mix-piano-2

איך למקסס פסנתר?

פסנתר נחשב לאחד הכלים עם טווח התדרים והדינמיקה הרחבים ביותר מה שהופך אותו למאתגר יותר מכלים אחרים במיקס. מה סגנון הנגינה של התפקיד, מה נחצין ומה נקטין בערוץ, איזו אווירה תהיה וכד׳ יקבעו את האופן שבו ישתלב הפסנתר וכיצד בסופו של דבר ישמע במיקס.

איך מתחילים ? כיצד מגבשים רעיון ? מה סדר הפעולות ?  ולפי מה נדע שהבחירות שעשינו טובות ? בכתבה הבאה נעשה סדר ונדבר על היסודות שצריך להבין כדי לעשות זאת נכון!

הרעיון הכללי

גיבוש הרעיון יהיה הקו המנחה להמשך הדרך. מהו הסגנון שאנו מכוונים אליו?

בעזרת הרעיון נוכל לנווט לכיוון כפי שאנו רוצים שהמיקס ישמע. זהו האופן בו נרצה לספר את הסיפור והוא טומן בחובו את התחושות שאנו רוצים להביע דרך הפסנתר במיקס. למשל מהו המקום בו מתאים שהפסנתר ינצנץ וישתלט, היכן ישמש כליווי רקע לשאר הערוצים והיכן מתאים שיהיה עמום וכהה יותר.

פעולה: נדמיין אילו תחושות אנו מקבלים מהערוצים השונים ואיך תפקיד הפסנתר יבוא לידי ביטוי ויעצים את אותן התחושות. מהרגע שהרעיון התגבש נסמן לנו על ציר הזמן איפה יתרחשו השינויים (אם בכלל) עם הערה שתזכיר מה רצינו וכך נוכל לטפל בכל חלק בהתאם בהמשך

ניקוי תדרים נמוכים

טווח התדרים הנמוכים לרוב יהיה התשתית לשאר הערוצים ולכן דורשים פינוי של מקום והתייחסות מתאימה. במקרים בהם הקיק והבס מהווים את המומנטום נרצה להנחית מהנמוכים של הפסנתר כדי להימנע מעודף כהה ולא ברור – מה שנקרא ״בוץ״ בקרב אנשי סאונד.

פעולה: נשים High Pass Filter שיחתוך את הנמוכים. כשנזיז את הפילטר כלפי מעלה נשמע שהנמוכים נבלעים ונחלשים והפוקוס בעיקר על הקיק והבס. אז כמה לפלטר ? זה תלוי באיך נשמעים לנו החלקים השונים ובתחושה שאנו רוצים להביע שנובעת משלב גיבוש הרעיון

ניקיון עושים עם איקיו

לפסנתר מנעד תדרים רחב ואופי פולפוני מה שגורם לו בקלות לתפוס הרבה מקום במיקס. זה יכול להיות טוב וגם רע, תלוי בתפקיד. באמצעות איקיו נוכל לבחור איזה גוון טון (כהה או בהיר) מתאים יותר לתחושה של המיקס הכללי ולנקות איזורים שאינם מחמיאים לתחושה הזו

פעולה: כדי למצוא איזורים כאלה, נבחר Bandpass אחד ונרים ב-12dB+ כשה-Q צר יחסית על 4-5. נעשה (sweep) על ספקטרום התדרים ונמצא איזורים בהם התדרים חזקים ולא פרופורציונלים ביחס לאיזורים אחרים. לכשמצאנו כאילו, נרצה למתן אותם והנמכתם תהיה בהתאם לכמה הם חזקים ודיסהרמוניים במיקס הכללי.

שימוש בקומפרסור

מה אנו מצפים מהפסנתר להיות ? אסוף ומסודר, מובלט ומוחצן או מגוהץ ומרוסן ?

הקומפרסור אחראי לדינמיקה שנבחר, וזו תלויה בכמות הסף, היחס וזמני ההתקף והשחרור. אילו יקבעו כמה יישור יקבל הפסנתר, כמה יבלטו השינויים שמתרחשים (בולט או ברקע) וכמה מהירים הם יהיו.

פעולה: עבור פסנתר עדין ומלא יותר הכיוון יהיה הנחתה בסף של 2-3dB ויחס 1:2. עבור פסנתר מהיר וקצבי הכיוון יהיה הנחתה בסף של 4-6dB ויחס 1:5. לבסוף נשתמש במייקאפ גיין כדי שהווליום ישאר כפי שהיה לפני הקימפרוס

פינוי מקום

כדי שכל הערוצים במיקס ישתלבו זה עם זה באופן מופרד וברור פינוי מקום הוא עניין הכרחי

העיקרון הוא למצוא את האיזורים ה״חיים״ בהם הערוץ נשמע הכי טוב ולהנחית את האיזורים הללו בערוצים האחרים. היחס בין אותם האיזורים יקבע לפי כמה הוגברו והונחתו. בהתאם לרעיון הכללי נחליט מה צריך יותר להדגיש ומה להחליש ולפיכך נבחר את האיזורים . את זה נעשה באמצעות איקיו.

פעולה: נעבור (sweep) על ספקטרום התדרים בערוץ הפסנתר ונמצא איזור שנשמע לנו טוב. לאחר מכן נעבור אל הערוצים האחרים אשר מנגנים בו זמנית עם הפסנתר וננחית אותם באיזור הזה. אחרי שמצאנו את האיזורים הטובים בשאר הערוצים נחזור לערוץ הפסנתר ונבצע בו הנחתות באיזורים ה״טובים״ שסימנו בערוצים האחרים. חשוב להבין שאין צורך להנחית ולהגביר ב-10 מקומות שונים, העניין בא לידי ביטוי בבחירת 2-4 איזורים משמעותיים

צידודים (panning)

אחרי שעשינו סדר, ניגש לטפל בסטריאו ע״י פאנינג. בעזרת הפאנינג נוכל למצוא את המיקום האידיאלי בו נרצה למקם את הפסנתר במרחב הסטריאופוני. ככל שנפרוש יותר לצדדים יהיה הפסנתר גדול, רחב ופחות ממוקד, דבר שיכול להתאים במקרים בהם ישנם מעט ערוצים או כשמדובר על ליווי ברקע. במיקס עמוס בפרטים בד״כ נרצה פסנתר ממוקד יותר ונחפש את המיקום הנכון בו יוסיף עניין לסטריאו מבלי להיבלע בין שאר הערוצים.

פעולה: עבור פסנתר רחב ומתפרש נרחיב בפנינג ועבור פסנתר יציב וממוקד נשתמש בפנינג צר יותר

האווירה וגודל החלל (ambience)

את גודל החלל והאווירה נעשה לרוב באמצעות ריוורב. את אופי וכמות הריוורב ניקבע עפ״י תפקיד הפסנתר, למשל אם מדובר בתפקיד פסנתר מהיר וקופצני סביר להניח ששפע של ריוורב גדול ומתמשך פחות יתאים לאווירה. אם תפקיד הפסנתר מלווה את המלודיה ואת שינויי האקורדים שליחה בכמות סבירה לאותו הריוורב שבחרנו לשלוח אליו את השירה ו/או התפקיד המרכזי תיצור חלל משותף, תחושת שייכות ו״דבק״ בין הערוצים. שימוש מסיבי בריוורב יטה להבליט את הפסנתר מעל הערוצים האחרים ולהיפך. האווירה וגודל החלל תלויים בשילוב של הרעיון הכללי, אופן ההתפתחות והכיוון המוסיקלי

פעולה: נקודת התחלה טובה היא למצוא פריסט אשר תואם את הרעיון הכללי. לאחר מכן נתאים את גודל החדר, predelay והזנב באופן כזה שיתאים לטמפו ולשאר הערוצים

 

 

על נדב כץ שאחראי על הסרטונים המצורפים:

במקביל לקריירה שלו כמוזיקאי בתחום ההפקה והעיבוד נדב פועל כטכנאי מיקסים משנת 1999 וכטכנאי מאסטרינג משנת 2005. הוא השתתף בפרויקטים מוזיקליים רבים עבור חברות תקליטים מובילות בארץ ובחו"ל וכן עבור לייבלים ואמנים עצמאיים. כיום נדב מלמד שיעורים פרטיים במיקס ומאסטרינג באולפנו הממוקם במרכז הארץ.

לאתר של נדב : www.nadavkatz.com

לדף הפייס של נדב : https://www.facebook.com/nadavcuts/

אודות ברק רוזן

מנהל את LFO, יוצר ומפיק מוסיקלי. מלמד על שלבי היצירה, ההפקה ואבלטון.

השאר תגובה

המייל שלך לא יפורסם.השדות הנחוצים מסומנים ב- *

*