מגזין אולפן ביתי / חדשות הסאונד / המדריך השלם לסינתזה-פילטרים
arp2600-vcf

המדריך השלם לסינתזה-פילטרים

מה שאנו מתארים היום כסינטיסייזר, החל את דרכו בשנות ה-60 ע״י בוב מוג ודון בוקלה אשר נחשבים לחלוצי התחום. שניהם פיתחו את תחום הסינתזה ו- audio signal flow. הם יצרו גישות מודולריות בעיצוב הכלי, סביב חיבור והרכבה של יחידות הכוללות ביניהם גם סוגי פילטרים שונים. הפילטר נחשב לחלק דומיננטי בעיצוב הסאונד ויקבע את אופי הסאונד, באופן כזה שסאונד חלק ונעים יכול להפוך למחוספס ואגרסיבי.

 

נקודת ההתחלה בסינטיסייזר היא האוסילטור – מה שמפיק את הצליל. לאוסילטור יש את היכולת להפיק גווני צליל שונים, ביניהם תצורות גל בסיסיות כגון סינוס, שן מסור וגל מרובע. כל תצורת גל כזו מכילה תוכן הרמוני שונה – וזו הסיבה לשינויים בצליל ולכך שאנו מבחינים בין צורות הגל השונות. ישנן תצורות גל שכוללות תוכן הרמוני עשיר (כמו גלי מסור ומרובע) לעומת גלים עם תוכן הרמוני מצומצם יותר (למשל גלי משולש). גל סינוס יכיל את פיץ הצליל הבסיסי (fundamental pitch) ואינו יכיל תוכן הרמוני נוסף. תצורות הגל הבסיסיות נוטות להפיק צליל רציף וסטטי ולא ממש ניתן להוציא משהו מוזיקלי בשימוש בהם בלבד. כאן שיטת הסינתזה חיסורית נכנסת לתמונה.

 

 

 

מהי סינתזה חיסורית ?

אחת הדרכים העיקריות ליצור שינויים בגוון הצליל עם תצורות הגל הבסיסיות שבאוסילטור הוא הפילטר שנקרא  VCF-voltage controlled filter. זוהי יחידה שנשלטת ע״י מתח חשמלי בעלת פוטנציאל צמצום והגבלה של התוכן ההרמוני – כלומר לפילטר יש את היכולת להפחית את העוצמה של הרמוניות אשר קיימות בצליל, ובכך להסיר טווחי תדרים מהספקטרום במטרה ליצור סאונדים חדשים. טכניקה זו נקראת סינתזה חיסורית, מפני שהיא מבוססת על הרעיון של החסרת אנרגיה של טווחי תדרים מתוך התוכן ההרמוני של תצורת גל עשירה ונחשבת לשיטת הסינתוז השכיחה ביותר עד היום.

 

מי שם PASS ?

ישנם סוגים רבים של פילטרים, להלן 4 סוגי הפילטרים הבסיסיים ביותר – 

 

 lowpass filter מחסיר את תחום התדרים הגבוהים ומאפשר לתדרים הנמוכים לעבור.

 

highpass filter מחסיר את טווח התדרים הנמוכים בזמן שטווח הגבוהים עובר והוא השמיע.

 

bandpass filter מעביר טווח תדרים ספציפי ומחסיר כל מה שמחוצה לו. ישנם פילטרים שניתן לשלוט ב-bandwidth – שזהו משתנה שמאפשר למסנתזים לקבוע ולדייק את גודל הטווח שאותו נרצה להעביר.

 

notch החיתוך שיתבצע יהיה קטן כשרוב התדרים מצדדי החיתוך הם אילו שיעברו. שימוש בפילטר מהסוג הזה ישמש לחיתוך של תדרים ספציפיים אשר אינם רצויים, ויכול גם ליצור אפקט מעניין כאשר ה-cutoff משתנה בזמן אמת.

 

העקומה והשיפוע

על מנת להעביר תוכן הרמוני באופן מוזיקלי ההעברה צריכה להיות הדרגתית ואינה נקבעת עפ״י גבולות ברורים לגבי איזה טווח תדרים יהיה שמיע ואיזה לא. השיפוע של הפילטר slope יקבע את רמת ההנחתה של התדרים שנמצאים מעבר ל-cutoff כך ששיפוע מתון יותר ינחית פחות מאשר שיפוע תלול. רוב הפילטרים שניתן למצוא בסינטיסייזרים הם 12dB/Oct ו- 24dB/Oct, כאשר עצמת ההנחתה נמדדת בדציבל לאוקטבה – dB/Oct = decibles per octave.

poles הוא ביטוי שמתייחס לעצמת ההנחתה, כאשר pole בודד אחראי להנחתה של 6dB-. כך שפילטר מסוג 12dB/Oct יקרא two pole-filter, עפ״י זה שמנחית 12dB- בין אוקטבה ו-24dB/Oct פילטר יהיה four-pole-filter מפני שמנחית 24dB- בין אוקטבה.

 

אודות ברק רוזן

יוצר, מפיק ומעצב סאונד. מלמד יצירה והפקת מוזיקה בסביבת Ableton. מנהל את LFO.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*