מגזין אולפן ביתי / הפקה מוזיקלית / המדריך השלם לסינתזה-מודולטורים

המדריך השלם לסינתזה-מודולטורים

מודולטורים

המודולטורים (מאפננים) מאפשרים שינוי לאורך זמן בפרמטרים של הסינתיסייזר, על מנת ליצור סאונד מעניין וטקסטורות סאונד משתנות. מודולטור יכול להיות פשוט כמו סליידר ששולט על פרמטר ספציפי בסינטיסייזר עד לסיקוונסר מולטי-ערוצי בעל פונקציות לוגיות שונות שיפעיל חלקים שונים בדומה למנצח בתזמורת אשר אחראי על השינויים שיבצעו הנגנים במהלך הנגינה.

המודולטור הכי מוכר הוא Low Frequency Oscillator – LFO. מדובר באוסילטור שטווח התדרים שלו נמוך מסף השמיעה האנושית, ועל כן נמצא מחוץ לטווח השמיעה שלנו. השימוש בו יעשה על מנת לשלוט באופן אוטומטי בפרמטרים של הסינטיסייזר. דוגמה לכך הוא אפקט vibrato, ששולט בשינוי ה-amplitude של הפיץ׳ אוסילטור (זה שקובע את גובה הצליל) דרך אוסילטור אחר ששולח סיגנל בתדרים נמוכים.

 

מחוללי מעטפת – (Envelope Generators (EG

גם מעטפות נועדו לשלוט על פרמטרים וליצור שינויים בזמן, ככה שסאונד סטטי יהפוך לדינמי ומעניין – למשל כמו להפוך סאונד של Drones למקצב. בכללי קיים שימוש נרחב במעטפות במה שקשור לשליטה בפרמטרים. המעטפה מתווה מסלול כאשר שולחת סיגנל שישפיע על איך ישמע הצליל לאורך הזמן. המסלול שיווצר יעוצב בהתאם לעקומה של המעטפה ואלו יהיו עקומות ליניארית, אקספוננציאלית או לוגריתמית.
את המעטפות בד״כ נפעיל ע״י פקודות טריגר, גייט או באופן עצמאי כך שאינן תלויות בגורם חיצוני, בדומה ל-LFO. רוב המעטפות מורכבות מחלקים אשר מנתבים את הסיגנל לפי המתח החשמלי וניתן למנות אותם בשילובים הבאים – ADSR, AR, ASR, AD וכד׳.

 

Attack זהו הזמן שיקח לסיגנל להגיע ממצב התחלתי למקסימום עוצמה של הצליל שנקבל.

Decay זה הזמן שיקח למעטפה להגיע מנקודת המקסימום (סוף שלב ה-attack) לשלב הבא.

Sustain העוצמה בה יוחזק הצליל עד סוף התו או עד לשחרור מלא של הקלידים.

Release השלב האחרון שמגדיר כמה זמן יקח למעטפה לחזור למצב ההתחלתי שלה אחרי שלא נשלחה  אליה שום פקודה.

 

 

 

מחוללי מתח אקראיים – Random Voltage Generators

אלו יחידות אשר מייצרות מתח חשמלי רנדומלי, כך שהן אינן צפויות. השימוש בהם נע בין מצב בו יחולו שינויים ״קלים״ עד שינויים ״קיצוניים״ בעיצוב הסאונד. יחידה פופולרית שכזאת היא Sample & Hold. אילו מעגלים שמתוכננים לקבל אות חיצוני (בד״כ רעש) בכניסה ולדגום את ערך המתח בהתאם לתדירות הפעימות שתקבל, בד״כ מתדירות השעון (clock rate). באופן הזה בכל פעימה נדגמת יחידת מתח שונה מקודמתה כך שהפרמטר הייעודי שנשלוט בו יתנהג בצורה רנדומלית.

 

ישנם עוד הרבה דרכים לשלוט בסינטיסייזר – סיקוונסרים, משטחי מגע, ג׳ויסטיקים, חיישנים שונים, כלים אקוסטיים, קולות ובגדול כל מה שעולה על דעתכם ויכול לשמש מקור טוב לאינטראקציה עם הסינטיסייזר. שימוש באילו יחשב לאקספרמנטלי יותר מהשימוש המקובל, ובזכותם ניתן לעצב את הסאונד ולקבל תוצאות שקשה עד בלתי אפשרי לקבל בדרכים אחרות.

 

אודות ברק רוזן

יוצר, מפיק ומעצב סאונד. מלמד יצירה והפקת מוזיקה בסביבת Ableton. מנהל את LFO.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*