרך כלל, ניתן יהיה למצוא ברוב האלגוריתמים את האפשרות של אופרטור אשר נשלח בחזרה לשלב מוקדם יותר בשרשור האלגוריתם.

 

לסיכום, סינטזת FM היא אוסף טכניקות שמאפשרת יצירה של צלילים מורכבים כשהאפשרויות הן בלתי מוגבלות. יוצרים, מפיקים ומעצבי קול רבים משתמשים ב-FM. נסו בעצמכם, בחרו סינטיסייזר מתאים ונסו את האלגוריתמים הקיימים בו ומצאו את זה שעובד עבורכם. דרך טובה ללמוד היא לבחור פריסט מסוים ולפרק אותו לחלקים ובכך לגלות כיצד הוא עובד. באופן הזה ניתן גם להתחיל לבנות פאצ׳ים ייחודיים משלכם – זה שווה את זה !

אודות ברק רוזן

מנהל את LFO, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד על שלבי היצירה, ההפקה ואבלטון.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*