מגזין אולפן ביתי / אפליקציות ליצירת מוזיקה / כיצד ניצור שיתוף פעולה מוזיקלי מוצלח?
collaboration-a

כיצד ניצור שיתוף פעולה מוזיקלי מוצלח?

לשיתופי פעולה יש פוטנציאל אדיר. זהו דבר חיוני בו ניתן ללמוד אחד מהשני, להכיר טוב יותר זה את זה ולעבוד כצוות. מצד אחד זה יכול להעניק תגמול בלתי מדיד ומצד שני יכול להיות שלב מאד מתסכל בהפקת המוסיקה. כשנצליח לייצר במשותף, התוצאה שתתקבל תהיה גדולה מסך חלקיה ! וכשלא, העניין יכול להפוך מביטוי אמנותי לוהט ומסקרן למטלה ששואבת את האנרגיה מסך משתתפיה. בכתבה הבאה נבין מה נדרש, באיזו גישה עלינו לפעול ואיך נתרגל כדי לגרום לזה לקרות.

שיתוף פעולה בן זמננו

רבים משיתופי הפעולה שקורים היום בין מפיקים מתבצעים דרך הרשתות החברתיות כאשר אחד מחליט לפנות לשני. לאחר שנמצא שותף ונגיע להסכמה, נשלח דמואים אחד לשני ונחליט איך מתחילים. מרגע שנתחיל, יתחיל לו משחק מסירות של שליחות חוזרות ונשנות עד לקבלת המוצר הסופי אליו נתכוונן בזמן התהליך. הרעיון המרכזי של שת״פ הוא להעלות רעיונות שמתערבבים ומתגבשים להם ברצף של עבודה משותפת. החוויה שנוצרת בעבודה סימולטנית היא הרבה מעבר מאשר לעבוד בבידוד על חלקים ורק  את ההחלטות לעשות במשותף . התועלת שטמונה בקולקטיב מדגישה את החוזקות שיש לכל אחד ועם זאת שומרת על הזמן והפוקוס כגוף אחד למען מטרה משותפת.

תיאום ציפיות

זה השלב בו נברר אחד עם השני לאיזה כיוון לוקחים את העניין וכיצד ממפים את שלבי הפעולה. ע״י רפרנסים ושיחה ניתן יהיה להגיע להסכם התחלתי על חלוקת תפקידים, מבנה ורעיונות אחרים למיניהם. כשהרעיון כיצד זה הולך להישמע מובן לכולם, העבודה תהיה יעילה יותר ותיקח פחות זמן. חשוב להבין ולדבר על הכישורים בהם כל אחד טוב יותר מהשני ולהיפך (למשל מפיק א׳ טוב יותר בביטיםו מפיק ב׳ בכתיבת תפקיד בס)

התקשורת

תקשורת היא עניין קריטי בכל מערכת יחסים. תקשורת טובה יכולה למנף ומנגד יכולה לסבך ולגרום לכך שנעבוד אחד נגד השני במקום אחד עם השני. ״קצר״ תקשורתי נובע מכך שכל צד לוקח בעלות על החלקים עליהם עבד. אנו נוטים להתייחס בקנאות לבחירות המוסיקליות שאנו עושים ומתקשים לקבל פידבק שלילי, וזה יקשה כאשר נדון בשינויים שיש לבצע על מנת להתקדם בתהליך. יש לזכור שכל ביקורת על העבודה שלנו או חוסר שביעות מאחד הצדדים יהיו רק הערות בדרך למטרה הגדולה – והיא לגרום לשיתוף הפעולה להתממש. את אותם חלקים תמיד אפשר לשמור ולפתח מהם משהו חדש.

גישה טובה היא שטראק אינו גמור אלא עד שיוצא כריליס. כל שינוי שיקרה בשלב כלשהו בדרך לגיטימי. המטרה היא ליצור את הדבר הכי טוב שניתן ולהשאיר את התנגשויות האגו לזמן אחר. זה משחרר את המקום בו כל צד עסוק בלהגן על מה הוא עשה. חשוב שבכל שלב כל צד ישתף במה הוא חושב ומרגיש. יש לדון בכל בעיה שעולה מבלי לפחד שמא זה עלול להעליב את הצד השני. כשברור לכולם שאפשר לדבר על הדברים ולבצע שינויים מבלי לקחת את הדברים באופן אישי מתקבל מצב אופטימלי בו ניתן למצוא מה יעבוד הכי טוב עבורנו. בכל מה שקשור לתקשורת בתהליך – איכות על פני כמות זה המוטו !

ניהול זמן

כאן יש לפתח אסטרטגיה כיצד לעשות את הדברים בצורה יעילה. אחרי הכל, ככל שנשקיע את רוב הזמן בעבודה ופחות בדיבורים, נזכה להתקדם יותר בתהליך. יש ללכת בדרך שבה נשיג פוקוס של מפיק אחד – מפיקפלצת עם שני ראשים שעובדת במקביל ומחלקת את המשימות אחת בין השנייה ביד רמה. אין זה דבר שקל להגיע אליו, אבל אנחנו לא מחפשים לעשות רק מה שקל. יש סיכוי שהמאמץ יגרום לזה להתגשם ונצליח לנהל את הזמן כראוי ולעמוד במה שהצבנו בשלב תיאום הציפיות.

שיטות תרגול

  • עבודה מקרוב

לקבוע, להיפגש ולהתחיל …

נוודא שכל אחד תורם את כישוריו בהם הוא טוב יותר מהאחר. בכל פעם כאשר יש למישהו הערות (שכדאי לרשום), הוא יעבור ממצב ״צפייה״ למצב ״ביצוע״ ככה שיש להתכונן למשחק הכיסאות. ההחלפה במצבים היא יתרון חשוב, שמאפשר לצדדים להתרענן בעוד צד אחד צופה, הצד השני מבצע. עם הזמן נשפר ונחדד את המיומנות שבעבודה עם מפיקים אחרים כמו גם את זו שבהחלפת התפקידים. כאמור חשוב לתקשר במהלך העבודה. יש להתמקד במה שקורה עכשיו ורלוונטי לקידום התהליך. כל התעסקות בעניין אחר כמו רעיונות להמשך (שאינם קשורים לחלק הנוכחי), מה עוד צריך לשפר ועל מה נשאר לעבוד, יסיטו את תשומת הלב ויאיטו את הקצב. אילו דברים שניתן לרשום כהערות, לשלוח אחד לשני ולמצוא זמני ביניים לדבר על זה.

  • עבודה מרחוק

היתרון הבולט כאן הוא היכולת ליצור שיתופי פעולה מעל לזמן והמקום. יש לזכור שזהו תחום שנעשית בו התפתחות אדירה ושלא היה קיים עד לפני כמה עשורים. בשונה מעבודה מקרוב כשהתקשורת ישירה יותר, כאן הדגש הוא בעיקר על תקשור נכון וההתחייבות של השותפים לגרום לזה לקרות. זה לא מובן מאליו להיכנס לשת״פ עם מישהו שנשמח לעבוד איתו, בטח לא כשהוא נמצא במקום אחר בפלנטה.

בתור התחלה, הדבר הנכון הוא לדמות כמה שניתן את הרעיון שבעבודה מקרוב. שיחות וידאו וטלפון יעזרו לזה לקרות, כמו גם סשנים משותפים בסביבות וידאו-צ׳אט כגון Skype. בזמן שמישהו עובד על הפרויקט, הצד השני מקשיב, רושם הערות ולהיפך. זוהי דרך טובה לחקות את משחק הכיסאות, אך צריך להיערך למגבלת הזמן בהתאם, כיוון שלא מדובר באותה זרימת עבודה שבעבודה מקרוב. ככה נזכה לשמר עבודה משותפת בזמן אמת, לא רק דרך שיחות, מיילים וכד׳. בזמני עבודה שונים קשה עוד יותר לשמור על תקשורת הדדית ולפיכך עלינו להיות קפדניים יותר בתיאום הציפיות, התקשורת וחלוקת העבודה בין הצדדים.

שמירת גירסה

לגבי שמירה של הפרויקט, כדאי לשמור גירסאות בתבניות שם כמו v1, v2, v3 … זה יאפשר לחזור אליהן בעתיד ולייבא רעיונות לגירסה עדכנית יותר.

  • אם מדובר באותו DAW יש לשמור את הפרויקט עם כל הקבצים, הקלטות, דגימות וכו׳ לכווץ לפורמט דוגמת .zip ולשלוח
  • אם ה-DAW שונה נצטרך לעשות אקספורט ולשלוח stems. יש להתייעץ עם השותף כיצד יעדיף לקבל אותם, עם או בלי האפקטים ולוודא שהבאונס בלבל טוב. מעבר לזה נרשום את הטמפו ושמות קריאים לקבצים

פרויקט שיתופי

קיימים היום מספר שירותים אשר מציעים דרכים לעבוד על פרויקט שיתופי.

Splice נותן ליצור פרויקט שמעדכן גירסאות אונליין לפי שינויים שנעשו ע״י כל אחד מהמשתתפים. Spire Studio מאפשר למשתמשים לשתף פרויקטים שלמים בהם כל משתתף עובד באופן ישיר על הפרויקט עפ״י גירסת הספייר סטודיו שלו. Ohm Studio שולח הזמנה עבור פרויקט ספציפי ומאפשר למספר משתתפים לעבוד על אותו הפרויקט.

 

לסיום, במשך אלפי שנים מוסיקה נעשית בקבוצות כדרך לבטא, לתקשר ולהתחבר עם אנשים נוספים. שיתוף פעולה שנעשה בצורה טובה יניב את אחת החוויות הטובות שבהפקת מוסיקה. רובנו מעבירים את הזמן בבידוד מול ה-DAW ויש אף הנמנעים מלהיכנס ליחסים בינאישיים עם מפיקים נוספים. שיתופי פעולה דומים בהתנהלותם ללהקה, עבודת צוות ולאיך שמתנהל העולם מחוץ לאולפן.

 

אודות ברק רוזן

מנהל את LFO, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד על שלבי היצירה, ההפקה ואבלטון.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*