מגזין אולפן ביתי / חדשות הסאונד / המדריך השלם לסינתזה
aaaa

המדריך השלם לסינתזה

בשנים האחרונות עולה הפופולריות של סינטיסייזרים ואיתה הסקרנות בכל הנוגע לאיך המכונות המופלאות הללו עובדות. עולם הסינתזה כולל מושגים תיאורטיים, קשר ישיר למדע, אלקטרוניקה והיצע בלתי פוסק של סינטיסייזרים חדשים וישנים, אנלוגיים ודיגיטליים, מה שעלול להכניס בקלות להלם משתמש חדש.

כל מערכת מורכבת מסך החלקים אשר יוצרים אותה, אז כדי להבין כיצד סינטיסייזר פועל נתבונן ונלמד את חלקי הליבה שלו. לימוד של המודולים השונים מהם מורכב ואופן פעולתם יקנה בסיס טוב להמשך .

חלוקה בסיסית

כל סינטי באשר הוא מתחלק ל-4 קטגוריות:

מחוללי צליל (Generators) – יוצרים אות אודיופוני. בד״כ אלה הם האוסילטורים אבל ישנם מכשירים נוספים כמו סמפלרים ורעשים.

מאפננים (Modulators) – תפקידם הוא לשלוט בפרמטרים שונים של הסינטיסייזר. אלה כוללים שעונים, LFO, פונקציות שליטה במעטפת, סיקוונסרים, Sample & Hold ועוד.

מעבדים (Processors) – תפקידם הוא להעביר את האות ולשנות אותו. פילטרים, מיקסרים, אפקטים, איקיו וכד׳.

תוספים (Utility) – קטגוריה הכוללת לוחות לוגיים, סוויצים, מגברים, מנחיתים ועוד.

מושגים בסינתזה אנלוגית

רוב הסינטיסייזרים האנלוגיים מגיבים ל-3 סוגי אותות: cv, gate, audio.

אות אודיו – שמיע בספקטרום שבין טווח תדרי השמיעה של בני האדם,  בין 20hz-22Khz.

(Control Voltage (CV – אותות אשר נמצאים בתחום האינפראסוניק (נמוכים מעבר לטווח השמיעה). השימוש בהם הוא בשביל ליצור אוטומציה ומניפולציות בפרמטרים של הסינטיסייזר.

volts per ocatve ו- hertz per octave הם קלט שונה של CV שיקבע  את גובה הצליל (pitch).

Gate – מייצג פעימה בדומה למתג on/off, פעימה שבד״כ תאתחל פרמטר כלשהו בסינטיסייזר. פעולה דומה ניתן לבצע גם עם trigger. השוני בין טריגר לגייט הוא ברוחב תכונת הגל. טריגר נחשב לפעימה קצרה ביחס לגייט שיש לו רוחב אקראי שניקבע ע״י המשתמש.

2 פרוטוקולי תקשורת המאפשרים שליטה בסינטיסייזר הם – MIDI & OSC. מידי הינו פרוטוקול סטנדרטי אשר פותח בתחילת שנות ה-80 וקיים במרבית המכשירים בני זמננו ומכאן נחשב לנפוץ ביותר.

(OSC (open sound control הוא פרוטוקול תקשורת מבוסס רשת שנחשב עוצמתי ובעל יתרונות רבים על פני מידי, בכל הנוגע לדיוק ואפשרויות השליטה. כל השלושה MIDI, OSC ,CV/GATE מייצגים פלטפורמות שונות על מנת להשיג מטרה דומה כשלכל אחד יתרונות וחסרונות לעומת האחר.

אז עברנו על מושגי הבסיס ועכשיו הגיע הזמן לרדת עמוק יותר בין 4 המחלקות שפירטנו קודם לכן.

מחוללי צליל Generators

ישנן טכניקות סינתוז שונות – חיסורית, חיבורית, Granular, Frequency modulation ועוד. לבחירת מקור הצליל תפקיד מרכזי בתהליך ובצליל שנקבל כתוצאה בסוף. למשל בסינתזה חיבורית יש למקסס כמה גלי סינוס במקביל ביחסים שונים על מנת להשיג צורות גל מורכבות בעוד שבסינטזה חיסורית נפלטר חלקים כדי להחסיר מההרמוניות הקיימות בצורת הגל.

אוסילטורים

אוסילטור מפיק גל מחזורי בתדירות הנקבעת מראש. אוסילטורים דומים במכניקה שלהם וכולם מכילים פרמטרים הדומים זה לזה.

צורת הגל – זהו משתנה הקובע את צורת התנודה של הגל ובהתאם לכך את מאפייני הגוון של הצליל. צורות הגל הבאות יהיו בכל סינטיסייזר – סינוס, ריבוע, שן מסור ומשולש (sine, square, sawtooth, triangle)

 

טכנית מספר האפשרויות של צורות גל שונות הוא אינסופי, כך שאם ניקח מחזור אחד (מנקודה כלשהי של הגל עד למקום  הבא שזהה לנקודת ההתחלה) של אות אודיו כלשהו ונהפוך אותו למחזורי כמו אוסילטור נקבל תבניות צליל חדשות, מה שבעצם קורה בשיטות סינתזה מסוג סמפלינג ו- wavetable.

תדירות הגל – מהירות תנודת האוסילטור נמדדת בהרץ ומשפיעה על גובה הצליל (pitch). בד״כ יכיל אוסילטור אפשרות בחירה בין אוקטבות.

 

רעש – בד״כ בין צורות הגל הקיימות באוסילטור ניתן למצוא גם רעש, אמנם מדובר בחלק אחר של הסינטיסייזר. רעש הוא האנטיתזה של גל מחזורי,  כך שהתוצאה שונה לחלוטין מזו של האוסילטור. את האיכויות הקוליות שבייצור רעש נבטא ע״י התייחסות לצבעים: לבן, ורוד, אפור, כחול. אנו נשתמש ברעשים כדי להוסיף איכויות טבעיות יותר לצליל, כמו גם שילוב של הרעש עם פונקציות נוספות בסינטיסייזר כדי להשיג שליטה – למשל sample & hold דוגם בכל פעם יחידת רעש שונה כדי להפיק תנודות מתח (וולטג׳) שאינן מחזוריות.
White Noise

אודות ברק רוזן

מנהל את LFO, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד על שלבי היצירה, ההפקה ואבלטון.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*