מגזין אולפן ביתי / הפקה מוזיקלית / איך למקסס שירה באמצעות parallel compression ?
APC

איך למקסס שירה באמצעות parallel compression ?

בהמשך לכתבה על קומפרסיה מקבילית החלטנו להרחיב בנושא עם שיטה בה נלמד כיצד להוסיף גוונים (timbre) ע״י הבלטה של פרטים ושינויים בתחום הדינמי.

יצירת הערוצים והנתיבים

הנה טכניקה בה נציב מספר קומפרסורים במקביל בו זמנית ונמקסס את התוצאות בערוץ סיכום שלהם.

יש כמה דרכים להציב מספר קומפרסורים ב – ״ערימה״ בו זמנית באבלטון.
השיטה הפשוטה היא הכפלת הערוץ והכנסה של קומפרסורים שונים בכל ערוץ מוכפל, אך במקרים בהם יש לבצע שינויים בחומר הגלם העניין יכול להסתבך בקלות ולהפוך סזיפי. לכן כדאי שחומר הגלם יהיה בערוץ אחד וממנו נשלח במקביל למבחר קומפרסורים אותם נכניס לראק כאשר הערוץ בו נמצאת ״ערימת הקומפרסורים״ ינותב לערוץ מסכם.

נסמן את ערוץ השליחה בשם APC SOURCE, אליו נכניס audio effect rack. קליק שמאלי על השטח השמאלי יציג create chain, נסמן ונלחץ כדי ליצור ראק חדש. ניצור שלושה ראקים כאילו, 2 עבור קומפרסורים ואחד עבור דיסטורשיין.
ניצור ערוץ אודיו חדש בשם APC MASTER אליו ננתב את היציאה של APC SOURCE. נבחר Sends Only ביציאה של ערוץ המקור.

setup

כיצד לבחור קומפרסורים ?

הרעיון בבחירת קומפרסורים היא שאילו יהיו שונים זה מזה בתכונותיהם, מה שידגיש וירחיב את האפשרויות הטונאליות.
כאן נכנס השלב בו ננסה כל מיני קומפרסורים על מנת להשוות בין אחד לשני, לשים לב להבדלים ולהחליט מה נבחר מתוך ה״ערימה״. בד״כ המצב ההתחלתי של הקומפרסורים יהיה בברירת מחדל. במצב כזה קשה לשמוע את ההבדלים בין קומפרסור אחד לשני, לכן כדאי לחקור את הפרמטרים ולהגיע באופן מתון לכיוונון קיצוני בו יתגלו תופעות הלוואי עד שנגיע לכוונון הנכון עבורנו.

קומפרסורים שונים יגרמו לסאונד להישמע שונה. תופעת לוואי חשובה שנוצרת היא הדיסטורשיין. השוני בין דיסטורשיין אחד לשני יתן גוון טונאלי שונה. בחרתי להשתמש בשני קומפרסורים מובנים באבלטון לייב 10. כמו כן בחרתי בסטאפ מצומצם כדי לאפשר נקודת התחלה בה תוכלו לנסות ולבחון כיצד זה עובד ואיך זה נשמע.
הסטאפ הוא:

  • Glue Compressor
  • Compressor
  • Pedal – בחרתי בדיסטורשיין, אותו ניתן לכוון ולקבל שליטה בנוכחות התדרים אותם נרצה להבליט או לעמעם.

עכשיו כשהסטאפ מוכן, הגיע הזמן להתחיל למקסס ולשמוע כיצד משתלבים הנתיבים ומה עובד עם מה בהתאם לטעמכם. בשלב הזה אין חוקים כלשהם וכדאי להיות אינטואיטיביים כיוון שלא תמיד הנתיבים ישתלבו טוב זה עם זה. כדי לקבל תמונה ברורה לגבי כיצד משתלבים הנתיבים, נשמע את תתי הקבוצות מתוך ה״ערימה״ ונקבל החלטה עבור אילו נתיבים יהיו בקבוצה הסופית שנבחר

המלצה:
דרך נוחה לעשות זאת היא ע״י בחירת כפתור chain.
לכל נתיב כזה יש סמן שמסמן את האיזור בו הנתיב יהיה פעיל וינגן את האות העובר דרכו. את הסמנים הללו ניתן למתוח ולגרור לצדדים. כברירת מחדל הסמנים יהיו מסודרים בקו אחד מלמעלה למטה. אנו נסדר אותם בצורת מדרגות יורדות אחד אחרי השני.
לאחר מכן נבחר את האיזור בו נמצאים המספרים ונשתמש במקשי החיצים על מנת לתמרן ביניהם. לדוגמא, נגיד שיש נתיב שאני אוהב ובחרתי להמשיך איתו במיקס ויש עוד כמה נתיבים שאני מתלבט במי לבחור, אז את הנתיב הנבחר נמתח לאורך הנתיבים שבבדיקה (כדי לשמוע אותו ברציפות) ונדלג בין הנתיבים על מנת לשמוע כיצד משתלבים זה עם זה. עלינו להתחשב בלבל הכללי של הערוץ, אשר ישתנה כתוצאה משילוב של מספר קומפרסורים שונים יחד וישפיע על השיקולים שלנו בבחירת הגוון. ניתן לפצות על כך עם הלבל של כל נתיב בראק.

 

chain

את הנתיב הנבחר נמתח לאורך הנתיבים שבבדיקה (כדי לשמוע אותו ברציפות) ונדלג בין הנתיבים על מנת לשמוע כיצד משתלבים זה עם זה. עלינו להתחשב בלבל הכללי של הערוץ, אשר ישתנה כתוצאה משילוב של מספר קומפרסורים שונים יחד וישפיע על השיקולים שלנו בבחירת הגוון הטונאלי. ניתן לפצות על כך עם הלבל של כל נתיב בראק

 

ניתן להוסיף נתיב נוסף לראק עבור האות הלא מקומפרס שישתלב ביחד עם יציאות הקומרפסורים. זה יעזור לשמר את הצליל הטבעי, גם אם נצטרך לקמפרס אותו בצורה גסה בשביל לשמור בלנס במיקס. אם הגעתם לגוון מתאים וגיליתם שה- gain reduction דוחס יותר מדי או לחילופין קיימות קפיצות (peak level) שבולטות באופן בלתי סביר, אין צורך לגשת ולשנות את נתיבי הקומפרסורים באופן פרטני. אילו הם ערוצי post-fader sends ושינוי פיידר הלבל בערוץ המקורי ישפיע על כמה נשלח מהערוץ ל״ערימת הקומפרסורים״ ולפיכך מה תהיה מידת הקימפרוס ב״ערימה״. עכשיו נצטרך לג׳נגל בין הפיידר הזה לבין פיידר הלבל של הערוץ APC MASTER כדי לשמור על הלבל במיקס הכללי. בשלב הזה אני בד״כ משתמש ב – HPF על הערוץ המקורי כדי להימנע מעומס שעלול לצוף מהתדרים הנמוכים. זה משאיר את ערוץ ה – APC MASTER ״נקי״ לפרוסס שאולי נרצה לבצע עליו בהמשך.

 

אוטומציות של עוצמה – Automation Level

אחרי שהגענו לגוון המתאים והסאונד נשמע טוב, נתאים את הלבל לדינמיקה של המיקס, לפי החלקים החלשים, החזקים, העמוסים והדלילים. בד״כ הערוץ בו נבצע את האוטומציה יהיה הערוץ המקורי אשר ישפיע על כמה חזק יהיה האות הנכנס לקומפרסורים. אפשרות נוספת היא כוונון של לבל הקומפרסורים עצמם, אפשרות למקרים בהם נשלח את האות הלא מקומפרס אל ערוץ APC MASTER (מתאים לחלקים דלים יותר במבנה)

בסרטון הבא נדב כץ מראה דרך לחמם ולנפח ערוץ שירה –

 

 

בכתבה זו בחרנו בדוגמא בסיסית ממנה ניתן לקבל מושג כיצד עובדת ונשמעת הטכניקה הזו. אתם מוזמנים להחליף, להחסיר ולהוסיף ל״ערימה״ כל מה שישפיע על התחום הדינמי ויוסיף גוון חדש לערוצים שלכם.

 

על נדב כץ שאחראי על הסרטונים המצורפים:

במקביל לקריירה שלו כמוזיקאי בתחום ההפקה והעיבוד נדב פועל כטכנאי מיקסים משנת 1999 וכטכנאי מאסטרינג משנת 2005. הוא השתתף בפרויקטים מוזיקליים רבים עבור חברות תקליטים מובילות בארץ ובחו"ל וכן עבור לייבלים ואמנים עצמאיים. כיום נדב מלמד שיעורים פרטיים במיקס ומאסטרינג באולפנו הממוקם במרכז הארץ.

לאתר של נדב : www.nadavkatz.com

לדף הפייס של נדב : https://www.facebook.com/nadavcuts/

אודות ברק רוזן

מנהל את LFO, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד על שלבי היצירה, ההפקה ואבלטון.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*