מגזין אולפן ביתי / חדשות הסאונד / איך מכינים ערוצים למיקס מקצועי?
ableton_exporting

איך מכינים ערוצים למיקס מקצועי?

בכתבה זו נתאר תהליך של ייצוא ערוצים למיקס חיצוני. בתהליך כזה נרצה לחסוך בזמן ולהיות יעילים כמה שניתן בהכנה מראש. זמן הוא משאב חשוב והרי ״זמן שווה כסף״. לכן כמה שנהיה ברורים יותר לגבי הציפיות שלנו ממי שבחרנו שימקסס, זה יקל בשלבים עד לקבלת התוצר. רצוי לתאם מראש עם הממקסס את העדפותיו האישיות וכיצד מעוניין לקבל את הערוצים (למשל -איך לקרוא לערוצים, תיקיות, עם מה לכווץ את הקבצים וכד׳)

למה מיקס חיצוני ?

כדי שנשיג מיקס מבולנס ונכון, נדרש חדר מטופל באקוסטיקה, עם העדפה ליותר מסט מוניטורים אחד וכמובן אחד הפרמטרים החשובים ביותר, שנות ניסיון בז׳אנר המוסיקלי אליו אנו מכוונים. ברוב המקרים אין לנו גישה לציוד קצה-עליון ולא את הניסיון הנדרש לעומת אנשי מיקס שמשקיעים זמן ומשאבים לכך. גם אם נבחר למקסס בעצמנו, תמיד טוב לבדוק כיצד זה נשמע בסביבת אולפן שונה מזו שאנו רגילים וכמו כן לשמוע דעה, לקבל עצה ולשפר מה שניתן.

מה צריך לבדוק ?

אנו נייצא את כל הערוצים הקיימים בפרויקט. לפני שנתחיל נוודא שאין שום פלאגין פעיל בערוץ המסטר ושהלבל על 0db (אפס). בכל ערוץ בו קיימים פלאגינים שמשפיעים על תחום התדרים והדינמיקה כגון Compressor, EQ – נבטל את השפעתם ונשים אותם במצב bypass. ערוצים עם פלאגינים שמשנים את אופי הערוץ כגון Filters, Delays נשמור כפי שהם או שניתן להפריד לשני ערוצים ולייצא את הערוץ הנקי ואת הערוץ של האפקט.

לבלים

אנו נרצה לשמור על הלבל הטבעי של הערוץ. חשוב לשים לב שה-peak level יהיה בסביבת 6db- ולכל היותר לא מעל ל- 3db-

peak level

peak level יהיה בסביבת 6db- ולכל היותר לא מעל ל- 3db-

Export

לפני שנתחיל עם ייצוא הערוצים, נסמן את כל הערוצים מאותה נקודת התחלה. זה ישמור על הסדר הטוב

כשנפתח אותם בפרויקט של המיקס. הנקודה בה יסתיימו הערוצים פחות קריטית, אך עלינו לשים לב האם יש אפקט ״מאריך״ על הערוץ ובמידה ויש כזה, אז כאשר נקבל שוב שקט בערוץ זהו המקום בו יכולה להיות נקודת הסיום, או שניתן לסמן נקודת סיום אחידה (בדומה לסימון נקודת ההתחלה).

rangePoints

פורמט הקבצים

הפורמט המקובל הוא 24bit ב- 44100hz

במקרים בהם ה- bit rate גבוה יותר, נשמור כפי שכבר מוגדר בפרויקט. ננהג באופן דומה עבור ה- sample rate. הפורמט שנשמור יהיה wav או aiff

params

 

הנה סרטון בו נדב כץ מסביר את העניין –

 

לסיום, נעשה מיקס דאון למסטר כפי שהוא בפרויקט שלנו. רצוי להוסיף כמה קטעי מוסיקה לרפרנס ונוסיף הערות לגבי דברים שחשובים לנו על ציר הזמן.

 

על נדב כץ שאחראי על הסרטונים המצורפים:

במקביל לקריירה שלו כמוזיקאי בתחום ההפקה והעיבוד נדב פועל כטכנאי מיקסים משנת 1999 וכטכנאי מאסטרינג משנת 2005. הוא השתתף בפרויקטים מוזיקליים רבים עבור חברות תקליטים מובילות בארץ ובחו"ל וכן עבור לייבלים ואמנים עצמאיים. כיום נדב מלמד שיעורים פרטיים במיקס ומאסטרינג באולפנו הממוקם במרכז הארץ.

לאתר של נדב : www.nadavkatz.com

לדף הפייס של נדב : https://www.facebook.com/nadavcuts/

אודות ברק רוזן

מנהל את LFO, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד על שלבי היצירה, ההפקה ואבלטון.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*